Katter iFokus

Katter

Etiketterkattblandatövrigtforskningstudie
Läst 147 ggr
idis2000@hotmail.se
3

Examensarbete

Hej! Jag går sista året på Etologi och Djurskyddsprogrammet på SLU och gör just nu mitt examensarbete. Med min enkät försöker jag ta reda på hur nya kattägare tänker när de skaffar sin första katt. Den är riktad mot er som äger er första katt och den tar cirka 5-10 minuter. Jag skulle varit evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med mitt examensarbete!

Om du vill hjälpa mig så kan du klicka på länken som kommer ta dig till enkäten.
https://www.netigate.se/ra/s.aspx?s=1265935X485203838X37447

Unlock your full insight potential
Tarotstollan
3

Så vi som kommer ihåg hur det var att skaffa den första katten får inte svara då?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Thaeri
2

Det sista om "beteendeproblem" är ofullständigt då man inte får någon chans att säga varför dessa uppstod.

1. Rumsrenhet är för att ena kissen med detta problem hade en urinvägsinfektion och den andra hade kristaller i urinen, så i bägge fallen var det väldigt tillfälligt och försvann med rätt behandling. Men problemet fanns där.
  2. Jag trodde innan katterna flyttade in att det skulle räcka med ett lite halvhögt klösträd plus några -brädor eller -pelare lite runtom i hemmet. Men nej, det klöstes på soffan tills ett takhögt klösträd införskaffats, och efteråt var det inga problem alls.
  3. Bara sådana där extremtunna sladdar som vissa mobilladdare brukade ha tuggades det på. Efter att jag skaffade smartphone med tillhörande USB-sladd försvann problemet helt, även om hörlurssladdar kunde ha blivit offer om de inte befunnit sig på oåtkomliga platser när de inte används.
  4. Katten hade vuxit upp i ett vanvårdshem där det till slut fanns över 40 stycken. Han hade med andra ord ett minst sagt ohälsosamt förhållande till mat redan när jag fick honom.
  • Redigerat 2025-04-29 23:35 av Thaeri