Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 139 ggr
kisse.misse
2023-12-14 02:55
0

Katt tappar päls?

Hej allihopa! Min katt är en kastrerad huskatt hona på ca 1 år och 7 månader. Hon har aldrig haft några problem med varken päls eller hälsa men dom senaste veckorna har jag märkt att mer och mer päls fattas från nedre delen av hennes mage. Hon äter och leker som vanligt och inte är det något annorlunda på hennes kiss/bajsvanor. Nu undrar jag vad problemet kan vara och om någon utav er har haft samma problem? Googlade lite och det stog massa olika men tyckte inte riktigt att något stämde in på henne. Tycker ni jag bör kontakta veterinär eller avvakta?

Tack på förhand, uppskattar all hjälp!

Uppkatten
2023-12-14 07:15
1

Verkar hon tvätta bort pälsen från magen, menar du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kisse.misse
2023-12-14 11:59
0

#1: Ja, det är det jag tror hon att hon gör, men det är inga sår någonstans eller irriterad hud. Kanske värt att nämna att ibland biter hon medans hon tvättar sig?

kisse.misse
2023-12-14 12:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: såhär ser det ut nu.

Pyttelite
2023-12-14 12:33
3

Din katt kan ha problem med UVI och slickar för att bli smärtfri.

Den kan också ha någon form av överkänslighet eller allergi eller något helt annat.

Du behöver kontakta veterinär så att din katt blir undersökt och får en diagnos.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
2023-12-14 14:46
4

Ja, först ett veterinärbesök för att kolla så att katten mår OK och inte t.ex. har ont någonstans. Därefter får man fundera vidare, stress kan t.ex. ta sig det här uttrycket. Men börja alltid hos veterinären i det här läget.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kisse.misse
2023-12-14 16:57
4

#5: veterinärbesök bokat! Tack för eran hjälp, aldrig varit med om detta med mina andra katter. Vi va hos veterinären för inte så länge sen o då såg allt bra ut så hoppas det inte är något allvarligt!