Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållningkattmat
Läst 316 ggr
DorisDaisyDobby
0

Katt äter nästan bara torrfoder

Hej, jag har en ungefär 1 år gammal honkatt som till största del äter torrfoder. Jag vet att katter bör ha en varierad kost och att torrfoder egentligen inte är så bra för de. Problemet är att när jag serverar blötfoder eller råfoder vilket jag gör två gånger om dagen äter hon antingen bara en del av det eller inte alls. Hon väljer alltså torrfoder över blöt- eller råfoder. Har ni några tips på hur man skulle kunna få henne att äta mer blöt mat? Hon är också lite hård i magen och jag är orolig att hon ska bli förstoppad så om ni har något tips för det uppskattas det också jättemycket. Jag bifogar en lista på allt hon får just nu:)

Torrfoder:
Orijen, Cat & Kitten 3 Fresh Meats

Råfoder:
Vaisto cat, nöt-gris
Vaisto cat, kyckling-nöt

Toppings på råfoderet:
Wild freedom, chicken hearts
Itsy bitsy, freeze dried duck
Itsy bitsy, freeze dried chicken
Itsy bitsy, freeze dried liver
Itsy bitsy, freeze dried smelt

Tack på förhand!

Fridaaaa
1

Inte ha fri tillgång på torrfoder brukar fungera. Små portioner ofta av blötmat eller mush

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

91Marran
0

Testa att ge "Hydra care" för katt. Då får den i sig vätska och minskar risken för hård i magen.

Mvh
Mig

DorisDaisyDobby
0

#2: Tack för tipset! Jag vet dock inte om det kommer fungera då vi har svårt att i huvud taget få i henne någon form av blöt mat (hon är väldigt kräsen).

[skyggis_tryggis]
0

Prova Mush istället för Vaisto.

OberonsMatte
1

#4: Vaisto är väl detsamma som MUSH Vaisto?

Sajtvärd Katter iFokus

[skyggis_tryggis]
0

#5: Javisst ja, fick för mig att det fanns två olika märken, och det gör det kanske men det heter alltså något annat.

OberonsMatte
1

Om fodret innehåller allt katter behöver och alltså är ett fullvärdigt helfoder, så behöver egentligen inte kosten vara varierad. Det är kanske för att vi människor vill ha (och oftast behöver) varierad mat som vi gärna tänker att även katter vill ha det.

Torrfoder är vanligtvis helfoder och innehåller alltså rent näringsmässigt allt katter behöver - utom vätska.

Mina katter föredrar torrfoder, men jag ger även blötmat. Jag har även försökt med MUSH, men det är något katter behöver vänjas vid och lära sig tycka om. Det är nog mycket lättare att hitta blötfoder som faller en kräsen katt på läppen.

Vill man ge "bättre" och blötare mat än torrfoder är nog steget från torrfoder direkt till MUSH lite överambitiöst. Eftersom alla helfoder i blötmatsform kan anses bättre än samtliga torrfoder skulle jag i första hand försöka hitta blötmatssorter som katten gillar.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

#6 Smaak finns med, real, voh (voh är dock inte helfoder som de påstår att de är)
Mush vaisto = helfoder. Mush har även icke helfoder och heter annat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[skyggis_tryggis]
0

#8: Ok, tack för info!

DorisDaisyDobby
0

#8: Tack för tipset! Ska prova och se om hon gillar det mer :)

DorisDaisyDobby
0

#7: Då har vi nog fått lite olika information. Det jag har hittat när jag sökt runt är att variation är bra då det är ett sätt att säkerställa att katten får i sig alla vitaminer och mineraler de behöver. Exempelvis Omega 3 som är väldigt viktigt finns ju framförallt i fisk men iallafall av det jag hittat online ska fisk inte ges för ofta då det inte är del av en katts naturliga kost.

Jag har också läst att torrfoder faktiskt inte är lika bra som olika former av blöt mat. Trots att det innehåller allt som en katt behöver innehåller det också stora mängder kolhydrater. Kolhydrater är inget som katters magar är anpassade för att bryta ner och bidrar alltså inte heller positivt till kattens hälsa.

Problemet med blötfoder är att jag inte hittat något som hon äter överhuvudtaget. Som kattunge provade jag minst 10 olika sorter och hon åt ingen av dem. Jag hade försökt med flera sorter men utbudet på kattfoder med tillräckligt hög proteinhalt som inte innehåller t.ex socker eller spannmål är ganska litet. Jag valde då att långsamt vänja henne vid råfoder och till en början åt hon. Det har nu ändrats och det är därför jag ber om tips. Hon är även fått smaka blötfoder som min äldsta kisse äter men det ville hon inte heller ha.

Jag vet inte om den här infon hjälper men jag tänkte att det iallafall var värt ett försök för att kunna hitta en lösning:)