Katter iFokus

Katter

Läst 151 ggr
Mattetilltvå
0

Markerar revir

Vi har två kastrerade hanar som ör innekatter. Är endast ute på balkongen på andra våningen. Grannen i huset bredvid har en utekatt, också kastrerad hane. Problemet är att han är runt vårat hus och markerar. Har känt att det luktar när jag öppnar ytterdörren. Sett märken på husväggen vid dörren. Härom dagen tog jag honom på bar gärning då han sprayade rakt mot vinbärsbusken. Varför gör han så?Känner han av våra katter trots att de aldrig är ute? Och varför tycker han att vårt hus är hans liksom?
Nån som kan förklara detta beteende?
Risken är ju att vi drar in hans lukt under våra skor så våra katter blir stressade och börjar markera inne. Tack o lov har det inte hänt ännu iallafall.
Finns det nåt jag kan göra?

Uppkatten
1

Ert hus ligger tydligtvis på grannkattens hemområde ("revir"). När han sprejar är det ungefär som när vi gör en uppdatering på Facebook. Det är ett meddelande till andra katter som rör sig i området, och eftersom lukten tenderar att minska över tid så måste han fylla på med ny doft regelbundet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Är du säker på att det inte stryker omkring andra frigående katter där ibland?

Sajtvärd Katter iFokus

Mattetilltvå
0

#2: Det gör det! Där vi bor är ökänt för alla katter. Men det är just grannkatten som verkar ha sitt stråk/revir just kring vårat hus. Då är det kanske därför då och har inget med våra innekatter att göra? Men kan jag göra nåt för att hindra honom? Det är inte så trevligt precis och jag är rädd om mins utemöbler som vi har på altanen 😬.

Mattetilltvå
0

#1: Jag trodde att det var okastrerade som sprayade på det sättet men det gäller alltså även kastrerade? Finns det nåt jag kan göra för att hindra honom?

OberonsMatte
0

#3: Finns det fler utekatter i området är det troligast det som triggar grannkatten att urinmarkera, kanske för att andra katter började att urinmarkera där. Jag har t.o.m. sett att två av mina egna kastrerade (och helt rumsrena) hankatter triggats att urinmarkera på en buske som minst en annan katt urinmarkerat på. Första gångerna stannade mina katter alltid till vid den busken och luktade länge och intensivt och flemade, men efter några gånger såg jag att Moltas vände rumpan till och sprayade på den busken och en tid därefter gjorde även Ruben det.

Jag hade tidigare sett en annan katt urinmarkera på den busken och det var en katt som bara brukade passera genom "vår" skogsbacke ibland och som vanligtvis bara var ute på natten. Eftersom många utekatter är ute på natten och kan röra sig osedda inom ganska stora områden kan det vara sådana katters närvaro urinmarkeringarna handlar om, men att det kanske bara är grannkattens (eller sin egen katts) "svar" man ser.

För att hindra katter från att komma in på altanen får man göra på samma sätt som när man hindrar katter från att komma ut från altanen, dvs. näta in. Att göra altanen/utemöblerna oåtkomliga är det enda som garanterar att ingen kommer urinmarkera där.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-06-11 11:55 av OberonsMatte