Katter iFokus

Katter

Läst 156 ggr
Clarissa
2023-12-31 22:13
0

Behöver akut tips

Min katt har urinvägsinfektion och ska gå på Amimox 2 ggr/dag i 7 dagar. Har nu gått tre dagar och jag tror inte jag har lyckats få i katten en hel dos än. Jag har haft hjälp de här dagarna då jag varit och hälsat på mina föräldrar, det har inte fungerat då han får panik av att bli fasthållen och han spottar bara ut den medicin som väl hamnar i munnen. Ikväll var första gången jag gjorde det ensam, och vi kan väl säga att det inte var helt lätt.. Har ni något supertips som jag kanske kan prova? Ska försöka få tag på veterinären imorgon om det ev går att byta till tabletter istället, men samtidigt är det ju bara 4 dagar kvar av behandlingen så om någon sitter på ett tips som kan fungera så kanske vi kan fortsätta med flytande..
Kan man blanda ut det med mat? Han lär ju troligtvis räta maten om jag gör så, men chansen är kanske större att han får i sig lite iallafall..

OberonsMatte
2023-12-31 22:34
0

Är det alltså flytande medicin du försöker ge nu? Kolla bipacksedeln vad som står om mat i samband med medicinering. Det värsta som kan hända är förmodligen att medicinen har lite mindre effekt.

Sajtvärd Katter iFokus

Clarissa
2023-12-31 22:36
0

#1: Yes, flytande! Jag fick bara flaskan löst på Apoteket, ingen bipacksedel med. Men gissar att jag kan hitta den på nätet. Dock är det humant preparat och har svårt att hitta vad som gäller när det kommer till djur som får det 🤔 försökte kolla redan när jag fick det utskrivet men det jag hittar står det bara om människor..

OberonsMatte
2023-12-31 22:43
3

#2: Den aktiva substansen i Amimox är Amoxicillin och söker man på läkemedel som innehåller det för djur (katt) så står det att det kan ges ihop med eller utblandat i mat.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-01-01 23:51 av OberonsMatte
Silvestris
2024-01-01 23:27
0

Amimox smakar ju inte särskilt gott för en katt så det bästa är om man kan spruta ner lösningen i svalget så att inte katten känner smaken. Om det inte funkar bör du be din veterinär att skriva ut Synolux (tabletter) eller Vetrimoxin (pasta) istället.

Clarissa
2024-01-01 23:30
1

#4: Jag testade ha det i maten nu och han, peppar peppar, har inga problem med det än så länge. 👌