Blandras?
Är Bengal/Neva en godkänd blandras??
Ligger nämligen en annons på blocket ute där man skriver att kattungen är stambokförd i Sverak. Dock kommer jag inte in på länken till stamtavlan. Detta kan väl ändå inte stämma?
Noll träffar på angivet nummer får jag besked om…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jag får upp stamtavla som står som "ej godkänd korthår"
Jag hittar också kullen i SVERAKs stambok, så det måste vara en godkänd utparning. Uppfödaren har tidigare haft en bengalkull och en kull neva masquerade som också är SVERAK-registrerade.
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Så då är det ok alltså. Men står också i annonsen att ev avkommor på denna katt inte går att stambokföra så vad är meningen med denna utparning? Jag förstår inte
#2: Jag kommer inte in när jag klickar på den länken. En stamtavla men ej godkänd? Jag förstår inte

#5 Jag har inga problem med länken. Uppfödaren kanske får fortsätta avla på en avkomma? Jag vet inte. Men väldigt svårt att veta om en ny ägare inte axlar. Oavsett vad man sagt.
#4: Eftersom den här katten har en kontrollstamtavla (registrerad i en kontrollstambok) och är ej godkänt korthår är den inte lämpad för den som söker en avelskatt. Det uppfödaren borde göra är att kastrera före överlåtelse. Det är bra att avrådan från fortsatt avel nämns redan i annonsen, men det borde framgå tydligare att INGEN fortsatt avel på den här katten är lämplig.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: Ok,tack för svar. Vet dock inte vad kontrollstamtavla betyder. Hur kommer det sej att vissa blandraser kan ha stamtavla? Trodde bara rena raser kunde ha det? Och vad är meningen med det?
#8: Från SVERAKs sida:
"LO (Livré d’Origine)
före registreringsnumret visar att katten har en så kallad huvudstambok; stamtavlan är komplett med godkända raser, färger och förbund/ registreringsnummer.
RX (RIEX – Registre Initial et Experimental) visar att katten är placerad i så kallad kontrollstambok – någonstans i stamtavlan saknas uppgift om katters namn, förbund, registreringsnummer, ras eller färg, eller att där finns främmande rasinslag eller för rasen ej godkända färger. Det kan även vara katten själv som är x-katt (ej godkänd ras/färg)."
Sajtvärd Katter iFokus
Hittade också kullen så småningom, när jag sökte via föräldranamnen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag kollade vad FiFe (som SVERAK tillhör) skriver om godkänd utparning för olika raser och då ser det inte ut som att bengal + neva masquerade är tillåtet.
Kanske är det här en hoppsan-kull som ändå fick registreras för ordningens skull, men med avelsförbud..?
Sajtvärd Katter iFokus
#12: Men finns ju massor med hoppsan-kullar av alla möjliga rasblandningar, varför skulle just denna få bli reggad?
#13: Jag vet inte, men kanske för att båda föräldrarna tidigare fått stambokförda kullar för resp. ras hos den uppfödaren. Uppfödaren föder upp både neva och bengal, så att en tjuvparning skett är inte helt otänkbart. Att uppfödaren står för det misstaget är i så fall ändå ett plus. Kullen hade lika gärna kunnat hållas hemlig och gömts undan bland alla andra anonyma huskattannonser utan att SVERAK haft en aning om det.
För länge sedan vet jag att en registrerad raskattuppfödares avelshona smet ut och födde EN huskattunge (med okänd far) efter det. Uppfödaren anmälde själv den hoppsankullen till kattförbundet (som man ska göra i sådana fall), men den kattungen stambokfördes inte utan fick ett huskattbevis.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-08-14 18:16 av OberonsMatte
#14: Ja,vi lär ju aldrig få veta hur det gått till i detta fallet och jag hade inte tänkt köpa ungen heller. Bara såg annonsen och blev nyfiken. Tack för svar! 🙂
#15: Det är bra att vara lite misstänksam när man granskar annonser. Finns hur många exempel som helst på annonser som försöker lura köpare som inte har full koll och det är bara bra att öva upp dem glasögonen. Om man granskar annonser inför ett eventuellt köp är det såklart jätteviktigt att se till att få klara besked direkt från uppfödaren.
Sajtvärd Katter iFokus
Kan röra sig om en godkänd utparning.
Det görs ibland för att få in nya egenskaper i någon ras.
Eller är det som ni säger en hoppsan kull.
Jag håller på att försöka sätta mig in i vad som krävs för kontrollavel, då jag själv har planer för det framåt.
Här finns mer info:
https://www.sverak.se/for-medlemmar/avel-och-uppfodning/ansokan-om-tillstand-for-parning-kontrollavel/
Kattungarna blir sen registrerade med XLH/XSH, dessa kan sen gå kontroll klass på utställning. Tycker domarna att katten är tillräckligt nära rasen i utseende så kan den då registreras om till "rätt" ras.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#13: Ibland råkar uppfödare ut för tjuvparningar och eftersom SVERAK-uppfödare är skyldiga att stambokföra alla sina kattungar kan en sådan kull registreras.
Alternativt är det en godkänd utparning, men det låter som en väldigt udda utparning.
#19: Eftersom det är SVERAK-registrerad avel måste det vara FIFes regler för utparning som gäller. Jag har kollat FIFe Breeding & Registration Rules och där kan jag inte hitta att den kombinationen skulle kunna godkännas.
Sajtvärd Katter iFokus