Katter iFokus

Katter

Etiketterkosthållningkattmat
Läst 247 ggr
snowy00
2023-09-23 15:10
2

Mängdfördelning, blötfoder och torrfoder

Hej. Jag funderade på detta med mängden mat man ska ge katten om man både ger både blöt- och torrfoder. Om jag till exempel tänkt ge den 40 % av den dagliga mängden mat som blötmat, och resten torrfoder… Tar jag bara 40 % av vad som rekommenderas på blötmatens förpackning, och sen 60 % av vad som rekommenderas på torrfodrets förpackning?

Alltså om dagliga mängden som rekommenderas med blötmat är två portionspåsar så ger man den ca en st påse (lite mindre). Och om då rekommenderade mängden torrfoder är 55 g på en dag, så tar man 60 % av det, alltså 33 g. Och ger detta tillsammans under dagen. Som exempel…

Tacksam om någon vänlig person ville svara😊

Fridaaaa
2023-09-23 18:07
3

Rekommenderar större mängd blötmat än torrfoder, bättre för hälsan. MInst 80% blötmat, helst 100 % blötmat.

Det är inte samma uträkningar på blötmat som på torrfoder så går inte att räkna ut det på det sättet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2023-09-23 18:47
3

Hur gammal är katten? Äter den upp allt som serveras så att matskålen blir tom innan nästa planerade påfyllning?

Min erfarenhet är att foderbehovet kan vara individuellt och inte riktigt stämma med förpackningarnas rekommendationer. Särskilt när det gäller blötmat kan det även vara skillnad på vad som erbjuds och vad som faktiskt äts upp. Så länge katten är normalviktig behöver man inte vara jätterädd för att erbjuda för mycket, för det äts kanske inte ens upp?

Om katten upplever att matskålen oftast är tom är det upplagt för att katten blir matfixerad och stressad kring matsituationen, särskilt om man har flera katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
2023-09-23 18:50
0

Du behöver vara noggrannare när du mäter upp eller väger torrfodret eftersom det är betydligt energirikare per gram.

Men om du väljer 50 - 50 så blir det inte lika mycket av torrmat respektive blötmat utan du får halvera rekommenderad dos för de olika fodertyperna.

Sedan kan katter vara kinkiga med maten så om din katt inte ätit blötmat tidigare så behöver du förändra i lagom takt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-09-23 18:50 av Pyttelite
snowy00
2023-09-23 20:31
0

Tack för era svar!

#2:
Katten är ca 3 år gammal. Jag har inte adopterat den än, men det är stor chans att jag ska. Jag tänkte bara förbereda mig lite på hur det funkar, och även lättare kunna se kostnaderna för maten.

#3:
Det var ungefär så jag räknade i mitt exempel i #0 då, och som jag tänkte mig att det kanske kunde vara. Men enligt #1 så går det ju inte att räkna så🤔 vilket jag också var lite "rädd" för.

Jag får nog höra med katthemmet mer exakt hur, och vad katten brukar äta, och ta det därifrån.

Pyttelite
2023-09-23 20:36
2

#4: Nu är det ju så att 1#: inte motiverat varför det inte skulle kunna gå att räkna så - klart att det går!!

snowy00
2023-09-23 20:51
0

#5:

Ok, ja det var min första tanke att det skulle gå, och vet inte annars hur man ska kunna komma fram till hur mycket av båda som behövs🙂

Pyttelite
2023-09-23 20:56
3

Bäst är att utgå ifrån vad katten äter idag och gradvis försöka introducera nytt foder.

Om katten äter torrfoder idag är det inte säkert att det kommer att gå lätt att gå över till blötfoder.

[Devya]
2023-09-23 21:43
4

Jag har aldrig behövt mäta eller väga maten som jag ger till min katt. Det enda jag gör är att se till att hon inte går hungrig men kollar noga efter så att hon inte överäter (hon älskar mat) och går upp i vikt. Det är liksom något man brukar lära sig, speciellt då alla katter e olika.

snowy00
2023-09-24 05:56
0

#7:

Jag har iaf sett katten äta torrfoder, så det vet jag att den äter. Men ska fråga dem om den äter nå blötmat också. I och för sig gör det mig inget om den bara äter torrfoder, för då klarar sig ekonomin bättre. Även om det funkar med både och för min del.

