Kändiskatten
I media uppmärksammas vissa katter mer än andra. Kändast av alla just nu är förmodligen en utekatt som kallas "Luffar-Lasse". Den katten bor relativt "lämpligt" för utekatt, i utkanten av ett villaområde och angränsande till stora grönområden. Meningen var förmodligen att katten skulle hålla sig där, men det gjorde han inte. Han gick en dryg kilometer bort till ett köpcentrum med stora parkeringsplatser och började hänga där istället. För att komma dit korsar han både rondeller och trafikerade vägar och det har han gjort nu i flera år. För om Luffar-Lasse vill riskera livet dagligen så måste han såklart få göra det. Ägaren är maktlös och kan inte hindra honom. Påstås det.
Media verkar älska den synen på ägaransvar och allmänheten är snabba med att ta den till sig! I sociala medier får Luffar-Lasse en egen fanclub. SVT låter Luffar-Lasse vara huvudperson i slow-TV där han filmas flera timmar varje dag under en hel helg (nya avsnitt planeras i september). Stor succé! Lyckliga Luffar-Lasse som får leva så som alla katter borde få leva. Eller..?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-06-25 13:14 av OberonsMatte
Jag gillar det INTE 😖
/Maria
Jag är inte heller helt förtjust i det här och har inte följt med mer än sett några minuter på typ kvällspressen och svt.se men visst är han tuff katten absolut och att han fick ihop en miljon till musikhjälpen var ju något väldigt bra.
Däremot känner jag att han utsätts för tryck dom har väl även filmat honom följt efter inte enbart haft en kamera på katten jag vill minnas att det var något sånt jag såg för rätt så längesedan nåt år eller två.
Sen som mattar och hussar att hålla stenkoll på en utekatt är inte det lättaste han börjar bli gammal med 15 år läste jag i en länk till Aftonbladet på annan sajt han var försvunnen igen men tack och lov är han tillbaka men visst finns lite trix som ägare kan ta till sen tänker jag ålder han kanske kommer att varva ner nu efter senaste 48 timmarna han var saknad vi kan hoppas för Luffar Lasses skull att han föredrar att gå i pension och inte utsätter sig för fara 🐈
Han har visst varit på vift flera ggr, och emellanåt rätt många dagar…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.