Katter iFokus

Katter

Läst 161 ggr
Krullibull
2023-10-25 18:49
0

Dålig aptit efter fasta

Min katt blir ibland lös i magen och då brukar jag fasta honom resten av dagen, vilket alltid har funkat. Det tog två dagar denna gången. OBS! Han fick kvällsmål båda dagarna.

Sedan dess så har han inte kommit igång med att äta tillräckligt själv, utan kommer springandes om jag öppnar en ny förpackning, äter kanske en tesked innan han går och lägger sig, sen så äter han kanske någon tesked till efter många timmar eller inte alls.

Han blev snabbt mager och slö, men blev mer pigg och som sig själv eftersom jag matar honom med spruta. Det är såklart ingen höjdare och det verkar som att han förknippar sin vanliga mat och mig med tråkigheter nu. Han är heller inte uppe och härjar/springer som vanligt nu, utan vill mest ligga i sin bädd. Kylan som har kommit bidrar också och han brukar vilja ligga varmt mer då, så inte helt ovanligt.

Jag tror inte att det är tänderna eftersom han dels äter godis, rå lax och det mesta av en Mushbulle helt normalt och dels eftersom vi har varit till veterinären och åtgärdat FORL/TR många gånger förut och symtomen aldrig har påverkat aptiten såhär drastiskt. Vi ska till veterinären för det den 10:e nästa månad, så det är redan på gång efter en tids väntetid.

Det känns mer som att han är kräsen och tycker att jag är jättetråkig som matar honom med spruta snarare än att han är sjuk, så jag försöker ha upp honom i knät och borsta honom mer, vilket gör honom glad och pratig. Han är normalt sett svår att leka med, så det funkar desto sämre just nu.

Normalt sett så äter han Mjaus stora burkar och den senaste månaden så har vi även prövat deras tetror samt Granngårdens tetror för nya smaker och konsistenser. Innehållet är likvärdigt, så det finns inget spannmål, socker eller grönsaker i.

Han brukar inte äta Mush, så det blir bara en bulle om dagen för nu så att han inte blir förstoppad, men han är definitivt intresserad av att äta det själv hittills.

Helst så skulle jag vilja att han åt själv och det tror jag nog att han vill också vilket han visar då och då, men han äter alldeles för lite och rasar i vikt, så det är nödvändigt att stödmata honom för nu, även om det gör honom ledsen och tillbakadragen.

Vad kan jag göra för att få upp hans aptit igen?

Maria
2023-10-25 19:34
6

Besöka veterinären i första hand tycker jag.

/Maria

Sindri
2023-10-25 20:11
2

Absolut skall en veterinär titta på honom. Det bör utredas varför han blir lös i magen ibland. Uppenbarligen något han inte tål. Anteckna vad han äter och när han blir lös. Rå lax skulle inte jag ge. Den norska laxen som säljs i butik är inte så naturlig.

Krullibull
2023-10-25 20:37
0

Tack för era svar! Då slår jag dem en pling imorgon och hör!

Jag vet inte om jag misstänker maten eftersom han har ätit Mjau sedan 2016 och innehållet är samma för de han har prövat nu, men det kan ju vara något som jag inte tänker på.

Vad tänker du på med laxen? Den jag köper är norsk odlad och tillsatsfri (inte heller salt) lax som jag själv äter rå. Det är helt okej enligt Livsmedelsverket, även utan frysning innan. Dock så hamnar ju det mesta i frysen efter inköp eftersom jag köper så mycket åt gången :) Sedan så är det mest några småbitar kanske en gång varannan eller var tredje månad i samband med att jag gör sushi med lax.

Sindri
2023-10-25 20:51
1

Ok- jag vill inte sabba något för dig, men googla kritik mot norsk odlad lax. Jag har tappat aptiten för den för länge sedan!
Sedan kan ju katter vara allergiska mot fisk. Jag tyckte det lät konstigt när jag hörde detta, det finns ju vilda katter som fiskar själva. Men katten är från början ett ökendjur fick jag lära mig.

Uppkatten
2023-10-25 21:06
1

Absolut att du bör ringa din veterinär i morgon, och berätta om läget. Det är inte OK att katten äter för lite, rasar i vikt etc, utan det indikerar starkt att något är fel.

Just katter behöver verkligen få i sig sin mat (medan hundar och människor klarar fasta bättre), så med katter fungerar det liksom inte att avvakta.

