Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 164 ggr
OberonsMatte
2023-09-16 18:06
5

Efter utevistelse

Så här ser mina katter ut efter dagens utevistelse. Ruben längst fram har i vanlig ordning lagt sig i sin typiska slapparposition och Milou och Lotus tvättar av sig lite "utesmuts".

I tidigare inlägg läste ni kanske hur jag ihärdigt försökte vänja Lotus vid att äntligen kunna följa med mig och kattkompisarna ut utan att han drabbades av fullständig panik och nu fungerar det faktiskt jättebra. I början fick jag bära in och ut honom i buren, men nu kan han gå själv som de andra katterna. Han går med själv utan sele och koppel och springer direkt till baksidan och den lilla skogsbacke där vi alltid är när vi är ute. Eftersom han är lös kan han springa över gräsmattan "det fortaste han kan" och det passar han alltid på att göra några gånger och det är härligt att se. När vi ska gå in följer han också med självmant och stannar numera t.o.m. vid rätt lägenhetsdörr - även om det märks att han fortfarande tycker att det är läskigt i trapphuset.

efter utevistelse.jpg

Sajtvärd Katter iFokus

New2ragdoll2
2023-09-16 18:43
1

Så fina! Älskar när katterna lägger sig på rygg och blottar magen.
Tyvärr har vi aldrig försökt att få med våra katter ut, selen vägrade de och vi var rädda för ev rymningsrisk…

Pyttelite
2023-09-16 19:07
1

Vilket gäng och de ser totalt slut ut - måste varit en fin dag!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

OberonsMatte
2023-09-16 19:08
2

#1: Det roliga med Ruben är att det bara är på den där mattan han ligger på rygg. Han är en 12,5-årig Birma och ligger vanligtvis väldigt prydligt (på Birmors vis) och har många favoritplatser för prydlig vila, men vardagsrumsmattan lockar tydligen mest till ryggläge. Eftersom platsen är så öppen och central mitt i lägenheten ser han ut att känna sig väldigt trygg när han ligger så - och han får faktiskt alltid ligga ifred sådär, trots att Lotus kan vara hur respektlös som helst i andra sammanhang.

Sajtvärd Katter iFokus

New2ragdoll2
2023-09-16 19:20
0

#3 - En väldigt speciell kille.
Lite OT men jag är så fascinerad av att alla ditt gäng hittar sina respektive platser, rangmässigt, och ändå verkar komma bra överens med varandra. Måste lära mig mer om detta inför framtiden.
Vi litade nog för mycket på vad vi trodde hur våra katter var utifrån hur de är mot oss - människor. Trodde lite ändå att vi som känt dem i över tio år visste allt om deras personligheter. Men vi vet nu att speciellt Samuel kan vara en mobbartyp ena stunden och vara jätteguillig mot oss nästa. :-O

• Redigerat 2023-09-16 19:20 av New2ragdoll2
OberonsMatte
2023-09-17 21:13
2

#4 Jag är själv lite förvånad över att gruppen funkar så bra trots att varken Moltas eller Oberon finns kvar. Både Moltas och Oberon var jättetrygga katter som alltid funkade bra med alla och det kändes lite som att de var både gruppens trygghet och lim - oavsett gruppkonstellation. Ruben som nu är äldst har alltid varit lite osäker och känslig och hållit sig lite på sin kant i gruppen, men det känns faktiskt som att han "vuxit" lite nu när han är äldst och att han tar det lite mer med en klackspark när Lotus ibland inte kan låta bli att t.ex. jaga upp honom på köksbänken.

Milou är egentligen ganska neutral -men vänlig - mot både Ruben och Lotus, men Lotus älskar Milou, så därför är de två nästan alltid på samma ställe.

Så här såg det ut häromdagen när jag hade legat och vilat på sängen, men det är ingen tillfällighet att det är just så de ligger. Först kom Ruben som gärna ligger uppe vid ansiktet, sedan kom Milou och strax därefter kom såklart Lotus som alltid vill ligga nära Milou. Det var lite extra roligt att Ruben låg kvar trots att Milou la sig så nära. trion.jpg

Sajtvärd Katter iFokus

New2ragdoll2
2023-09-18 08:30
1

Otroligt roligt att se hur gruppdynamiken ändå klaffar såpass bra. Att det kan finnas en eller två "stabila" individer som håller koll på ett gäng trodde jag mer var vanligt bland hundar. Men jag har ett vagt minne av att Oberon hade koll på Ruben t ex när ni var ute och promenerade. Om han gick för långt bort så sa Oberon till. En klippa.

Periodvis har jag inte varit inloggad men jag har läst om Oberons kamp. Beklagar…