Allergi.
Jag har en katt som har eosinofilt granulom. Har testat olika sorters allergifoder men inget fungerar. Hon har fått kortisonbehandling flertalet gånger och blir då bra. Fortsätter efter det allergifoder (nu senast insekter och ärtor) men hennes granulom kommer tillbaka. Sitter i överläppen.
Någon som haft liknande problem med sin katt och vad har fungerat för er?
Tar tacksamt emot alla tips då detta pågått i 1.5 år nu
//Anette
Lotus har återkommande eosinofilt granulom som ibland blir ett s.k. "gnagarsår" på överläppen under nosen, ibland en "bulle" mitt på underläppen och ibland svullen rodnad i ena mungipan. Ofta blir även insidan av munnen påverkad så han har haft hemska tandköttsinflammationer.
Det är något hans immunförsvar reagerar konstigt på, men på vad vet jag egentligen inte. Första symtom var märkligt svullna och såriga trampdynor (en tass i taget, när det försvann på en började det på nästa..) och normalt sett brukar även det behandlas med kortison, men eftersom test visade att han bar på kattsnuvevirus kunde han inte få kortison utan att riskera att insjukna i kattsnuva, så det ville inte veterinären ge. Jag testade allergifoder med hydrolyserat protein istället på eget initiativ och det verkade faktiskt hjälpa! Jag testade även blötfoder som enbart bestod av en enda proteinkälla och kom fram till att Lotus verkar tåla lamm. Så nu får han Royal canin hypoallergenic torrfoder och Monster Lamm portionspåsar med blötfoder.
Med den dieten håller han sig symtomfri i ganska långa perioder, men då och då dyker det upp eosinofila granulom-symtom vid munnen. Eventuellt är det p.g.a. att han lyckats tjuväta ur kattkompisarnas foderautomater, men även om jag börjar ha stenkoll då och t.o.m. tar bort monoprotein-blötmaten och allt annat han eventuellt äter på dröjer det ganska länge innan symtomen försvinner, så jag vet inte.. Jag tog t.o.m. bort mina ampelliljor för att jag tyckte att symtomen kom extra ofta när han åt på dem.
Ibland misstänker jag att det är något i hans kropp som blossar upp av sig själv då och då, men som även försvinner av sig själv efter ett tag. Om det var något i själva miljön han reagerade på borde han inte vara symtomfri så mycket som han ändå är.
Sajtvärd Katter iFokus