Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 123 ggr
Clarissa
1

Gallsten hos katt?

Hej
Finns det någon här som haft en katt med gallsten som kan ge mig lite solskenshistorier?
Min kisse började för två veckor sedan spy väldigt ofta och ville inte äta, hos veterinären upptäcktes något förhöjda värden på lever och bukspottkörteln. Fick illamåendemedicin och sen återbesök med ultraljud av buk igår. Där hittades många gallstenar i gallblåsa och gallgångar, stora var dom också enligt veterinären. De hade nästan aldrig sett detta förr.

Katten har i snart 3 års tid tvättat sig maniskt på magen med en permanent kal fläck som följd. Har flera gånger rådfrågat veterinär om detta men eftersom hon inte varit påverkad av det så har det aldrig kollats upp. Detta är förmodligen ett tecken på att hon haft gallsten sedan dess sa denna veterinär, och jag känner mig jättehemsk som inte gjort något tidigare.

Blev behandling med medicin nu, ursofalk och kortison, till nästa besök om tre veckor. De hoppas att medicinen ska lösa upp stenarna men han var inte särskilt hoppfull till att det skulle ge dessvärre. Snarare att det kunde orsaka ett stopp istället, känns ju väldigt bra..
Operation nämndes, men då katten är 14 år så tyckte han det var för riskfyllt. Nu håller jag alla tummar och tår att min fina Siri kan leva med det här i flera år till utan stopp.
Finns det någon som har opererat sin katt för gallsten och kan berätta hur det gått?

OberonsMatte
4

Vad menade veterinären med att operation var för riskfyllt? Låter konstigt om den bedömningen gjordes enbart p.g.a. kattens ålder.

I boken "Kattens sjukdomar" (som är skriven av veterinär 2004) står ang. gallsten och gallgångsobstruktion att prognosen är god efter operation (eller enbart Ursofalk och antibiotika om stoppet inte är så svårt).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-01-31 12:38 av OberonsMatte
Clarissa
0

#1: Det var riskfyllt med narkos på äldre katter, dock såg hennes blodprover bra ut utöver lever och bukspottskörtelvärdena så där var det inga problem trodde han. Men att det kunde bli komplikationer med en operation och man kanske inte vill utsätta en äldre katt för det. Så tolkade jag det iallafall. Bad honom berätta vad som kunde gå illa och han sa att man för det första behöver göra det hos ett djursjukhus, och att man redan då förstår man hur komplicerad en sån operation är. Och sen radade han upp alla skräckscenarior som kunde ske osv.. kändes som det inte alla var värt det om man skulle lyssna på vad han sa.

OberonsMatte
3

#2: Jag förstår inte vad som är så anmärkningsvärt med att det kan behövas kompetens och resurser som finns hos ett djursjukhus. Klart att operation alltid innebär risk för komplikationer, men operationen skulle väl knappast göras för skojs skull utan med förhoppning om att höja kattens livskvalitet och förlänga kattens livslängd.

Det värsta som kan hända är väl att katten mår dåligt eller dör?

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
1

#3: Ja, det värsta är att katten dör. Nu vet jag inte exakt vad de tänker sig kirurgiskt, men att operera i området av levern (t.ex. ta bort gallblåsan) är mycket riskabelt oavsett kattens ålder. Det finns stor risk för blödningar och infektion.

Det bästa är om man kan lösa problemet medicinskt för kirurgi är mycket riskabel.