Huskatter
Att kalla huskatt för huskatt borde vara en självklarhet, men så är det inte - långt därifrån. Ibland verkar det som att majoriteten av alla huskattägare helst vill uppge x antal mer eller mindre påhittade raser istället för att behöva kännas vid att de har en huskatt. Det känns som att de inte tycker att huskatt är fint nog. Att de vill framhäva att deras huskatt minsann inte är en "vanlig" huskatt, men vad är en vanlig huskatt? Vad är en ovanlig huskatt?
85-90% av alla katter är huskatter (dvs. födda inom oregistrerad avel) och själva grejen med huskatter är att de INTE är någon ras och alltså inte har någon rasstandard. Huskatter har inget förväntat utseende, inga förväntade aktivitetsnivåer och inga förväntade temperament. De är helt enkelt huskatter och hur de ser ut ser man genom att titta på dem och hur de "är" helt individuellt.
Vad är grejen med "ragchilla", "ragcoon", olika s.k. rasprocent och påståenden om vad morfars mormor påstods vara för exklusiv ras? Det ändrar inte faktum att katten själv är 100% huskatt, precis som alla andra huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
#0 Håller med.
Jag var i flera år övertygad om att vi hade en 50% Norsk Skogskatt.😉
Nu var det visserligen innan Internet men okunskapen verkar bestå.
/Maria
Håller med.
Eller som en som sa att det var 3 olika långhårsraser i sin katt, på bilden var det en korthårig katt. Man bara nej…..
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan bara instämma med dig Oberonsmatte 😎
Sånt här är enbart jobbigt och vad gör en raskatt finare än en huskatt alla är dom lika underbara och fina och själv har jag aldrig haft en raskatt det närmaste jag så fall kommit var ett par bröder födda 94 som var blandning mellan Perser och Skogkatt men dom var huskatter och säkert hade dom något mer i sig än Skogkatt och Perser men vad brydde jag mig i det jag förälskade mig i två helt helt magiskt fantastiska kattkillar som båda fick bli riktigt gamla tillsammans med mig och dom andra katterna 😻
I så många annonser om katter ser man det här dom har ditten och datten i sig och visst ok det kan vara intressant och roligt för en köpare att veta vad för blandningar som finns men när man marknadsför dom som nåt extra för dom har lite av ditten och datten i sig då glömmer man bort att det absolut viktigaste är att katterna finner hem som älskar och tar hand om dom som dom familjemedlemmar som dom är.
Dom senaste två tjejerna som kom till mig och mina katter för drygt en vecka sedan är huskatter mycket blandat det ser jag och den annonsen där stod det blandras inga konstigheter allt sköttes helt fantastiskt bra både i kunskap med djuren så som hundar och katterna det var naturligt det sa bums och direkt att här är det blandat och det viktigaste av allt för säljarna var att katterna kom till ett bra hem och det gjorde dom allihop tre bröder till mina tjejer dom kom till samma hem och sen mina tjejer fick följa med varandra in i sina nya liv.
En veterinär sa att raskatter ofta riskerar att få mer sjukdomar och besvär för dom avlas fram hårt medan huskatter ofta är mer friska visst individuellt är allt så klart men så sa den veterinären och det lät logiskt men dom absolut viktigaste är katterna inte ras inte pris det är vår kärlek till djuren som ska styra inte pengar och status det är djuret som individ vi älskar ❤️
#3: Köpte du kattungar från en huskattuppfödare?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 det stämmer dock inte att raskatter är sjukare/lättare blir sjuka än huskatter. Korkad veterinär måste jag säga.
#4: Allt har gått mer än rätt till vid kattköp mer än så behöver jag inte presentera och skriva andra på näsan med.
#5 Bra, då vet du mer än veterinär men jag föredrar att lyssna till yrkeskunniga och inte folk på forum.
#6 Veterinärer har sällan koll på såna grejer, många hävdar att blandrashundar med är friskare, så är verkligen inte fallet. Defekter & sjukdomar försvinner/minskar inte för att man korsar in andra raser med problem tex. Så genetiken fungerar, men veterinärer kanske kan kringgå genetiken med såna resonemang.
#7: Förlåt om jag ställer dig lite mot väggen nu Frida 😀men har du mer kontroll på genetiken hos djur än vad veterinärerna har ? jag vet att du jobbar inom vården hemtjänst om jag inte minns alldeles fel 🤔 så absolut är du insatt i människans genetik men är du det när det kommer till djuren därav min fråga.
