Tips på kattgodis?
Hej,
Undrar om ni har några tips på kattgodis till en kattunge på 16 veckor? Vill kunna ha något som jag kan ge för att lära tricks o när hon gjort en bra sak (som att låta mig rengöra hennes öron, ögon, kamma, klippa klor osv.)
Har testat den orangea dreamies, frystorkad kyckling, go’pinnar i blåbär från mjau. Men hon blir inte galen i dom o ser dom mer som ett främmande objekt typ.
Det enda jag märkt hon blir galen i är Vitakraft’s Fiskkräm/kalkonkräm, men det blir lite opraktiskt i längden för tricks osv.
Har ni några tips? 😊
Funderat på Trixy salmon clouds men är lite osäker.
Hon gillar ost oxå har jag märkt men inte speciellt galen i det.
Skulle undvika ost eftersom laktos inte är bra för katter.
Dessa är extremt uppskattade [https://www.arkenzoo.se/itsybitsy-frystorkat-kattgodis-kyckling?52908&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwq_G1BhCSARIsACc7NxohsMEEhDfFfr1WAZ9qYqu7U0d_0gab2MDrwpqg23UCyB2eee65DgkaArvfEALw_wcB]()
Finns även annat kött samt små torkade fiskar som mina katter älskar :)
Ett annat tips är glitterbollar. Min första katt var galen i dessa och lärde henne apportera, sitt, samt "flörta" bara med hjälp av dessa bollar.
[https://www.arkenzoo.se/littlebigger-glitterboll-2-cm?48776&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwq_G1BhCSARIsACc7Nxoo1e7oDANrrnOwSXPkHxVj5cXMwwG6ZemrM_OLbiYExh3sc2Eh6fMaAtS7EALw_wcB]()
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
- Redigerat 2024-08-14 15:55 av trissmillion
Åhh tack,
testade exakt den frystorkade kyckling typen men hon leker bara med den i princip som ett objekt, antar att hon är en kräsen flicka 😅
Ska testa mig på glitterbollarna i sånnafall,
har du tips eller råd på hur jag kan lära henne apport, sitt, flörta och typ ”kom hit” med hjälp av glitterbollarna? Hon är rätt smart redan då hon är bengal, men det är min första kattunge/katt och vill lära henne roliga grejer ❤️
Mina två älskar allt frystorkat, favoriterna där är kyckling hjärta och lamm lunga 😁
Men ena blir helt galen i allt flytande godis och extra galen i dessa snacks https://zooplus.page.link/yMd9
Får hon en av filé snacksen sitter hon och morrar åt alla som går förbi tills den är slut 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#2: Min första hona var väldigt uppmärksam och lyhörd.
Hon förstod vad jag ville så var väldigt lätt att lära henne.
Hon började härma mig när hon låg och myste i mitt knä. Jag blinkade med ena ögat mot henne och hon blev nyfiken och gjorde detsamma tillbaka. Först trodde jag att det var omedvetet men sen gjorde jag ljud i samband med blinkningen och sa "ska du flörta lite" och fortsatte göra samma blinkning samt ljud. Hon fortsatte härma mig och sedan testade jag vid fler olika tillfällen och det gick lika bra. Då förstod jag att hon faktiskt förstod. I detta sammanhang använde jag inget godis utan myset räckte för henne.
De trick jag lärde henne kom väldigt naturligt, hade egentligen ingen plan på att lära henne annat än "sitt" och "ta fint". Van vid hundar så behandlade henne så som jag behandlar hundar vid "tricklärning", vilket fungerade utmärkt.
Det räckte oftast med att jag lyfte bollen/godiset och drog det ovanför huvudet bakåt så satte hon sig. Eller så markerade jag genom att trycka ner rumpan försiktigt och visa hur jag ville att hon skulle vara och gav bollen/godiset när hon satt samt gav beröm. Därefter la jag till ordet "sitt" och hon förstod tillslut bara via ordet.
Apport med glitterbollen kom mitt i lek. Satt med henne på golvet och tog bollen från henne när hon närmade sig och kastade i princip bara iväg bollen och sa "hämta bollen" några ggr och sedan ropade jag tillbaka henne. Efter en stund kom hon självmant och gav mig den. Lärde henne "loss" då i samma veva. Detta tog endast en kväll.
Vi brukade ha mys i sängen då hon hoppade upp med bollen och vi rullade den fram och tillbaka till varandra. Så otroligt sött! :)
"Kom hit" kom även naturligt när jag ropade på henne. Behövde egentligen bara säga hennes namn. Inget jag lärde henne medvetet.
Triss, som min första hona hette var helt besatt i glitterbollarna, var hennes "my precious" leksak. Räckte med att jag tog fram den så blev hon alldeles tagen Lol och så var leken igång. När hon tröttnade sprang hon och lekte själv med bollen.
Mina andra honor har inte varit lika lätt lärda så man får nog ha i åtanke att det är från katt till katt. Mer tålamod och tid kan krävas med vissa.
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
- Redigerat 2024-08-14 17:38 av trissmillion
#3: Gud ska testa beställa den då! Får hoppas det nöjer henne, Tack ❤️
Vi köper Monster med fisksmak. Den lilla förpackningen och den ena är supergalen i det. Han satt i soffan nere och fick några bitar. Helt plötsligt var han borta. Hörde honom på övervåningen på kattlådan. Sen full fart rätt ner igen och ville ha mer.
Mvh
Mig
#6: Har du bild eller länk du kan visa? Köper hem den oxå tänker jag 😊
#7: https://www.monsterpetfood.com/katt/kattgodis
Monsters godis sortiment 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