Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 204 ggr
snowy00
1

Stor "hårboll"

Min katt fick ("spydde") nyss upp något. En stor klump. Jag hade videosamtal med veterinär som rekommenderade skonkost som jag nu ska köpa hos veterinären.

När jag sedan städade upp denna klump så var det 99 % katthår. Alltså en ganska stor katthårsklump.

Är det vanligt/normalt att de får upp sånt här? Man har ju hört att katter får upp hårbollar, och jag får väl anta att detta var något sådant.

Maria
6

Ja det är jättevanligt.
Förstår inte riktigt varför katten ska få skonkost?

/Maria

snowy00
3

#1:

Okej. Nej jag tänkte så jag med. Om det nu var mest hår, så borde väl inte skonkost göra någon skillnad🤔men då när jag pratade med veterinären hade jag inte märkt att det var mest hår, så han visste nog inte det. Kanske skulle rådgöra med dem igen.

Uppkatten
3

Hårbollar är vanligt, ffa bland långhåriga katter.

Bra att ge blötmat hellre än torrfoder om katten är benägen att få hårbollar.

Äter katten inte blötmat idag så måste man göra ett lååångsamt foderbyte om man vill gå över till blötmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

snowy00
1

#3:

Tack för tipset.

Jag har bestämt att inte ge skonkost nu. Veterinären höll med mig.

Pyttelite
1

#4: Se till att kissen får tillgång till kattgräs också.

Kattgräs gör det enklare för katten att kräka upp hårbollar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

snowy00
0

#5:

Jag har faktiskt lite kattgräsfrön här hemma som jag ska så. Har bara inte hittat en bra plats än. Det måste ju ha mycket ljus osv antar jag.😊

Pyttelite
0

#6: De är inte så kräsna utan kommer upp ganska fort och sedan ser kissen till att de avverkas. 😊

Gräset håller inte så länge men är god hjälp till katten.

Själv har jag ett par Ampelliljor som kissen får mumsa på. De är tacksamma, slitstarka och förökar sig gärna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ampellilja

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

snowy00
0

#7: Okej, då ska jag nog kunna hitta en bra plats för gräset.

Tror jag hade ett par ampelliljor här i lägenheten förr, men jag tog bort alla krukväxter när katten kom hit. Visste inte vilka som var giftiga och inte.
Han tuggade till och med lite på plastväxter som jag hade😆

OberonsMatte
2

En uppkräkt "hårboll" ser vanligtvis ut som en korv i formen (vanligtvis ungefär som en kattbajskorv i tjocklek och längd). Hårbollar bildas i magsäcken när katten får i sig mer päls än det som passerar vidare genom tarmen.

Hur lätt det uppstår hårbollar i magsäcken är individuellt, men kan förebyggas genom t.ex. kattmalt som underlättar för hår att passera genom tarmen och framför allt kanske genom kamning för att fånga upp lös päls innan den ens hamnar i kattens mage.

Risken med hårbollar i magsäcken är att de kan fastna i tunntarmen om de inte kräks upp. Benägenheten för att hårbollar fastnar i tunntarmen kan också vara individuell. Jag har själv en katt som opererats för hårboll i tunntarmen flera gånger trots att hans kattkompisar haft betydligt längre och tjockare päls.

Hur gammal är din katt? Brukar du kamma eller borsta katten?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-01-02 13:05 av OberonsMatte
snowy00
0

#9:

Ok, då var det nog bra att han fick upp hårbollen. Han är snart fyra år gammal. Jag har en borste, men eftersom han är så pass skygg så kan jag inte borsta pälsen.

Kattpatrullen
2

#8 Här finns en väldigt bra lista att söka i när man funderar på vad man kan ha hemma och inte i växtväg: https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/cats-plant-list

Tips för nya plantor är att skölja dem ordentligt och "tvätta" bladen i den mån det går innan kisse får festa loss för att få bort ev. bekämpningsmedel.

Uppkatten
2

Jag brukar så kattgräs i vanliga krukor med jord. Vill jag att det ska komma upp extra fort placerar jag krukan i fönstret första dagarna. Annars brukar de stå på köksgolvet, och jag har alltid flera krukor med gräs som kommit lite olika långt. Det brukar fungera utmärkt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

snowy00
0

#12:

Jaså, jag funderade om jag skulle kunna ha kattgräset på köksgolvet, nära köksfönstret. Får se om jag provar det sen då.