Sen handlar det så klart inte om att blandade djur slipper undan sjukdom och defekter alla kan bli sjuka det kommer vi aldrig ifrån sån är den naturliga gången vi lever vi dör både människa och djur.
Det den veterinären sa ja det ligger mycket i det att avel kan stressa fram sjukdomar och även defekter som du nämner. Du och jag talade en gång om hundar och att du är intresserad av Bostonterrier och gärna vill skaffa en sån men känner en viss rädsla med tanke på att dom kan ha problem.
Jag är uppvuxen med såna hundar och dom har avlats fram på ett sätt som ger dom defekter med andning hjärta mm och det här var något vi drabbades av när vi skaffade Boston med speciellt en våra hundar samtidigt som han och dom andra gick galant framåt i utställningar det blev många fina priser.
Men dom hade sina problem men det avskräckte inte mina föräldrar att skaffa och satsa på dom hundarna dom gick fin fint men Philip den hunden som tog hem flest priser han drabbades av andningsproblem han fick också med tiden epilepsi och till slut ett anfall han inte tog sig ur och fick avlivas.
Så ja en himla massa handlar om avel och den sjuka stress det kan innebära för både katt och hund och här har huskatterna en styrka dom har inte den påtvingade aveln på sig dom är inte stressade på samma sätt mentalt jag tycker det är alldeles logiskt och när det kommer från veterinärer eller andra kunniga så lyssnar jag och tar till mig av utbildat folk som vet och kan sina yrken.
#5 Finns dock statistik som visar på det, men kanske behöver man diskutera hur data samlats in, analyserats och tolkats.
Dock har vi en del raser som inte "mår bra", och det kan vi inte blunda för.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#8 Jag läste genetik på gymnasiet och läst efteråt också, Sjuka gener ger inte friska gener. Så det fungerar. Samma med 2 långhårsraser kan inte ge korthårsungar som exempel. Veterinärer läser inte speciellt mycket kring genetik, ingår knappt, de är för sjukdomar och sånt, inte direkt kring genetik. Många veterinärer som hävdad massa konstiga saker, samma kring kosten kring bland annat hundar och katter, har de extremt sällan koll på.
#9 Det finns raser som tyvärr har problem ja, men huskatter är inte friskare. Nej det finns inte pålitlig statestik kring det. Behövs betydligt pålitligare och större forskning och statestik för att kunna hävda det i så fall.
#10: Ja, det är väldigt slarvigt och oansvarigt att påstå att katter födda inom oregistrerad avel automatiskt blir friskare än katter födda inom registrerad avel.
Med det tänket skulle två stambokförda katters avkommor kunna bli "friskare" om uppfödaren bara struntar i att stambokföra kullen.
Påståenden om att "huskatter är friskare än raskatter" gynnar ingen annan än de som sysslar med oansvarig huskattavel. Allra minst gynnar det katters status och katters hälsa.
Det som är sant är att en frisk huskatt är friskare än en sjuk raskatt, men en frisk raskatt är också friskare än en sjuk huskatt.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-08-02 14:59 av OberonsMatte
Det spelar ingen roll vad ni säger här inne jag föredrar att lita på veterinärer inte folk på forum sen handlar det inte om att dom är sjukare eller friskare det handlar om avel som ger problem lättare i livet än en katt som inte tvingats fram hårt i avel och sånt borde väl veterinärer ha mer koll på än vi som inte är utbildade.
#12: En katt som plötsligt och oväntat avlider p.g.a. ärftlig hjärtsjukdom blir inte mindre död bara för att det genetiska sjukdomsanlaget var okänt.
Alla smittor, sjukdomsanlag och defekter som förekommer hos stambokförda katter förekommer också bland huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
#12: Definiera "hårt avlade". Många raser tillåter utparningar eller inmönstring av huskatter från rasens urspungsområde. Vi har t.ex. europén som är den klassiska, korthåriga katten bevarad. De mönstras in huskatter som uppfyller rasstandarden. Maine coon är också en "huskatt" bevarad och det mönstras fortfarande in huskatter från Maine. Inom burmaaveln mönstras det också in katter från rasens ursprungsområde.
Jag föder upp devon rex och vi har ända sedan rasens skapande parat ut med andra raser för att ha god genetisk variation. Jag ägnar mig själv åt utparningar.
Är man en anhängare av den svenska klassiska bondkatten borde man vara intresserad av europén.
Sedan ska man inte hymla med att vissa raser lider av problem pga. sin anatomi eller pga. för lite genetisk variation, men det varierar oerhört mellan olika raser.
