Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 132 ggr
StickStick
2023-07-22 03:56
0

Katt Tänder

Hej,
Upptäckte att min ena katt hade dålig andedräkt & vid närmare check så var det väldigt mycket tandsten längre in i munnen. Tanken är en veterinär rengöring men finns risk för att 1 eller 2 tänder kanske behövs plockas bort.
(Ej optimalt jag vet men ibland blir det som det blir när det inte blev som det skulle)

Frågan: Är det någon som "nyligen" behövt plocka bort någon tand på er katt hos vet och kan informera om hur mycket det kostade?

Uppkatten
2023-07-22 05:40
5

Kostnaden varierar mycket mellan olika kliniker. Det kan absolut löna sig att ringa runt och kolla priser, eller kolla på deras hemsidor.

Med de sagt vill jag rekommendera dig att kolla så att de t.ex. röntgar kattens mun.

Tandsjukdomen TR/FORL syns t.ex. lättast med hjälp av röntgen, och du vill inte att katten går och har ont i onödan, tänker jag.

Alla mottagningar har nog dessvärre inte röntgen.

Så: stirra dig inte blind på priset, utan kolla också vad som ingår.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

StickStick
2023-07-22 12:42
1

#1: Absolut, finns paket här där "allt" ingår med röntgen, sedering, rengöring etc.
Självklart blir det en full koll så man vet 😁

witchling
2023-07-26 19:04
0

Ca 1100 kostade det för mig att dra ut en tand. Kan ju vara så att du behöver betala för ett besök innan för att dom vill titta på tänderna eller så. Bäst är nog dock att ringa, priser kan skilja sig :D

Uppkatten
2023-07-26 21:57
0

På min veterinärmottagning vill de också ta blodprover på katten vid ett besök innan själva tandrengöringen/tandoperationen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
2023-07-27 17:17
0

#4 Jag trodde att alla (seriösa) kliniker tog blodprov på katter innan de ska sövas oavsett vad orsaken är? Men jag kanske har missförstått?

Uppkatten
2023-07-27 23:35
0

Vet inte hur alla gör. Vad jag menade var att förr så tog de ofta blodprover samma dag (om de alls togs) hos min veterinär.

Nu vill de ta blodproverna några dagar innan. Vill minnas att max 4 v fick ha gått sedan senaste provtagningstillfället.

Det blev lite extra bökigt därför med min skyggis.