Katter iFokus

Katter

Läst 325 ggr
Allin123
2026-01-18 10:16
1

Katter och pool

Hej! Vi går i katt-tankar och samtidigt håller vi på att färdigställa vår pool.
Min fråga är om någon har katt och pool, och hur ni då ser till att katten håller sig ifrån poolen? Både för kattens skull och för poolens skull ;) Vi tänker att vi ska köpa två kattsyskon som är någon slags Maine Coon-blandning (som jag förstår ofta har en fascination för vatten)

Uppkatten
2026-01-18 11:36
0

Bra att ni funderar kring det här och försöker hitta en lösning.

En pool kan bli farlig både för era egna och för andras katter.

https://www.sverigesradio.se/artikel/katt-hittad-fastfrusen-i-pool-valdigt-chockartat

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En död katt hittades fastfrusen i en pool i en by utanför Kristianstad, vilket chockade både husägare och volontärer från katthemmet Hildas Tassebo. Det ...
Kalle Johansson
2026-01-18 12:01
0

Jag bor ju nere vid Kalmarsund och större delen av året brukar ju inte katterna ge sig ut i vattnet. Faran är väl vintertid om/när havet fryser till och sedan när isarna börjar ge sig. Men katterna är faktiskt så pass intelligenta så de inte ger sig ut på isarna.
Men det är ju en klar skillnad med en pool som är bråddjup. Samt skulle en katt hamna i poolen är jag inte så där säker på att verkligen katten själv skulle kunna ta sig upp. Så jag har inget svar på din fråga mer än att ha poolen 100% täckt när ingen är i och badar.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

Allin123
2026-01-18 12:37
0

Jag vet ju att citrus-sprejer och liknande finns för att katter ska hålla sig ifrån vissa ställen, t ex om den klöser någonstans. Någon som vet om det skulle kunna hålla dom borta även från en pool?

Uppkatten
2026-01-18 15:27
3

#3 Nej, det kan du inte lita på. Skulle du springa där och spreja i ett i flera år framåt då, menar du? Dofter är ju något som försvinner snabbt med väder och vind.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
2026-01-18 17:35
4

Se till att bygga en pool som katter (och andra djur) kan ta sig upp ur om de trillar i. En overflow-pool kan de lätt ta sig upp ur men en skimmer är det lätt att de blir fast i.

Lillaedet
2026-01-27 20:56
0

Härligt med pool! 🤩

Investera i ett poolskydd, pooltak för övriga djur också. Känns tryggare åka hemifrån och bara ha poolen öppen när man är utomhus och kan ha överblick.

Kanske en lite hundpool, låg hink? Eller färsk rinnande vatten en vattenfontän i närheten som katterna istället kan fokusera på. Skapa en eller flera mysiga utsiktsplatser nära poolen för att se er och känna sig delaktig.

Inte uppmuntra när katterna närmare sig poolen, ignorera och ta inte kontakt då.

Thaeri
2026-01-31 12:34
6

Jag personligen skulle inte våga ha en pool utan en trappa ner till botten i ena änden så att både människor och djur enkelt kan ta sig upp ifall de skulle drutta i.

Visst funkar en stege för det mesta för människor, men ifall någon inte har tillräckligt starka armar eller råkar bryta dem i fallet kan det gå riktigt illa, och ytterst få djur kan ju använda en.

Nattskatta
2026-02-27 04:01
0

Vi har pool och katter. Katterna har aldrig "druttat i" men man får såklart dra över pooltäcket/taket när man inte är där. När vi är där så är de mer än lovligt nyfikna och sitter ofta och doppar tassen och dricker, men faktiskt har de aldrig trillat i någon gång. Däremot ska man vara vaksam för jag vet att katter har trillat i pooler så man måste ju ha koll, men det gäller ju poolen i övrigt också så inget händer. Fulla karlar har dock druttat i….