Tablettgömmor, katt
Min ena katt får antibiotika just nu, och att få i henne tabletterna har visat sig vara en prövning…
Hon nobbar bl.a. RCs Pill Assist (smakar inte ens på dem), Easy pill fungerade 2 ggr men inte sedan, Churus tar hon inte i sin mun, o.s.v.
Smetar jag kattmalt ovanpå tablettgömman tvättar hon noggrannt av den, men äter inte upp själva gömman.
Får hon tabletten i munnen (delad då den är stor) så spottar hon som en kobra och tungan virvlar som en elvisp tills tabletten är ute ur munnen.
Ost kan jag inte gömma i då hon kräks av ost. Leverpastej och annan människomat nobbar hon - alltid.
Nu undrar jag om någon testat Trixies tablettgömmor? Hur fungerade det?
Flytande antibiotika finns utskrivet och uthämtat, men sannolikt skulle hon vägra svälja och bara låta allt rinna ut… Dessutom med jordgubbssmak… Så det får bli först om alla andra metoder är uttömda.
Ikväll fungerade småbitar antibiotika instoppade i Whiskas köttstång med fisksmak. Det innebär inte att det kommer att fungera i morgon.
Har även testat tonfisk, pudrat fortiflora över tablettgömmor och mycket annat.
Även gett pillergömmor varvat i skål med Lantz partymix som veterinären tipsade om, hon äter då partymixen men lämnar pillergömmorna.
Ja, ni hör… Jag lär väl beställa Trixies tablettgömmor också, men har någon testat dem vill jag gärna få höra om katten gillade dem 😊.
Svårt att hinna till jobbet om morgnarna när det är så här. Har en stor skål full med div. stänger, godisar, gömmor etc. Mina katter som normalt sällan/"aldrig" får sådant annars…men vad gör man…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Krossa tabletten och lägg pulvret i ett glas. Fyll på med bara lite vatten och sug sedan upp blandningen med en medicinspruta och spruta in det i munnen på katten. Håll igen munnen och upp med hakan på katten tills den sväljer. Smakar förmodligen äckligt men katten kan inte välja att spotta ut en tablett i alla fall…
Haha, ja, då känner du inte min katt. Hon blir totalt passiv men med järnkäkar och låter allt bara rinna utan att svälja. Trots olika sväljknep. Och ja, antibiotika har oerhört bitter och otäck smak.
Sedan hon fått mirta + läkemedel mot illamående har det gått lättare att gömma antibiotika och få i henne det. Bäst fungerar det för dagen att gömma en liten tablettbit i easy pills, och sedan bädda in den i Whiskas köttstång med fisksmak. Och placera den bland Latz partymix. Ingen bra kost för en katt med IBD-diagnos men nu får det bli så här så att antibiotikan kommer i. Allt i samråd med veterinären förstås.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Återigen svårt att få i antibiotikan… Hon nosar som värsta narkotikahunden på godisbitarna, och avstår hellre än att chansa… Inga avledande dofter i världen verkar kunna lura hennes supernos…
I morse fick jag linda in två av tablettbitarna i easy pills och ge direkt i munnen. Inte lätt alls, och hon mår inte bra av att hanteras så, men antibiotikan måste ju i…
Fick tipset av min veterinär att gömma antibiotikan i en liten klick bregott eller motsvarande. Därefter lägga den i frysen ca 15 minuter, för att därefter ge långt bak på tungan och med hakan lite uppåt. Det har fungerat otroligt bra några gånger nu. Det går ner så fort att varken jag eller katten riktigt hinner fatta vad som hänt.
#4: Skönt att det löste sig till slut. Ska lägga tipset på minnet.
Görs det i flera omgångar eller är tabletten såpass liten att den inte behöver delas?
Tabletten (Synulox 200 mg/50 mg) är i mina ögon gigantisk. Hon ska ha 1/2 morgon och kväll. Det ser brutalt ut att ge 1/2 utan att dela halvan, kommenterade veterinären, men lade till att katter kan svälja större bitar än så av sina normala bytesdjur.
Delar man tabletten i fler bitar frigörs mer av bitter smak som kan leda till hypersalivering etc.
Har även gett henne 0,5 av mindre tablett (mot illamående) i fryst "smör", även det gick mkt lätt.
- Redigerat 2026-02-20 20:54 av Uppkatten
#6: Mm. Kanske t om så att väldigt små tabletter kan hamna i fel strupe än stora tabletter. Det kanske krävs en viss storlek för att sväljreflexen ska triggas igång.
Storleken kan du ju reglera genom större fryst smörklick? Eller hur menar du?
Det bästa är förstås om katten kan äta sin medicin gömd i kattgodis (t.ex. i köttstång) eller gömd i easy pill/pill assist.
En del läkemedel går också att ge i en mkt liten portion blötmat/tonfisk.
Nja, jag menade om man inte använder smörklick och tänker att en liten tablett lätt borde gå ner, kan den ju istället hamna fel.
#4 Så bra att det gick lättare med det tipset. 😻
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Vad bra att det löste sig Uppkatten 👍
Det här med mediciner och djur kan vara rejält laljban och jag minns en katt för några år sedan med Metacam han lyckades slingra till sig så jag fick lite i munnen där fick jag för jag kom med medicinen och var dum 🤣
Jag hade en kattfröken som blev 19 år och 3 månader som hade cancer dom sista åren fick hon gå på Metacam livet ut och hör och häpnad hon ville själv ha gapade stort och kom så fort jag tog fram sprutan jag fick till och med stänga igen hakan på henne för hon var så ivrig så det skulle ha runnit ut annars. Hon var så otroligt duktig med det där 😻
Smörklick det låter som en väldigt bra ide har aldrig hört om det förr men behöver någon medicin framöver ska jag absolut testa. Jag brukar be om flytande just för det är trixande men ibland finns det inte så det där lät riktigt bra och smidigt 😎
#2: Okej, då är din katt svårare än min för han sväljer om jag lutar hans huvud bakåt och sätter sprutan i mungipan och sprutar in lite i taget.
Pulveriserad medicin kan blandas i en liten klick Vitakraft liquid snack (kycklingsmak) också. Men eftersom katterna blir misstänksamma är det bästa att variera vad man blandar medicinen i - och det är himla knepigt när det är en stor mängd! Verkar som att man anpassat djurens antibiotika mer till hundar än till katter så man kan ju önska att de tillverkar nåt som passar katter bättre i smak, storlek och konsistens!
Bregott har jag inte provat men blir inte katten dålig i magen av det?
Hon har fått Gårdsgoda, i minsta möjliga mängd, och inte blivit märkbart sämre i magen av det. Däremot är magen dålig sedan tidigare p.g.a. antibiotikan.
Just nu praktiserar hon haj-metoden så snart jag vill ge henne läkemedel i munnen….