Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsabeteendekosthållningtillbehörutrustningkattfrågor
Läst 102 ggr
Jillyana
1

För framtiden

Jag har ett bra tag kvar tills jag skaffar katt, först ska min hamster gå bort(minst ett år kvar), jag ska sörja honom och sedan spara ihop till allt en katt behöver. Alltså ett par år tills jag kan adoptera en katt. Mina frågor här är för framtida syften

Jag har förstått att en **kattvägg **är jättebra för hur katter mår psykiskt samt ger dom en del motion med att röra sig upp och ner. Det jag undrar är om jag kan köpa hyllor från IKEA och använda med rätt stöttning eller om det är bättre med att skaffa specialgjorda hyllor. Om jag kan köpa från IKEA behöver jag göra något med dom så som att klä i tyg?

Har ni någon bra sida om **katthälsa **och **sjukdomar **jag bör ha koll på och kan läsa upp mig på?

Har ni någon info om näringslära? Vad behöver dom näringsmässigt sett, torrt vs blött vs färskfoder

**Försäkringstips **- har ni en bra och hjälpsam djurförsäkring?

**Skötsel **- Allmänna råd om skötsel. Jag har förstått att man ska ha samma antal kattlådor som katter+1, mellan +långhåriga ska borstas oftare än korthåriga, klorna ska klippas vid behov, fri tillgågn till vatten(som alla djur i princip), lekstunder efter kattens behov, veterinärbesök på gämna mellanrum(hur ofta?). Är det något specifikt ni känner att jag missat med min väldigt kortfattiga lista om vad som är grundläggande vård och omsorg? Allt uppskattas.

**Övrigt **- Om ni tycker det finns något mer jag behöver läsa på om för framtiden låt mig veta, jag är mer än villig att lära mig.

[skyggis_tryggis]
0

En kattvägg är säkert bra om man bor trångt och behöver bygga på höjden så att katterna får mer utrymme.

Om man har plats för höga klösträd på golvet, så kan många katter nöja sig med det, men en mycket energisk ungkatt kan jag tänka mig kan ha glädje av en klättervägg.

Det finns färdiga varianter att köpa på nätet vilket du säkert redan vet. Men om man vill göra själv så behöver man sätta något på trähyllorna som ger bättre fäste som t.ex. bitar av heltäckningsmatta eller sisalmatta.

Försäkringsbolagen har lite olika villkor vilket avgör vad försäkringen täcker och hur stor del av veterinärkostnaderna som man får ersättning för. Mitt tips är att du jämför villkoren och priserna hos t.ex. Folksam, If och Agria för att se vad som passar dig och din blivande katt.

Viktigt att tänka på är att man trots försäkring måste betala en stor del av veterinärkostnaden själv. Så det är bra att ha en stor buffert för eventuella veterinärkostnader.

Vad katten ska äta finns det många åsikter om. Bara blötfoder, bara torrfoder eller en kombination. Men det blir en senare fråga. I början ska kattungen få den mat som den är van vid hos uppfödaren. Om du sen vill byta av någon anledning så ska foderbyte ske långsamt eftersom kattmagar kan vara känsliga för förändringar.

• Redigerat 2023-10-07 04:16 av [skyggis_tryggis]
Jillyana
6

#1: tack så mycket för all info men har tänkt mig en äldre svart katt. Tydligen har svarta djur svårt att bli adopterade och äldre har det med så då gör jag ju dubbel nytta med att adoptera :)

Uppkatten
1

#2 Bra tänkt! ❤❤❤

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jillyana
0

#3: tackar ^^