Katter iFokus

Katter

Läst 159 ggr
123fyra
2024-01-26 15:05
0

Gardiner

Hej.

Jag har ett problem med min sambo snarare än katten. Har precis hämtat en kattunge. Och min sambo använder gardinerna när han leker med katten och vill att hon ska leka med dom. Jag blev förvånad över att det inte var självklart för honom att hon inte ska klättra i gardinerna utan att han faktiskt vill att hon ska göra det och uppmuntrar det.

Är det jag som är "överkänslig" eller har jag rätt i att det är en dum ide?

• Redigerat 2024-01-26 15:52 av 123fyra
Carmarino
2024-01-26 15:07
10

Nej du är inte överkänslig. Om katten lär sig att gardinerna är leksaker kommer den att fortsätta leka med dem som vuxen. Inte kul att ha några kilo katt klättrande och hängande i gardinerna då. Det är inte många gardinstänger som klarar det utan att ramla ner, vilket oftast innebär att det åker ner en del andra saker också. T.ex. krukväxter och annat, om man har det i fönsterkarmarna. Plus att gardinerna blir förstörda.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2024-01-26 15:16
6

Det är ju bra om ni är överens innan när det gäller sådana här saker.

/Maria

Tsireya
2024-01-26 18:47
5

#0: Du är inte överkänslig alls. Har som regel hemma att man leker inte med händer, fötter, täcke och gardiner. Blir bara mer jobb annars.

#2: Kanske var så att ts tänkte att det var en självklarhet att man inte leker med gardinen med katten. Jag hade definitivt kunnat göra det misstaget att ta det för givet då det känns som en självklarhet att man inte vill att katten leker med gardinen😅

Maria
2024-01-26 18:54
2

Vi har inte haft gardiner på många år då vissa av våra katter varit klättrare utan att vi uppmuntrat😉

Det gäller att vara överens framöver.

/Maria

Fridaaaa
2024-01-26 19:35
1

Alla tycker olika men ni behöver vara överrens kring skötsel, uppfostran mm.
Vi tillåter inte lekande i gardiner men inte haft katter som brytt sig om gardiner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.