#14: Tyvärr kan inte jag säga mycket mer eftersom det inte kommer från mig utan en veterinär och jag har inte heller den kunskapen nåja lite smått insatta är nog dom flesta av oss men den enda som skulle kunna utveckla det här mer är den veterinären.
Huskatter har ju så väldigt låg status. Tror folk köper huskatter med en t ex "gnutta norsk skogkatt" i för att rättfärdiga köpet. De brukar ju vara lite dyrare än "vanliga huskatter". Trenden verkar aldrig vända tyvärr.
#15 Du kan inte gå efter vad EN veterinär har sagt till dig och den veterinären har uppenbarligen inte rätta kunskapen kring det, vilket inte många veterinärer har kring den punkten.
Den veterinären verkar inte vara helt ute och cyklar.
AI svar efter en snabbgoogling i frågan.
Ja, raserade katter kan löpa större risk att drabbas av vissa sjukdomar eller hälsoproblem. Detta beror på den mindre genpoolen som ofta är förknippad med renrasiga katter, vilket kan leda till att vissa ärftliga sjukdomar eller problem relaterade till deras utseende (konformation) är vanligare.
Varför är det så?
Mindre genpool:
När en ras avlas fram under en längre tid, minskar den genetiska variationen. Detta innebär att om en sjukdom eller ett defekt anlag finns hos en individ i den populationen, kan det lättare spridas till efterföljande generationer.
Avel för utseende:
Vissa raser är framavlade för specifika utseendemässiga drag, som kan vara skadliga för kattens hälsa. Till exempel kan katter med platta ansikten (brachycephal) ha problem med andningen.
Ökad risk för ärftliga sjukdomar:
Vissa sjukdomar är mer vanliga hos vissa raser på grund av genetiska faktorer. Till exempel kan vissa raser vara mer benägna att utveckla hjärtsjukdomar eller njursjukdomar.
Exempel på problem:
Polycystisk njursjukdom: Vanlig hos perser och exotiska korthår.
Hypertrofisk kardiomyopati: En hjärtsjukdom som är vanlig hos ragdolls och maine coons.
Progressiv retinal atrofi (PRA): En ögonsjukdom som kan leda till Blindhet och är vanlig hos vissa raser.
Brachycephala syndromet: Andningsproblem hos katter med platta ansikten, som perser.
Vad kan man göra?
Välj en seriös uppfödare:
En seriös uppfödare är medveten om hälsoproblem inom rasen och testar sina avelsdjur för relevanta sjukdomar.
Läs på om rasen:
Innan du köper en raskatt, lär dig om vilka hälsoproblem som är vanliga inom rasen.
Var uppmärksam på tecken på sjukdom:
Håll koll på din katts beteende, aptit, energinivå och allmänna hälsa. Vid minsta tecken på problem, kontakta veterinär.
Regelbundna veterinärbesök:
Regelbundna kontroller kan hjälpa till att upptäcka och behandla sjukdomar i ett tidigt skede.
Genom att vara medveten om potentiella hälsoproblem och ta ansvar som kattägare kan du bidra till att din raskatt får ett långt och friskt liv, enligt Agria Djurförsäkringar.
De veterinärer jag har träffat brukar vara väldigt noga med att varken säga bu eller bä om kattens hälsa förrän de har provsvar och undersökningar som styrker det.
De brukar sällan (eller snarare aldrig) kommentera kattens eventuella ras. Om jag som kund uppger att katten är en huskatt, blandras, skogSkatt, eller Norsk Skogkatt spelar ingen roll för kattens hälsostatus, så varför skulle det ha betydelse? Med tanke på hur huskattägare kan komma med påståenden om alla möjliga påhittade raser och rasinslag är det säkrast för veterinärer att enbart förhålla sig till den enskilda kattens egen individuella hälsa.
Om veterinärer förväntas ha koll på olika raser tycker jag att NÅGON enda veterinär borde ha reagerat på att en av mina tidigare stambokförda Norska Skogkatter var helt korthårig, alltså HELT korthårig. Det var ingen som reagerade på att det stod Norsk skogkatt både i journalen, i stamtavlan (där vaccinationer skrevs in) och i kontakt med försäkringsbolaget. Han var född 1991 så det var dessutom innan stambokförda katter började chipmärkas.
Sajtvärd Katter iFokus
#18: I Agrias statistik över katters hälsa finns även huskatter med. Huskatter har bl.a "större risk för bitskador och bölder p.g.a. slagsmål med andra katter". Så vill man undvika sådana skador är det således viktigt att inte välja huskatt. Det som står i statistiken gäller ju automatiskt alla individer inom den grupptillhörigheten.😉
Sajtvärd Katter iFokus