Foder till kattunge
Vi har en kattunge som fått obegränsa med mat men nu börjat lägga på sig så vi har börjat begränsa det något.
Han är konstant hungrig verkar det som.
Avmaskad.
Äter 2st mush köttbollar om dagen.
Han äter den på typ 10sek och är ute för mer mat direkt efter.
Vad har ni tips på foder för kattunge som är av bättre kvalité som kanske håller honom mätt bättre?
Finns ju inte lika mkt kattungemat som för vuxna katter att välja på.
Vilka är de viktigaste delarna att titta på?
Vilka är de lägsta siffrorna på de delarna som man bör gå efter?
Om jag inte minns fel är proteinet en av de viktiga?
Din kattunge är fortfarande under utveckling så fortsätt med fri tillgång till mat speciellt med tanke på dess bakgrundshistoria.
Vad väger katten?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Hur gammal är din kattunge? Att kattungar t.o.m. äter mer än vuxna katter är inte ovanligt. Kattungar har ofta högre aktivitetsnivå än vuxna katter och är dessutom i ständig tillväxtperiod. Att kattungar ökar i vikt är önskvärt och det är naturligt att kroppsformen inte är helt "perfekt" hela tiden. Mina katter har i stort sett alltid fri tillgång till mat och som kattungar har de definitivt alltid haft det. Det är först när kattungen blir vuxen (och slutar växa på längden) man får se till att tillväxten inte fortsätter alltför mycket på bredden.
Det är inget fel på maten du ger nu, men du behöver bara ge mer (och kanske oftare).
Sajtvärd Katter iFokus
Kattungar ska ha fri tillgång till foder. Hur gammal är din kattunge? Kattungar kan bli lite knubbiga och sedan växer de och blir alldeles lagom igen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Notera att den stress du beskriver att kattungen upplever p.g.a. att du begränsat matmängden i sig kan leda till matfixering + fetma på sikt. Kattungar brukar äta (och bajsa) massor.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: han har ätit nästan 1.5 gånger vad foderpaketet rekommenderar 😅 samt att vi utöver det då gett 2 köttbollar.
Insåg att i inlägget hade jag bara skrivit 2 köttbollar. Men han äter också 50g torrfoder. Innan åt han ca 100g torrfoder plus 2 köttbollar.
- Redigerat 2024-10-26 15:00 av powerade
#2: han äter minst 4 gånger per dag.
Totalt 2 köttbollar och 50g torrfoder.
5månader ungefär är han.
Innan åt han typ 100g torrfoder plus 2 köttbollar. Såklart var han o sökte mat på bord och diverse iallafall och tiggde mat framför att äta sitt torrfoder😅
- Redigerat 2024-10-26 14:57 av powerade
#4: Han har visat stressbeteende kring maten alltid… samt att han tigger mat och söker Mat konstant. Hade han mat sökte han annan mat innan.

#7: Jag skulle byta över till enbart rå mat eller möjligtvis blötmat och fasa ut torrfodret helt. Torrfoder är väldigt koncentrerat och det är inte ovanligt att katter antingen blir tjocka av det för att de äter alldeles för mycket (om de får fri tillgång) eller att de fortfarande är hungriga när de har ätit (om de får det uppmätt).
Rå mat och blötmat innehåller mycket mer vatten som fyller ut magen utan att bidra med några kalorier. Dessutom är det bättre för njurar och urinvägar då katter är gjorda för att få i sig nästan allt vatten via maten och många som äter mestadels torrfoder går runt konstant uttorkade.
Det är viktigt att övergången går långsamt, även om han redan i dag får en del rå mat. Minst en månad men gärna två om man går från bara torrfoder till bara rå föda eller blötmat, så lite kortare än det men inte jättemycket då 50 g torrfoder motsvarar rätt mycket rå mat och blötmat.
Om du ger sådant foder av bra kvalité behöver du inte bry dig om ifall det står "kattunge" på förpackningen eller inte. Anledningen till att det är så vanligt bland torrfoder är att många av de sorter som marknadsförs för vuxna är att de innehåller alldeles för lite protein och fett för en växande kattunge, men när det kommer till blötmat och rå mat är grundsammansättningen mer "kattungeaktig" än även hos det bästa kattungetorrfodret.
