Bortprungen?
Hej!
Jag adopterade två vana utekatter för ca 14 dgr sedan, ett syskonpar - supermysiga! Den ena katten är hur cool som helst och bara hänger med, myser och busar med oss medan den andra har haft det lite kämpigt.
Vi har haft dem inne i 14 dgr och gett dem allt de behöver, lugn och ro, mat och vatten och mys eller andrum när det behövs. Den ena katten är som sagt stencool medan den andra varje kväll springer runt och kissar överallt. Våran säng, sonens säng, mattor.. Vi har på kvällen stängt in henne i ett rum som hon gärna gömmer sig i/ser som sin trygghet och det har fungerat bra - förutom imorses då sprang hon och kissa och bajsa i vardagsrummet..
Vi provade att släppa ut dem på prov, den stencoola katten kikade runt lite sedan gick hen in igen och den andra sprang runt och kollade runt massor. När vi skulle ta in hen så slet hon sig och la sig på ett ställe där vi inte fick tag i henne.. Hon har legat där hela dagen, har försökt locka med mat, godis ja allt, men hon kommer inte fram. Ligger bara och jamar.
Sambon tog sig tillsist in så han fick tag i katten men hen slet sig igen och nu har vi inte sett skymten av den.. :(
Jag har lagt ut favoritfilten och en skål mat men är så orolig så jag dör för den lille katten, det är minusgrader, vi bor på landet och här finns räv, varg och vildsvin som rör sig :(
Är katten borta föralltid? Hur förklarar jag detta till förra ägaren som vill komma och besöka katterna i januari??? Vad kan jag göra för att hon ska komma tillbaka?
Kontakta tidigare ägare redan nu, så att personen får valet att själv komma dit och locka fram katten. Hade jag omplacerat en katt som försvunnit hade jag blivit mest besviken över att inte få veta.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: när jag publicerade detta inlägg så hörde jag ett jamande, då stod hon utanför dörren och ville in. 🫠 hon fick mat som hon åt direkt, gick på lådan, myste lite och gick sen och la sig direkt..
Förra ägaren tog det 3 månader innan hon blev rumsren för, hon är en känslig katt men verkade lugn nu när hon kom in..
Skönt att hon kom hem och känner sig trygg där.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har du provat att ha en Feliway optimum-adapter i vägguttaget? Det samt att blanda zylkene i fodret tycker jag vore rimligt i det här läget (stressad felkissande katt) När det gäller zylkene kan man behöva ge lite högre dos än den rekommenderade för att få effekt. Zylkene är ett kosttillskott. Man öppnar kapseln och strör det över fodret. Välsmakande.
För en del katter är det bäst att slippa vistas på större ytor från början, bättre att de får känna sig trygga i några få rum i taget.
Är katten så här stressad som du beskriver så bör man vänta med utevistelse tills katten är trygg inne och ser det som sitt hem. Det kan handla om många månader.
Hur är relationen mellan katterna?
Viktigt för en stressad katt att det finns gott om resurser, t.ex. flera kattlådor placerade i olika rum, möjlighet att äta/dricka/sova på olika håll i bostaden o.s.v.
För en felkissande stressad katt är det särskilt viktigt med en så bra lådsituation som möjligt: flera kattlådor, ingen lucka på kattlådan, optimal placering (lugnt ställe med möjlighet för katten "att spana"), mjuk fin lerbaserad Kattsand (typ Everclean), oparfymerad Kattsand, tät rengöring, undvik rengöringsmedel som luktar citrus o.s.v.
Är katterna kastrerade?
Och nej, en katt som springer bort är inte borta för alltid. Men det krävs ett tidigt och mycket aktivt sökande, sökandet behöver vanligtvid ske ffa under dygnets mörka del. Ofta behöver man låna en sk kattfälla som man laddar med mat. Åtelkamera kan också göra stor nytta i sökandet. Skönt att kissen kom tillbaka. Behöver ni söktips i framtiden så finns många bra tips på efterlysningssajten vilse.nu. Eller så frågar man här. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2025-12-30 09:31 av Uppkatten
Du kan också bre t.ex. duschdrapperier över sängarna om katten vill kissa där, så det inte blir något mjukt och skönt ställe att kissa på.
Tvätta allt nedkissat med ättika så att kisslukten försvinner även för kattens känsliga nos, annars finns risk att stället fortsätter att betraktas som "kattoalett".
D.v.s. ge katten stöd i att göra rätt genom miljöåtgärder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Relationen: Den är jättebra! De är supergoa med varandra och finner stor trygghet i varandras sällskap. 🥰
Begränsning & Trygghet: Vi har begränsat hennes yta i huset under den första tiden för att hon ska landa. Vi har självklart haft flera lådor, matskålar och vatten utspridda så att hon alltid har nära till allt utan att behöva passera platser där hon känner sig otrygg. 🥣💧
Bakslaget: Sista kvällen var hon så trygg att hon fick vara med oss i hela huset, men vi valde att begränsa henne igen under natten (eftersom hon helst kissar utan uppsyn). Det verkar tyvärr ha stressat henne; hon var jättestressad på morgonen trots att hon varit helt cool dagen innan. 📉
Utepremiären: Vi tog beslutet att låta henne gå ut på prov eftersom det är det livet hon är van vid. Det blev visserligen lite kaosartat till en början, men hon kom hem självmant på kvällen och har varit stencool sedan dess! 🏠✨
Nuläget: Hon äter, sover djupt i soffan, kommer ner och busar och kurrar så fort vi närmar oss. Hon verkar ha landat i en helt ny trygghet efter att ha fått komma ut en vända. ❤️
Planen framåt: Nu får hon vara inne över nyår för att slippa raketer och smällare, sen provar vi att gå ut igen när allt lugnat ner sig. 🎆🚫