Ingen bajs under bantning
Jag har skrivit lite om min katt som är överviktig och som behöver förlora vikt.
Jag hade tänkt att minska 1g i taget. Jag ger mina katter mat 4 gånger/dag (12g/måltid). Jag hade planerat att minska på endast den första måltiden med 1g i några dagar och så småningom minska med 1g på den andra måltiden också osv osv (så dag 1-3 skulle de få 11g första måltiden och 12 i de andra och dag 4-6 skulle de få 11g på första och andra måltiderna men fortfarande 12g på tredje och fjärde).
Problemmet jag har stött på är att de har bajsat mycket mindre nu. Det är ju fantastiskt för mig men jag är orolig att det inte är hälsosamt för dem. Jag var så oroligt att gav dem mer mat än vad som är planerad idag så nu har de bajsat men innan det var senaste gången en av dem bajsade i torsdags. Hon bajsar sällan (oftast varannan dag) men när hon väl gör det är bajsen större än min andra katt.
Har jag minskat på måltiderna alldeles för snabbt? Är det därför de bajsar mer sällan och mindre nu?
- Redigerat 2023-10-14 17:50 av hellomimi
Kan inte svara på din fråga, men har lärt mig att har det gått 48 timmar sedan sist de bajsade bör man ringa och diskutera med sin veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Vad gäller det om det vanligtvis sker nästan exakt var 48:e timme?
Jag vågar inte svara på det, men om katten verkar må OK skulle jag kanske ta upp det t.ex. vid nästa vaccinering, eller mejla veterinären och fråga.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Är bajset hårt, löst eller normalt? Hur ofta bajsade den innan?
Vad ger du för mat? Får de i sig tillräckligt med vätska?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag hade en katt som lätt blev hård i magen tidigare. Hon mådde bättre på blötfoder och råfoder än torrfoder. Hennes bajs var inte lika torrt och kom ut lättare och hon blev finare i pälsen.
För henne var det normalt att bajsa en gång om dagen, till varannan dag utan att det var något besvärande. Veterinären tyckte att det var okej.
Motion var också viktigt för att hålla hennes mage i form, så vi fick hitta lite olika sätt att aktivera henne.
Däremot så blev hon riktigt förstoppad vid ett tillfälle och vi fick åka in akut med henne, efter att hon inte hade bajsat på flera dagar. Det roliga där var att jag var ute i tio minuter för att hämta min far, som bor granne med oss, för att be om hjälp med att få in henne i buren. En hel kväll på akutmottagningen och jag tyckte att det var konstigt att hon sov lugnt. När veterinären klämde så var hon inte förstoppad. När jag hade betalat en dyr nota och kom hem, så såg jag i lådan att hon hade bajsat under dem minuter jag var ute 🤪
Efter det fungerade hennes mage som vanligt igen och enligt hennes hälsokontroll hos den vanliga veterinären, så var hon en fullt frisk äldre dam.
Men när man senare såg att hon började bli obekväm med att bajsa, så var det ju något som var fel. Med hela den historien behöver jag inte dra nu.
Mina tips är kolla på avföringen. Fråga veterinären om det inte känns bra och överväg en allmän kontroll om katten verkar besvärad när den bajsar eller i allmänhet.
Se till att den får i sig tillräckligt med vätska och får motion.
#4: Vet inte om det är normalt eller hårt men det är inte löst i alla fall. Den ena brukar bajsa varje dag, den andra bajsade varannan dag.
De får torrfoder men de dricker mycket. Vad jag har fått höra så dricker katter inte tillräckligt med vatten men båda mina katter dricker ofta tycker jag.
- Redigerat 2023-10-14 18:16 av hellomimi
#5: Hon är mycket livlig och leker mycket så det är ingen problem med motion. Men nu när du har nämnt det så tror jag att det kan vara så att det obekvämt för henne att bajsa. Hennes bajs är riktigt stora jämfört med min andra katt (som är lika stor som hon är).
#4 Peta på det med spaden när du gör rent lådan, så märker du om det är hårt. Är det lite motstånd att dela korven, så är det hårt.
Så den ena har bajsat varannan dag sedan innan och verkar inte besvärad? Då är det antagligen normalt för den katten.
Är problemet att den andra bara bajsar varannan dag också nu? Hur länge har det pågått isåfall?
Verkar katten besvärad?
Försöker den bajsa utan att det kommer något? Eller går den bara och bajsar när det är dags?
#7 Att det är storleksskillnad ser jag inte som något konstigt, om det inte är nytt och katten verkar ha problem när den bajsar. Jag har också haft katter i liknande storlek med olika storlekar, form och lukt på bajset.
De mår båda bra, bara uttråkad. den ena är mycket energisk och leker och springer runt om dagarna (hon är inte katten slm är överviktig) men jag har alltid varit oroligt över hennes mag-tarm hälsa. Hennes bajs är stora, hon bajsar varannan dag och det stinker ovanligt mycket till skillnad från andra katten.
Så bantning kan betyda mindre avföring och det är normalt?
- Redigerat 2023-10-15 06:42 av hellomimi
#10 Om du är orolig för hennes mag-tarmhälsa så är det bäst att faktiskt kontakt en veterinär för en undersökning.
Det kan ju även vara så att katten skulle fungera bättre på ett annat foder.
#11: Ja, tänkte göra det nu när hon behöver sin årliga vaccinering. Hon är mycket ängslig så jag tar henne inte till veterinären ofta eftersom hon har panik hela vägen dit och hem igen.
Hur vet man om man ger katterna tillräckligt med mat? Jag minskar successivt på deras foderintag men jag tycker de ser så hungriga ut (stirrar på tallriken när allt är uppäten) fastän de egentligen fortfarande äter mer än vad som är rekommenderad för deras vikt. Är det bara att de försöker lura till sig mer mat eller är de fortfarande hungriga? Jag vill ju inte att de ska gå och vara tomma i magen.
De beter sig som vanliga. Ena är fortfarande pigg och full med lek och språng och den andra föredrar att sova. De är dock lite mer högljudda nära klockslagen då de ska få mat.
- Redigerat 2023-10-16 04:59 av hellomimi