Katt allergisk
Hej, verkar som jag är katt allergiker.. 2 Katter på 14v i en 3a, är ett helvete när jag ska sova men under dagarna går det bra
Någon som har några tips? Vill så gärna ha kvar dom
Hur många veckor var kattungarna när de flyttade hem till dig?
Sajtvärd Katter iFokus
Dom var 12v gamla
#1: Dom var 12v gamla
#2: Med tanke på ditt tidigare inlägg blir de alltså 15 veckor den här helgen?
Med tanke på hur många katter som plötsligt behöver omplaceras akut p.g.a. allergi skulle jag faktiskt rekommendera att du börjar söka nytt hem till kattungarna redan nu - innan du känner att det inte är hållbart längre. 15-20 år med dubbel dos av det som framkallar allergiska besvär är inte roligt. Tillgången på katter är tyvärr större än seriös efterfrågan (särskilt på huskattmarknaden), så för katternas skull kan det vara riskabelt att vänta för länge med att börja leta vettiga köpare.
Om katterna hade kommit från en ansvarsfull uppfödare hade förstås även den personen engagerat sig i den uppkomna situationen och kattungarnas fortsatta framtid.
Sajtvärd Katter iFokus
#4: Ja det stämmer
Ja tyvärr så kanske det får bli så. Men dom ska ju bli utekatter när dom växt på sig lite så tänker om det kanske hjälper och man kan ha kvar dom?
#5: Att omplacera vuxna katter är svårt och extra svårt om det är vuxna utekatter - i synnerhet lite skygga vuxna utekatter. Det kanske passar att ha utekatt där du bor nu - men tänk om du t.ex. vill eller måste flytta därifrån om några år och det inte passar att ha utekatter längre? Är du allergisk finns inte alternativet att vänja dem vid annan livsstil hos den person de känner bäst. När du precis fått hem dem beskrev du dem dessutom som lite "skygga" och utekattslivet kommer förmodligen inte göra dem mer sociala.
Även utekatter förtjänar nära och regelbunden kontakt med sin ägare och förtjänar att ha möjlighet att stanna inne (i ett hem) när de vill och hur länge de vill (eller behöver hållas inomhus).
Sajtvärd Katter iFokus
Har du provat receptfri medicin som t.ex. loratadin? Det kan nog lindra besvären tillfälligt.
För att vara säker på att det är allergi mot katt och inte något annat som orsakar besvären, så kan du be att få göra ett pricktest på vårdcentralen.
#7: Har testat lite, ska testa köpa sandoz och prova
Jag ska ringa vårdcentralen på måndag och be om en tid
Stora problemet med det hela är när jag ska sova. Då får jag så stora besvär med allergin att jag knappt kan andas
#8: Kan du kanske ha astma? Jag har både allergi och astma, och det är astman som ger mig andningsbesvär men det kanske kan vara olika.
Har du konstaterad allergi mot något annat djur eller ämne?
Om besvären skulle bero på katterna, så bör de inte sova i sovrummet. Innan du lägger dig så rolla lakanen med en klädvårdsrulle. Eller lägg ett överkast över lakanen på morgonen. Undvik på alla sätt att få katthår i sängen.
- Redigerat 2023-10-14 12:32 av [skyggis_tryggis]
#9: Hade astma som liten 7-14år ungefär och tog medicin, vet ej om dessa 2 har triggat igång min astma igen. För får enbart andningssvårigheter, kliar inte i ögonen/näsa eller något, ska ringa vårdcentralen imorgon och höra angående astma
Okej så du har allergi och astma men har katter ändå? Hur funkar det för dig och vad för medicin tar du?
Vi har provat att ha stängd dörr och det funkar helt okej. När jag vaknar har jag andningssvårigheter men kan iaf somna och sova nästan en hel natt
- Redigerat 2023-10-15 22:29 av Spegel00
#10: Jag är allergisk mot pollen men inte mot katt som tur är. Jag gjorde ett pricktest innan jag skaffade katt för att vara säker på att jag inte hade blivit allergisk mot katt också.
Min allergiläkare avrådde mig från att skaffa katt eftersom astman kunde bli värre, men det har den inte blivit. Inhalerar astmamedicin som tidigare och det funkar bra. Någon gång ibland kan jag få lättare andningsbesvär och då inhalerar jag lite extra bara.
Men jag städar ofta och rollar och byter lakan ofta, så det bidrar nog till att det funkar bra att ha katter för mig.
Klåda i ögonen får jag mest av pollen. Det låter mer som om du kanske har astma än allergi, men det är ju jättebra om du kan få det utrett.
#4:
Om katterna hade kommit från en ansvarsfull uppfödare hade förstås även den personen engagerat sig i den uppkomna situationen…
Kanske samhället på det stora hela skulle kunna engagera sig i husdjursmarknaden och införa ordentliga regelverk, så att oseriösa kan filtreras bort i större utsträckning?