Ögondroppar !!
Hej !
Behöver tips och råd, jag har adopterat katt , hon har varit hos mig runt en vecka och har gjort enorma framsteg , från atg vara under soffan flera dagar så vågar hon nu
Ligga på mig, hon pratar en massa med mig och leker när jag sitter i soffan. Står jag är hon livrädd . Problemet är att jag behöver ta ögondroppar på henne , men hon är livrädd om jg försöker lyfta henne . När jag sitter i soffan och försöker hålla i hennes huvud tar hon sig loss . Det går liksom inte , är det någon som hsr haft samma situation ? Hur gjorde ni då?
Kan du packa in kisse i ett badlakan? Ungefär så här https://m.youtube.com/watch?v=9LiyxRXoJtA (men packa in båda frambenen). Då brukar det ofta gå lättare att ge katten ögondroppar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Vilken underbart samarbetsvillig kattmodell som inte ens flyttar på tassen när den lagts på ett visst sätt av den som visar hur man enkelt och systematiskt gör en kattburrito! Inte en antydan till protest ens när den där märkliga struten sätts på plats över ansiktet. Fascinerande att katter kan vara så olika.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-04-15 08:55 av OberonsMatte
Ja, det är en snäll modell 😊. Jag har dock packat in osamarbetsvilliga katthemkatter på liknande sätt. Tycker det har fungerat bra just för att ge ögondroppar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hm, katter är snabba med att förstå vad som skall hända (rutin) och ögondroppar är ju obehagligt. Jag har haft en katt med öronskabb och bakterieinfektion till följd som krävde daglig vård i flera månader. Det viktigaste är att du är lugn, kanske tar upp henne lite innan och myser. Tips: bra om klorna är trimmade, försök sedan vira in henne i en handduk och sätt er tillsammans på toalettlocket. Tänk på att om du är stressad så lär katten också bli det. Lycka till!
- Redigerat 2024-05-05 13:17 av [Dianaaas2]
Många katter lär sig dock att acceptera behandlingen relativt snart. Det är som om de märker att det ger lindring. Sitter man istället på golvet så kan man även använda sina knän för att mjukt och fint hålla katten "på plats".