Gabapentin - flygresa
Hej alla kloka kattägare,
Vi ska snart ut och flyga igen med våra 3 katter, och sedan vårt senaste äventyr för snart 4 år sedan har en av våra katter blivit diagnostiserad med astma. Han använder inhalator två gånger om dagen och är i princip symptomfri. Han är energisk, leker, äter o.s.v.
Vår veterinär rekommenderade att han reser i kabinen med oss snarare än som "manifest cargo" så att vi kan hålla ett extra öga på honom och hon rekommenderade även en dos gabapentin innan resan. Det är en flygresa på ca 6 h, direktflyg.
Jag vet att det råder delade meningar om vad som är bäst generellt av kabin och cargo så söker ingen input kring detta egentligen, info för bakgrund till frågan bara.
Jag har mycket begränsad erfarenhet av gabapentin och vet bara att generellt rekommenderar man inga lugnande till katter innan resa eftersom det kan påverka deras blodtryck och andning. Såvitt jag har kunnat läsa mig till verkar gabapentin på annat sätt än traditionella lugnande och påverkar därför inte andningen och ska därför vara säkert vid resa.
Vi kommer självklart att fortsätta rådgöra med våra veterinärer men jag ville fråga om det är någon som har erfarenhet av gabapentin som kan bekräfta eller dementera och/eller komma med några andra matnyttiga råd?
Halvt OT-svar men tänk på att testa medicinen någon gång innan resan! Jag vet inte hur katter svarar på Gabapentin men som de flesta läkemedel så finns det risk för biverkningar. För människor (och hundar) kan det bland annat innebära förvirring så det finns en liten risk att din katt istället blir mer stressad.
Jag tycker absolut inte att det är skäl för att avstå Gabapentin men, som sagt, testa innan! ❤
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Tack! Han har fått gabapentin tidigare utan negativ reaktion. Dock tyckte jag inte heller att det hade någon märkbar avslappnande effekt vid det tillfället, så vi ska definitivt prova minst en gång innan det är dags om det skulle bli aktuellt att använda.
Gabapentin är främst ångestdämpande, men dubbelkolla vad som gäller hos flygbolaget. Vissa flygbolag tillåter inte att man ger djur lugnande läkemedel inför resa och de har antagligen någon lista över vilka läkemedel det gäller.
#3 Toppen, tack!