Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteende
Läst 297 ggr
moppen01
0

Katten låter oss inte sova

Hejhej!
Jag har en huskatt som är ett år gammal (och kastrerad), och har haft honom sedan augusti. Han är otroligt söt och sällskaplig, och han är en väldigt rolig katt som gillar att göra ljud för sig. Han är faktiskt sällan tyst (vilket såklart inte alltid är särskilt roligt). Vi skaffade för några veckor sedan en 2,5 årig ragdollhane (också kastrerad) som är väldigt lugn och snäll, och tyst. Dom kommer bra överens och leker mycket med varandra. Båda får rikligt med motion tack vare mycket bus och lek! 😊

På dagarna går det bra, men på nätterna däremot.. Vi går och lägger oss kring kl 23, och då lägger sig katterna också. Men 03:30 är det tydligen dags att vakna igen. Och det gillar inte riktigt matte, och inte husse heller 😋

Den äldre katten finner sig i alla situationer så han är inte riktigt en del av problemet här. Det är lillen som är boven! Han börjar med ett konstant jamande, och om vi försöker ignorera honom blir han galen. Hoppar runt och sladdar i sängen och låter som en racerbil, drar igång den andra katten på bus och så har vi plötsligt två katter som sladdar över en i sängen. Försöker vi stänga ut katterna från sovrummet sitter lillen utanför och klöser på dörren och skriker. Och samma sak gäller i motsatt scenario, alltså om vi stänger in dom med oss i sovrummet. Håller vi dom separat vill den ena in till den andra, osv. Det blir med andra ord ganska många sömnlösa nätter.

Har ni några tips? Ska vi stänga ute dom och totalt ignorera lillen som skriker? Eller måste vi stiga upp och leka med honom en stund varje natt? Kommer han lugna sig med åren tror ni? 🥰

Sen lite orelaterat till sömnproblemet, har ni några tips på hur jag kan få lillen att sluta skrika? Har jag varit för dålig på att ignorera honom? Han är sällan tyst, och när han blir uttråkad skriker han. Det är inga tysta skrik, det är krig 😂

Inlägg redigerat av Sajtvärd. Alla katter utan stamtavla är huskatter

• Redigerat 2024-04-23 21:23 av OberonsMatte
MonicaLagerquist
0

Har ni möjlighet att låta katterna få eget sovrum?

Stolt ägare till tre La permer

moppen01
0

#1: Vi bor i en tvåa (stor sådan) i ett halvår till ca, så tyvärr inte för tillfället. Det är i så fall om de skulle få sova inne i badrummet men det känns lite ifrågasättbart

Herveaux
1

#0: Jag tycker Jackson "Cat Daddy" Galaxy har många bra tips och trix när det kommer till det mesta inom livet med katt.

Här är en video om pratglada katter
https://youtu.be/dRskRfrVJIA?si=-nNVOr9ZXC7yIfdN

och här är en om hur man kan säkra sömnen som kattägare
https://youtu.be/myTrcaeUyzo?si=WUTljO4DxV1mlkkY

// Harley

Do you want to Stop The Constant Cat Meow? Meowing is a specific vocalization from cats to humans. In fact, cat’s rarely meow at each other past the time th...
moppen01
1

#3: Tack för tipset! Ska kolla in det :)

Mattetilltvå
1

#0: Oj,oj vi är nog många som känner igen oss 😁
Ett tips är att leka ordentligt med katterna innan ni ska gå och lägga er så de blir rejält aktiverade. Och sedan mat på det. Förhoppningsvis att natten blir lite lugnare. Sen är det nog lite årstidsbundet också. Märker på mina nu att de är vakna mer på natten nu när det är ljusare och även jamandet ökar. På sommaren brukar vi låta balkongen stå öppen ( har nätat) så kan katterna gå ut där på natten. Du har fått tips om att kolla Jackson Galaxy och jag instämmer där. Han har mycket bra att komma med.

91Marran
1

Vi ger torrfoder på kvällen/natten via en foderautomat som vi har ställt in tid på. Då får de lite sysselsättning.

Mvh
Mig

tigerkungen
3

Vi har haft samma problem i perioder och dessa lösningar har funkat bäst för oss:

• Lägga fram aktiveringsleksaker innan läggdags, typ godispussel som gärna får vara lite extra svårt så katterna kan jobba med det så länge som möjligt.

• Dörrstopp vid sovrumsdörren. Vi märkte att våra katter ÄLSKAR att jaga varandra in i vårt sovrum och när vi försökt stänga dörren gör de precis som din lilla. Vi låter dörren stå på glänt så att det blir en tillräckligt stor glipa för katterna att gå - men inte springa - in i sovrummet, dörrstoppen ser till att de inte knuffar upp dörren.

• Ge leksaker med kattmynta innan läggdags som håller dem aktiverade. Detta funkar för oss då våra killar inte blir speciellt hyperaktiva av kattmyntan, men alla katter är såklart olika.

• SUPERTYDLIG kvällsrutin så att katterna vet när det är dags för sina mäniskor att sova. Vi ger alltid torrfoder, rensar lådorna, fyller på vatten och övar tricks på en speciell stol i köket precis innan läggdags. Jag har märkt att våra killar varvat ned mycket enklare på kvällen destå tydligare rutinen har blivit. (Detta tips är nog min favorit då jag själv också märkt att jag mår bra av en tydlig kvällsrutin!)