#8:

Kan tänka mig det att man får känsla för det efter ett tag. Men för mig som nybörjare ville jag ha något att luta mig emot… Man vill ju inte att den ska bli överviktig, och heller inte att den ska få för lite av nåt viktigt ämne.

Tänkte mig att ev börja med att på förmiddagen ställa fram den mängd torrfoder den ska få under dagen (och rikligt med vatten så klart), så kan den gå och äta där som den vill.
Sedan mot kvällen när den har ätit upp torrfodret komplettera med lämplig mängd blötmat (om den tycker om det förstås).

Vet inte om det är bästa sättet, men man får lära sig eftersom, som du säger Devya, och också rådfråga katthemmet.

Fridaaaa
2023-09-24 07:23
0

#5 Bra om du läser om igen. Skrev att det går inte att räkna ut det på det sättet, skrev inte att det inte går att räkna ut hur mycket mat av varje katten ska ha. D
Det går inte att dela rakt av tex 40 % blötmat, 60 % torrfoder i vikt eller via deras tabeller. Så läs istället för att påstå osanning tack.

Pyttelite
2023-09-24 07:55
2

#10: Varför skulle det inte fungera att ta 40% av rekommenderad blötfoder och 60% av rekommenderad torrfoder som exempel.

På vilket sätt skulle det vara fel?

Fridaaaa
2023-09-24 07:57
0

#11 För att det är bland annat olika torrsubstans och olika innehåll, olika uträkningar. det är inte så simpelt.

Pyttelite
2023-09-24 08:10
5

#12: Läs gärna vad jag skrivit.

40% av rekommenderad mängd torrfoder 60% av rekommenderad mängd blötfoder.

Det gå utmärkt att göra den beräkningen men det viktigaste är vilken mat katten är van vid och att man ändrar försiktigt.

• Redigerat 2023-09-24 08:11 av Pyttelite
Fridaaaa
2023-09-24 08:10
0

#13 Har läst så kolla igen vad jag skrev.
Precis det jag skrev, att man inte kan ta så rakt av, då det inte blir likvärdigt med varandra.

Pyttelite
2023-09-24 08:12
2

#14: Det verkar inte som att du förstår. Vad är det man ska ta 40% respektive 60% av då?

Du har tyvärr fel - det går utmärkt att följa den ovan beskrivna metoden - faktiskt är det den enda. 😊

Det är inte 40% respektive 60% av den totala mängden.

• Redigerat 2023-09-24 08:14 av Pyttelite
OberonsMatte
2023-09-24 09:37
4

#12: Rekommenderad mängd för respektive foder ger fullvärdig näringsmängd för att uppfylla näringsbehovet - oavsett om det är blötfoder eller torrfoder.

100g torrfoder kan inte ersättas av 100g blötfoder eftersom näring per gram är annorlunda, så procenten måste alltså tas från rekommenderad fodermängd för respektive foder så att summan av de olika foderslagen blir 100%.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
2023-09-24 10:12
2

#16: 100g torrfoder kan inte ersätta 100g blötfoder men 50% torrfoder av rekommenderad mängd torrfoder kan ersättas av 50% blötfoder av rekommenderad mängd blötfoder.

Hur svårt kan det vara?

Dvs om det för kattens vikt rekommenderas 100 g torrfoder eller två påsar blötfoder funkar det med 50g torrfoder och en påse blötfoder som TS frågade om.

• Redigerat 2023-09-24 10:14 av Pyttelite
Maria
2023-09-24 10:24
2

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att väga mat.
De katter jag har och har haft har alltid fått fri tillgång till blötmat.
Är det tomt i skålen fyller jag på nytt.

Ingen av katterna har varit överviktiga.

/Maria

Fridaaaa
2023-09-24 10:25
0

#18 Vissa katter behöver det för att hålla vikten.
Men blötmat är det svårare för dem att bli överviktiga, torrfoder är det ju extremt lätt för övervikt :)

snowy00
2023-09-24 14:47
2

Tack i alla fall för att ni klargjorde i frågan som jag hade i #0 :)