#8: kisse är 5mån och vägde tydligen 3.7kg idag😅😅
Skulle vi följa rekommenderat intag på T.ex mush som vi ger idag är det 4 köttbollar om dagen om jag inte minns fel. Han skulle inte göra annat än att tigga mat.
1 köttboll är slut på ca 30sekunder…🙄
Han får mat minst 4 gånger om dagen just nu.
Vi har Nästintill bara blött upp torrfodret nu då han inte ens tuggar dom.
#9: Varför blöter ni upp torrfodret?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#9: Att blöta upp torrfoder ger inte alls samma fördelar som att ge rått foder eller blötmat. Faktum är att i värsta fall återaktiverar man spannmålsmögel som gått i dvala men som är riktigt giftiga när de kommer i kontakt med vatten.
Det låter som att du kanske skulle köra på blötmat eller rå mat med faktiska ben istället för köttbullar?
Jag försöker ge så mycket rå mat jag kan, och min kisse blir mindre hungrig ju närmare ett riktigt bytesdjur hon kommer, inklusive dessa ben. Min förra katt fick mest blötmat då han behövde så mycket bukfylla som bara gick och det inte ens funkade med rå mat.
När man ger ben får de inte vara upphettade på något sätt, inte ens på "defrost" i mikron när de är frusna. I kallvatten i diskhon funkar, men inte mer än så; hettas de upp/micras blir de hårda och vassa och kan skära upp magsäck och tarmar inifrån.
- Redigerat 2024-11-11 21:26 av Thaeri
Det är tröttsamt när folk rekommenderar fri fodertillgång till kattungar eller katter i allmänhet. Vart har ni funnit denna infon bortsett från att andra tipsat er om detta? Har aldrig hört en veterinär rekommendera det eller läst någon vetenskaplig studie som skulle styrka detta. Det funkar för vissa men INTE alla. Min ena katt hade lidit av grav fetma eller ätit ihjäl sig om han hade fått fri tillgång på mat. Inte undra på att det finns så mycket överviktiga djur.. Om ni bestämt ska rekommendera detta, inflika att det inte passar alla utan det är individuellt.
#11: vad kan man ge för kött med ben?
Han hade nog mått bra av att få gnaga
#10: han hade förstoppning när han var lite mindre. Han tuggar inte torrfoder och kastar i sig.
Samt att volymen blir större utan att svälla i magen ( lätt att äta i sig för mycket för snabbt när man bara vräker i sig).
Vi har börjat erbjuda mindre mängd torrt torrfoder några gånger om dagen.
- Redigerat 2024-11-12 19:12 av powerade
#13: Råa kycklingvingar, eller bröstbenet från en rå kyckling funkar. Vet att en del kör kycklinghals också. Har du tillgång till rå kanin så är de nog också i lagom storlek. Viktigt att de är råa bara, tillagade ben kan splittras i vassa skärvor.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Något som är jätteviktigt är att om man ger rått kött och ben på eget bevåg är att man ser till att få det balanserat. Man måste läsa på om vilka styckdelar man ska använda och även hur mycket ben som ska utgöra kosten.
Eller ja, så länge högst 10% av kalorierna kommer från råa kött och ben är det OK, men mer än så behöver man kunna näringslära för katter.
En kycklingvinge i veckan är helt OK, en varje dag är det inte.
- Redigerat 2024-11-14 18:20 av Thaeri
#16: han kommer nog bara ge för gnagande och att han får behålla annan kost. Men tror att han mår bra av gnagande när han är en hetsätare

#17: Jag skulle fortfarande byta ut torrfodret mot blötmat, du får samma fördelar som med det uppblötta torrfodret – redan balanserat, minskad hetsätning på grund av bättre mättnad, sväller inte i magen, mindre risk för förstoppning – men med mycket bättre näringsinnehåll och ingen risk att katten ska få i sig spannmålsmögel i giftiga mängder.
Uppepå detta kan du fortfarande ge rått kött med ben som han kan få gnaga på.
Det var så jag gjorde med min förra kisse, med "mest blötmat" menade jag just "blötmat, plus någon kycklingvinge i veckan".
- Redigerat 2024-11-26 00:08 av Thaeri