• Lek och aktivering under dagen! Om ni är hemma under dagarna så försök att leka lite med katterna på lunchrasten och vid trekaffet. Har ni inte den möjligheten så försök sprida ut leksaker och pussel de kan roa sig med. Ett tips är att rotera leksaker (alltså byta ut efter någon vecka) så att katterna inte blir uttråkade av leksakerna de har. Den bästa "aktiveringsleksaken" vi köpt är en genomskinlig småfågelmatare som sitter med sugpropp på ett av våra fönster, vissa dagar sitter de i flera timmar och spejar! Om ni kan så är promenader i sele också ett fantastiskt sätt att aktivera katten samtidigt som man utforskar tillsammans! Här vill jag också påpeka att processen av att lära en katt att gå i sele i sig ger väldigt mycket aktivering och stimulans och är något man kan jobba lite med varje dag i flera veckor.

• Som flera andra i tråden har nämnt har Jackson Galaxy en massa bra tips och råd som jag varmt kan rekomendera!

• Inte ett tips jag själv testat men - någon i tråden nämnde foderautomat. Kanske kan vara värt ett försök att skaffa en sån och sätta timern runt den tid som katterna brukar vakna på natten?

Såklart är alla katter olika men jag hoppas att någon av dessa tips kan hjälpa er att få tillbaka er skönhetssömn.

• Redigerat 2024-04-26 12:29 av tigerkungen
moppen01
1

#7: Åh tusen tack för tipsen! Det börjar kännas som att man har testat det mesta nu. Jag märker dock att vi får sova lite längre de dagar vi haft mycket tid att leka med grabbarna, så aktiveringsleksaker ska vi absolut testa! Och superbra tips med dörrstoppet, det ska vi absolut testa 😀

tigerkungen
1

#8: Håller tummarna!! Jag vet hur otroligt frustrerande det kan vara så jag lider verkligen med er <3

Tyvärr är det så att katter är rutindjur, och det låter som at din lille har fastnat i en rutin som inte riktigt funkar. Jag såg nu när jag lästeom ditt inlägg att du undrade över huruvida ni ska ignorera jamandet, och det tycker jag att ni ska. Går ni upp och leker kanske det hjälper för natten, men långsiktigt lär han sig att han får lek om han skriker på sina sovande människor. Tipsen jag nämt har delvis fått våra killar att lugna sig, men allt är i kombination med ihärdigt ignorerande som bryter mönstret. Sen är er lille förmodligen i sin värsta tånårsfas just nu, han testar gränser och försöker se om han kan få er att reagera (plus all energi). De flesta katter blir lugnare efter ett tag så håll ut!

• Redigerat 2024-04-26 14:57 av tigerkungen
tigerkungen
1

Appropå skrikandet (nu läste jag ännu längre ned i ditt inlägg hehe) - Du skriver att han skriker när han blir uttråkad, finns det kanske något du kan göra för att hjälpa honom med detta? Kanske sätta upp hyllor/klätterträd eller fixa till ett fönster där han kan spana på sin omgivning? Äter han torrfoder så kan du sprida ut det så han får leta efter sin mat (funkar extra bra när han har ytor att klättra på).

Försök att identifiera detaljer kring när han skriker och vad som får honom att sluta. Vill han ha uppmärksamhet när du sitter och jobbar? Eller händer det helt enkelt för lite hemma? Var uppmärksam på detaljerna!

[Dianaaas2]
3

Låter som mysiga katter. Faktum är dock att katter är nattdjur och inget ovanligt att de just löper amok nattetid. Mycket har ju med ens egna energi att göra också, så om det är ett irritationsmoment för er känner katterna av det. Katter är egensinniga men kan precis som hundar komma in i rutiner för läggdags, middag osv. Tips är att inte göra en för stor sak av det (inte reagera negativt) samt vara ståndaktig (släcka all belysning osv för att markera nu är det sovdags i huset) Så har vi gjort och katten är mer eller mindre rutinerad utan att behöva säga så mycket.

moppen01
0

#11: Jo man har ju visst förbiseende med det! Vi har alltid haft väldigt noggranna rutiner med katten, och vi har väl alltid försökt att inte reagera så mycket på nattliga aktiviteter och överdrivet jamande. Men ibland rinner tålamodet ut. Men nu har vi haft ett par veckor av att dra på sig tålamodsmössan och totalt ignorera jamandet (där det inte hör hemma), och det har gjort stor skillnad! Han jamar fortfarande väldigt mycket under dagarna, men jag har faktiskt (hör och häpna) vant mig och jag tänker inte så mycket på det längre. Men nu får vi åtminstone sova under natten! Jag tror att det var som värst när jag skrev detta inlägg ursprungligen också, eftersom solen just hade börjat gå upp tidigt :)

tack för tipset!

moppen01
0

#10: Ja, tack för tipsen! Vi har alltid försökt att ge honom så mycket lek och aktivitet som möjligt när vi haft tid, men något vi börjat göra nu på senare tid är att faktiskt ibland starta "katt-tv" på teven om vi behöver jobba en stund. Och det håller honom underhållen, och gör honom också mer leksugen när vi ska leka med honom :) Men det gör också att han ibland sätter sig och skymmer teven när husse och matte försöker kolla på något annat så det finns ju nackdelar hehhe

Men vi har som jag skrev i ett inlägg här uppe kört på att totalt ignorera jamandet när det inte hör hemma, och det har hjälpt en del. Tror också att han börjar vänja sig vid att det är ljust på natten nu. :)

Jag har också börjat själv få den inställningen att det är lite roligt att han är jobbig ibland, för det hör faktiskt till livsstilen man tar på sig som kattägare :D