Torr, lätt avföring
Vår somalihona beter sig precis som vanligt. Vi har inte sett någon förändring i hennes matlust och hon har tillgång till en vattenfontän (dock ser vi henne sällan dricka till vardags, utom när det är väldigt varmt, så vi antar att hon dricker när hon behöver. Vi ger henne Vaisto Cats "köttbullar", dvs färskt kött med tillsats av t ex inälvor och benmjöl. Godis vanligen Britcares nyttiga godis.
Emellanåt, t ex för tillfället, uppfattar vi hennes avföring som "lättare" än annars. Vi använder Cat's best smart pellets, som kan spolas ner (eller läggas i matavfallet), och när vi spolar ner dem blir det ibland "floaties", dvs de är svåra att spola ner om man inte lägger lite papper på. De kan också ha blivit lite gråare än vanligt. Hon bajsar en gång om dagen som vanligt, och samma mängd som vanligt.
Hon mår som sagt bra, är samma lekfulla, glada, tillgivna, keliga katt som alltid. Därför har jag svårt att tro att det skulle vara förstoppning eller nån annan sjukdom. Borde jag ta henne till veterinären? Eller suger pelletsen ur så mycket fukt ur avföringen att den blir så här? Vi hade tidigare samma sorts Kattsand fast strövarianten. Jag tycker att de borde suga lika mycket! Vi bytte för att slippa strö i hela huset (och det har hjälpt).
Lunas mamma
Om avföringen innehåller mycket päls kan pluttarna bli torrare, ha annan färg och förmodligen även flyta. Kan det vara något sånt kanske? Hur gammal är katten?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Hon är två år, och eftersom hon är semilånghårig, och tvättar sig mycket, är det förstås en hel del päls i avföringen - speciellt som hon sällan kräket upp hårbollar.
Vad skönt om det skulle vara så enkelt!
Lunas mamma
#2: Prova att dra isär en sån där plutt nästa gång (med plasthandskar eller plastpåse som skydd). Som kattägare (som vill veta säkert) får man inte vara så kräsmagad.. 😅
Sajtvärd Katter iFokus
Det är inga konstigheter. Fullt normalt när man ger sin katt mat med hög smältbarhet.
Jag har råutfodrat mina katter i över 15 år och ja, bajset flyter i toalätten om man försöker spola ner det. Det mesta som kommer ut är inorganiskt material som inte har absorberats i tarmen t.ex. kalcium. Då blir avföringen lätt och smulig.