Dels behövs en undersökning, och sedan får du diskutera med veterinären om det t.ex. är läge att prova något aptitstimulerande läkemedel eller annat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Krullibull
2023-10-25 21:12
0

#4 Det är okej! Jag uppskattar att lära mig. Jag tycker att det är spännande att läsa på om livsmedel eftersom jag försöker vara nyttigare hela tiden :) Jag vet om att de har parasiter när de odlas i inhägnader i vatten, men that's about it.

Har också läst det om katter, faktiskt! Jag tycker att det är kul att ge något gott ibland bara, speciellt då han inte tycker om så mycket i godisväg och jag mest äter vegetariskt, dvs inte så mycket att erbjuda i köttväg.

#5 Tack! Det känns bra att få höra andras åsikter, precis det jag sökte. Jag visste inte att det fanns aptitstimulerande! Det hade ju varit bra!

Jag har satt en påminnelse om att ringa, så jag får ringa imorgon och höra vad de säger! Uppdaterar då!

Silvestris
2023-10-25 21:58
2

Katter som är dåliga i magen ska inte fastas, det är en gammal rekommendation som har frångåtts. Man ska istället ge flera små mål skonkost.

Tvångsmatning med spruta är inte heller att rekommendera då det kan leda till foderaversion dvs. katten börjar associera mat med illamående och tvång vilket gör den ännu mindre sugen på att äta.

Om katten inte frivilligt äter på 24 timmar bör man kontakta veterinär så det låter bra att du är på gång med det.

Krullibull
2023-10-25 22:32
0

#7 Det har jag egentligen koll på eftersom vi brukar köra ett sent litet mål och sen något ca 3-4 timmar innan hans tandkontroller ifall han vill ha, men han var lös nog i magen för att stå och bajsa i min säng + kräkas ett av kvällsmålen han fick så jag ville låta den vila först :(

Det känner jag är precis det som har hänt. Jag skulle ha låtit honom äta själv, men han har verkligen gått ner i vikt fort och var slö så det var lite bråttom med att få i honom mat. Han blev snabbt pigg med mat i magen, vilket också är därför jag har avvaktat.

Jag har börjat uppmuntra honom mer så han har ätit nästan en hel Mushbulle själv ikväll och varit glad och gosig i knät efter att jag lockade ut honom ur bädden, så det är definitivt ett föredraget tillvägagångssätt. Han blir såklart ledsen av matningen.

Jag är verkligen inte van vid detta med honom som har varit så problemfri, så jag har helt enkelt gjort många fel.

Är det pga fettlever som det är så kort tid för en katt som gäller? När min hund hade försämrad aptit så var det okej att vänta ett litet tag, trots att han är en retriever som vanligtvis har stor aptit. Det var ett tag sen så jag minns inte helt våran konversation, dock.

Silvestris
2023-10-25 23:01
3

#8: Man har frångått fasta på både hund och katt eftersom forskning visat att de återhämtar sig bättre om de får flera små måltider (5-6 ggr/dag) även när de har diarré. Det beror på att cellerna i tarmväggen behöver näring för att fungera.

Fettlever är det främst överviktiga katter som drabbas av.

Krullibull
2023-10-26 00:03
0

#9 Intressant! Det hade jag ingen aning om!

Jag hade för mig att katter som inte äter på ett tag snabbt kan få det, men det kanske inte heller är en uppdaterad vetskap?

[skyggis_tryggis]
2023-10-26 08:55
1

Om han gillar Mushbulle så kan han väl få äta fritt av det? Förstoppning behöver du väl inte oroa dig för i det här läget.

Krullibull
2023-10-26 15:21
3

Nu så är vi hemma efter veterinärbesöket!

De tog blodprover och lyssnade på hjärtat. Allt såg bra ut.

De tror att det är magkatarr som har uppstått av någon anledning, så han ska äta specialmat som han gillade därborta över helgen och få Nexium i 7 dagar. Blir det inte bättre så blir det ultraljud och därefter eventuell titt med kamera för att se vad som står på.

Han skrek genast på mig efter mer av den goda veterinärmaten så snart han kom hem, så nu har han redan ätit lite grann. Han är inte riktigt igång än, men hans matskrikande är typiskt för honom, så det är ett gott tecken! :)

Tackar igen för svaren!