Orolig för vår katt
Hej!
Vi har en ragdolltjej, snart 1,5 år. Vi har nyligen flyttat till en större lägenhet på markplan.
Bekymret är att hon skriker hela tiden, verkligen hela tiden. Krafsar på alla dörrar, så som terrassdörr, garderobsdörrar, och vill bara gå ut. Vi brukar låta henne gå ut med sele i trädgården på dagarna och ibland ta en kvällspromenad på kvällen. Vi har även feelgood i eluttag.
Hälsomässigt så har vi varit hos veterinären med henne angående horntass och att hon har fel-bett. Samt att vi emellanåt sätt små blödningar i avföringen, och satte då över henne på veterinärkost. Hennes munstatus är just nu att vi borstar med en lösning vi fick rekommenderade av veterinär. Men trots detta så tycker vi inte att det blir bättre.
Vi känner inte igen henne alls nu och börjar bli väldigt oroliga. Vi har haft planer på skaffa en katt till då vi till en början trodde hon kände sig ensam och understimulerad.
Vi funderar på ta henne på en hälsoundersökning så man får titta igenom henne ordentligt. Min fråga är därför om någon varit med om något liknande? Vad har ni gjort? Jag ska ringa veterinären idag & se vad de säger.
Tacksam för svar.
Är katten kastrerad?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Min spontana fråga också eftersom honkatter gärna "pratar" när dom löper.
Min andra fundering är om hon har börjat med det nyligen eller om hon har gjort det tidigare också. En del katter "pratar" mer än andra. Jag har nu en liten hankatt som har "pratat" mycket jämt.
Min veterinär är beteendevetare på djur och det finns på fler ställen vet jag. Det kanske kan vara en bra idé att kontakta en sån om ni inte hittar nåt fysiskt "fel".
Lycka till med tjejen 🌹