Hjul!?
Det finns katter som tycker att det Àr roligt att springa av sig i sÄdana dÀr hjul, sÄ om katten tycker det Àr roligt ser jag inget fel med det (förutsatt att hjulet Àr tillrÀckligt stort för att inte skapa ryggproblem).
Man ska vara medveten om att det enbart Àr katter som gillar att springa i hjul som springer i hjul.. Störst chans att hjulet anvÀnds Àr nog om man har katter med extra högt stimulansbehov och hög aktivitetsnivÄ, sÄ det Àr ingen slump att det ofta Àr t.ex. bengaler som syns i reklamen.
Har man lite överviktiga soffpotatisar istÀllet Àr risken stor att hjulet kommer anvÀndas som kattsÀng istÀllet.
SajtvÀrd Katter iFokus
Okej dÄ var jag vad en annan tycker jag visste inte vad jag skulle tro tack
#1: Kan det inte bli nÄgon form av stereotypt beteende eller ligger det inte för katter? Annars tÀnker jag att just bengaler och livliga raser lÀttare borde "fastna" i den typen av beteende (vilket i och för sig inte beror pÄ hjulet utan pÄ andra faktorer som borde ses över).
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En del katter pÄ katthemmet tyckte sÄnt dÀr var roligt, men lÄngt ifrÄn alla.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
#3: Jag tÀnker att springandet Àr intensiv fysisk aktivitet som ger verkligt utlopp för "spring i benen", sÀrskilt nÀr det Àr svÄrt att fÄ plats att springa riktigt snabbt inomhus. Kanske Àven kan anvÀndas som hjÀlpmedel vid kattfnatt-race inför toabesök (för att fÄ fart pÄ tarmen)..? Katter Àr av naturen kortdistanslöpare, sÄ jag tror inte att det Àr sÄ vanligt att katter fastnar i att göra nÄgot lÀnge som Àr sÄ pass fysiskt anstrÀngande.
En del understimulerade katter kan t.ex. fastna i att "grÀva" frenetiskt pÄ lodrÀta plana ytor (t.ex. speglar och fönster) och dÄ tror jag att det Àr nyttigare att faktiskt trötta ut sig pÄ riktigt i ett springhjul.
Eftersom hjulen Àr ganska stora och skrymmande Àr det nog frÀmst kattÀgare med extra stort kattintresse (och redan har ordentligt kattanpassat) som skaffar sÄdana, som ett komplement till annat. Jag misstÀnker att hjulen Àven lÄter en del nÀr de anvÀnds, sÄ anvÀnds de för mycket kommer kanske Àgaren behöva begrÀnsa anvÀndandet Àven av den orsaken.
SajtvÀrd Katter iFokus
- Redigerat 2025-03-26 21:12 av OberonsMatte
#4: Jag lÀste nÄgonstans att en rimlig uppskattning Àr att ca 20% av alla katter vill anvÀnda katthjul (om de erbjuds det).
SajtvÀrd Katter iFokus
Jag har planer pĂ„ att skaffa ett OneFastCat hjul framöver, speciellt efter att ha sett hur mĂ„nga LaPerm som verkar uppskatta dem đ
KÀnner en del som har senaste generationen och de verkar vÀldigt tysta och stabila jÀmfört med tidigare generationer.
Ăgare till en Australian Shepherd, ett gĂ€ng LaPerm och 2 akvarium đ
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
SajtvĂ€rd pĂ„ Australian Shepherd đ, Horse Reality och Ponnytrav đ
Medarbetare pĂ„ Akvarium đĄ, AkvarierĂ€korđŠ, HundutstĂ€lling och Vallhundar đđđđ
Puttar upp har ni nÄgra bra förslag pÄ bra katthjul till ett rimligt pris?