Lynx point
Hej!
Jag vet att vi inte ska rasspekulera här, men jag kan ändå inte undra:
Jag funderar på vad min katt, som jag hittade på ett katthem kan tänkas vara för ras. Jag vet att katter som inte har en bestämd ras kallas för huskatter. Men när jag googlat på bilder som liknar min katt kommer det upp flera bilder som liknar katten - nämligen "ras/blandrasen" Lynx Point Siamese - som ska vara en korsning mellan en huskatt och Siames tydligen. Så då kan jag konstatera att min katt är av den "rasen"?
Bifogar bilder på min katt. Som ni ser så har han blå ögon, korta framben och ja - ser ut att kunna vara en blandning.
Han ser ut som en helt vanlig söt huskatt 😉
/Maria
Vanlig huskatt ;)
Man kan inte gissa på sånt. Inte ens säkert det är raser i din katt
Vet en som hade liknande din, och var född på minkagård för många år sedan, och nog garanterat ingen siames i :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lynx point är en färgbenämning i TICA och inte en kattras. Att sen siames läggs till betyder att det är en registrerad Siames i färgen Lynx point.
Högst tveksam på om den färgen stämmer på din katt och ”rasen” är definitivt en huskatt om du inte har några papper på det 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2024-02-16 14:28 av Nephi
Söt huskatt. Det härliga med huskatter är ju just mångfalden av olika färger, ögonfärger, kroppsbygnader, personligheter etc. Vanligtvis finns inga stamtavlor bakåt ö.h.t.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
"Lynx point" är bara ett annat namn för "tabbymaskad" (dvs. maskad pälsfärg som även är mönstrad).
Anlag för maskad pälsfärg finns och förekommer bland väldigt många olika kattraser - men även hos huskatter. Anlag för maskad pälsfärg är recessivt och innebär att anlaget måste ärvas från både mamman och pappan för att synas hos avkomman. Om föräldrarna bara har ett anlag var för maskad pälsfärg syns det inte på någon av föräldrarna att de bär på det anlaget. På det sättet kan anlag för t.ex. maskad pälsfärg föras vidare inom huskattavel i många generationer innan det råkar födas en maskad huskattunge.
Sajtvärd Katter iFokus