Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsabeteendekosthållning
Läst 181 ggr
katt-astrofen
0

Katt fäller pälstussar

En av mina katter fäller ovanligt mycket hår. Jag menar stora tussar av päls lite här och där i lägenheten. De är båda snart 2 år gamla och har aldrig haft detta problem förut. Jag misstänker att en av dem kanske är allergisk mot den nya maten - jag har nämligen bytt ut fodret eftersom han var uttråkad av den gamla. När jag försöker byta tillbaka vill han inte äta alls. Han är riktig petig och kräsen när det gäller mat och detta foder är det enda han vill äta. Men han visar ingen annan tecken på allergisk reaktion - han kliar sig inte mer än vanligt. Han bara förlorar mycket hår när jag borstar honom varje dag. Avmaskade honom nyligen så jag tror inte det beror på någon parasit.

Vad annars kan det bero på? Jag vet inte vad jag ska göra eftersom han inte vill äta något annat än detta foder.

OberonsMatte
3

Så länge det inte uppstår kala fläckar är det förmodligen naturlig fällning. Dina katter är så unga att det kan vara först nu det märks hur de fäller "på riktigt".

"Stora tussar" kan lossna (särskilt vid fällning) när någon av mina katter kliar sig vid nacke/hals. Ibland betyder tussar på golvet att katterna har lekt/bråkat/brottats med varandra. Mina katter är semilånghåriga, så där märks det extra tydligt att pälsen byts ut, men även korthåriga katter byter päls regelbundet.

På min Oberon syntes det väldigt tydligt att han inte fick sin riktiga vuxenpäls förrän efter 2 års ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Min semilånghåriga huskatt fäller också så att det ligger tussar runt om i lägenheten. Medan det inte blir tussar efter min korthåriga katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
1

Jag känner igen det efter mina långhåriga katter.

/Maria

katt-astrofen
0

#1: Vad är skillnaden mellan kattungepäls och vuxenpäls? Jag har aldrig haft katter eller ens vistas runt katter framtills nu. Kommer de att fälla lika mycket som de gör nu eller minskas fällningen efter de har fått sina vuxenpäls?

New2ragdoll2
0

Mina fäller bara större tussar när de brottas / slåss.
Har inget minne av att de fällde större tussar utan yttre påverkan.

Uppkatten
2

#5 Min semilånghåriga katt fäller tussar ffa från det att elementen går igång på hösten tills dess att den årliga pälsfällningen är över (innekatt).

Sedan under våren börjar hon sätta stor päls igen, och är som mest "påpälsad" framåt juli.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

#4: Kattungar/ungkatter har vanligtvis tunnare och mjukare päls än de kommer få som helt vuxna och det är först när de börjar tappa vuxenpäls fällande blir mer märkbart.

När mina katter var kattungar märkte jag knappt att de fällde överhuvudtaget, men nu när de är helt fullvuxna förundras jag över att de - trots konstant fällande - ändå ser väldigt lurviga ut alla tre. De är visserligen semi-långhåriga, men de korthåriga katter jag haft har också fällt enorma mängder ibland utan att det synts på pälsen.

Är din katt korthårig eller långhårig?

Sajtvärd Katter iFokus

katt-astrofen
0

#7: De är båda korthåriga. så det är bara att dammsuga oftare?

• Redigerat 2024-01-31 00:47 av katt-astrofen