Katter iFokus

Katter

Etiketterkosthållningkattkattmatkattungarkastrering
Läst 169 ggr
Frankie23
0

Torrfoder för nykastrerad ung katt?

Jag har en hankatt på lite över 6 månader som precis kastrerats och veterinären sa att han nu behöver gå över till foder för kastrerade katter. Han äter just nu Primacat kitten torrfoder samt blötmat två gånger dagligen. Han är superfin i pälsen, har bra hull och är otroligt aktiv. (Bara några få timmar efter kastreringen var det nästan full rulle igen..)

Veteriärkliniken rekommenderar märkena Purina, Royal canin och Hills men de innehåller en del spannmål och jag blev rekommenderad att han skulle äta mindre av det då han var väldigt gasig i början när vi fick hem honom så han har antagligen känslig mage. Primacats kattungefoder innehåller ris och havre men inga andra spannmål och det har funkat utan problem.

Börjar bli yr av att läsa innehållsförteckningar så jag undrar om någon har tips på bra torrfoder för en fortfarande växande kille med känslig mage, som också bidrar till att behålla hälsosamma urinvägar och minskad risk för övervikt?

Fridaaaa
2

Veterinärer kan sällan kring kost, och det med kastreringsfoder är bara försäljningsknep.

Skippa torrfoder helt och ge bara blötmat istället .)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frankie23
2

#1: Jo det var det jag tänkte, antar att dom samarbetar med märkena dom rekommenderar.

Skulle gärna ge bara blötmat men han älskar att knapra på torrfoder 😅 svårt att få honom att äta upp en hel portion blötmat. Men vi skulle ju kunna testa några andra sorter och se om han blir mer sugen på det. Och kanske ge torrfoder mer som godis.

[skyggis_tryggis]
3

Jag skulle vara försiktig med att byta foder om han har känslig mage och det fungerar bra med kombinationen torrfoder och blötmat som han får idag.

Uppkatten
2

#3 Instämmer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Frankie23
0

#3: Jag har blandat fodret för kattungar med samma foder fast för kastrerade katter, men efter lite efterforskning hittade jag ett torrfoder för känsliga magar med färskt kött, hög proteinhalt, bra fettinnehåll och helt spannmålsfritt som jag beställt. Ska göra samma sak och blanda det med hans nuvarande foder för att vänja honom.

Tyvärr gillar han inte blötmat speciellt mycket men däremot gav jag honom Bilanx (kompletteringsfoder) med kycklingbröst i buljong och det slukade han upp direkt. Inga problem med magen än så länge.

hheelleennee
0

#5: Vad heter fodret du beställt?

Thaeri
1

#2: Jag hade en katt som totalt ratade blötmat om han visste att han kunde få en portion torrfoder samma dag.

Det jag gjorde var att jag först gav honom torrfoder fördelat på måltider istället för att det stod framme hela tiden.

Sedan började jag blanda i en tesked blötmat i torrfodret varje måltid. Om jag bara blandade i blötmaten i torrfodret en eller två måltider ratade han blandningen. Så allting måste vara lika.

Hur som helst, han åt tre gånger om dagen och varenda måltid fick han samma blandning, men varje vecka ökade jag andelen blötmat och minskade andelen torrfoder och efter ett halvår åt han enbart blötmat utan problem.

Nu ska jag säga att jag förmodligen kunde ha gått lite snabbare fram med just honom, men han hade en kattkompis med känslig mage och det var lättare att låta alla katter följa samma övergångsschema.

Du har ju dock en katt med känslig mage också, så kanske ett halvår från enbart torrfoder till enbart blötmat är något du ska satsa på också?