Instängda katter
En äldre släkting har två katter instängda i ett rum och de har varit det i 2-3 år. Släktingen börjar bli riktigt dement och är svårt reumatisk och har svårt att röra på sig. Katterna har mat och vatten och har tillgång till låda och klösmöbler. Rummet är ca 3 x 3 m och har en nätdörr så de kan se ut. Släktingen säger att hon är inne hos katterna varje dag men ingen har sett henne där. Och det är många människor som kommer dit; hemtjänst, grannar som går ut med hunden och andra släktingar. Jag har frågat många av dessa människor men ingen har sett henne inne hos katterna. Vi försöker få henne att inse att katterna kan få det bättre hos någon annan men hon vägrar släppa dem.
Vad ska vi göra? Kan man "tvinga" henne att släppa dem?
Anmäl till länstyrelsen!
Är det inget som bryter mot lagen så är det väl tyvärr svårt att göra något åt det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Låter fruktansvärt hårt när det gäller en gammal dam som börjar bli dement. Borde väl ändå gå att lösa på ett smidigare sätt.
#3: Far katterna illa och personen har en demenssjukdom blir det inte bättre för katterna när demensen blir sämre.
#4 Vad tänker du att lst kan göra i detta fall? Vilka brister tänker du att lst ska reagera på?
Svårt att anmäla till länsstyrelsen om katterna på det hela taget är välskötta.
Hemtjänsten har möjlighet att anmäla enligt Lex Maja om katterna far påtagligt illa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2026-01-24 20:21 av Uppkatten
#5: Demenssjuka ska inte ha hand om djur.
#6 Det beror väl på hur mycket hjälp de får, och i vilket skick de själva är.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6: Många med demens mår bra av att ha djur i sin närhet och vara med och ta hand om dem. Sedan bör självklart inte huvudansvaret vila på den demente.
Men det verkar man ju ha löst när det gäller hunden så det kanske man kan göra med katterna också.
Det faktum att de har mat och vatten innebär ju att någon går in till katterna regelbundet. Kanske tar personen från hemtjänsten eller någon granne som har hand om hunden även hand om katternas mat, vatten och låda, vet du det TS?
Är katterna sociala, verkar de välmående, får de veterinärvård om de behöver?
Vet du varför de är instängda i ett rum snarare än att ha tillgång till hela bostaden?
#9: Hemtjänsten och de tre personer som går ut med hunden tar även hand om katternas mat och vatten när det behövs. Katterna är sociala men man märker ju att de vill komma ut ur rummet. De är instängda där för att dörren ut till gården är öppen för att hunden ska kunna gå ut dit och jag vet faktiskt inte vad hunden skulle göra om de var i samma rum. Hunden är ilsken mot andra hundar. Släktingen säger att katterna ska få gå ut när det blir lite varmare, men jag tycker inte att det är ett argument, de går väl in om de fryser…
Jag läste någonstans att om man har katterna instängda så här så ska man vara inne hos dem och kela och så MYCKET, det räcker inte att någon går in med mat och vatten
Nej, katterna har det absolut inte optimalt, frågan är om situationen är så illa att t.ex. länsstyrelsen kan ingripa.
Hur tänker du att katterna ska kunna gå in om de fryser? Har de kattlucka? Är de vana vid att vara ute? Att bara släppa ut dem i vinterkylan är definitivt inte ett bra alternativ, och man kan inte räkna med att katterna "per automatik" söker sig in om de fryser. Särskilt inte om det finns en arg hund inne.
#0 Du ställer frågan om det går att tvinga henne att släppa dem och mitt sunda svar säger självklart ja men det är långt mer komplicerat än så när det kommer till demenssjukdomar fullmakter brukar krävas vilka ska skrivas juridiskt medan en person är frisk och vet vad den gör annars är dom ogiltiga om dom skrivs när sjukdomen inträffat.
Det här har att göra med att vi idag i Sverige inte får omyndigförklara någon lagen som infördes 1989 när jag tittar efter något som är ett skydd för personer med demens. Det här är inte ett bra system och jag vill minnas att nuvarande regering någonstans påtalat att det kan komma att ske en ändring i det här men där är vi inte nu lagen från 1989 gäller.
Beträffande djur vet jag inte vad som gäller om en fullmakt krävs för att omhänderta djur men det borde finnas någon lag någon och paragraf som talar för djurens väl.
Demenssjukdomar är komplicerade dom går i olika stadier men en person blir aldrig frisk det går endast åt ett enda håll och det du beskriver så är inte den personen förmögen att ta hand om djuren längre.
Det finns några vägar som du kan försöka att gå du kan vända dig till flera veterinärmottagningar och rådgöra med dom vad är det som gäller när det blir så här för djur.
Du kan också kontakta katthem dom brukar veta många råd dom har erfarenheter av många olika situationer och nöj dig inte med enbart en veterinär eller ett katthem sök upp flera om råd för att få flera svar.
Katterna ska självklart inte vara instängda på det här viset men även hunden alla behövs tas omhand för det verkar som om demensen styr så pass mycket så den dementa inte kan ta hand om dom längre.
Att din släkting säger sig ha varit inne hos katterna men med demens är det korttidsminne som sviker dom glömmer dom tror dom har gjort det här rår dom inte för men det är väldigt svårt för anhöriga att ta in och förstå att acceptera att dom är inte som dom var förr. Dom kan minnas saker från förr men korttidsminnet sviker och dom tror sig ha gjort eller gör och att allt är som förr.
Min mamma blev dement likaså släkt på hennes sida hon sa saker som att hon duschar varje dag och ja det gjorde hon som frisk men som dement gjorde hon det inte men där svek närminnet hon levde kvar i hur hon gjorde förr och så är det för dementa dom tror dom är övertygade om livet innan demensen.
Jag råder dig att ta kontakt med veterinärer ta kontakt med flera katthem kanske något katthem kan ta hand om katterna och ge dom ett nytt hem eller ett hundstall för hunden. Jag har ingen erfarenhet av hundstall men jag vet att dom gör samma fina insatser för hundar som katthem gör för katter.
Hör dig för snoka och leta prata med alla det är mitt råd.
#6: Har du vetskap om vilken fantastisk inverkan djur har på gamla sjuka och dementa? dom har en läkande kraft och kärlek. Ska den kärleken tas bort från gamla och dementa är det så du tänker med ditt fördömande inlägg att dementa inte ska få ha djur ☹️
Det här var inte helt snällt jag accepterar det inte och jag hoppas att Du aldrig utsätts själv för sjukdomen att du befrias men vi som sett baksidan vi vet vad vi talar om vi har vart med.
Det säger allt.
#13 Det står att demenssjuka inte ska ha hand om djur.
Inte att de ska förvägras djur men någon frisk måste ju ha det övergripande ansvaret.
/Maria
#13: Jag är väl medveten om vilken underbar kraft det finns i att äldre, sjuka och demenssjuka har kontakt med djur, men givet det du skriver i #12 ska de med demens inte ha djur som de själva har ansvaret för. Precis som Maria skriver.