Katter iFokus

Katter

Läst 226 ggr
[JennySofiMari]
2023-05-27 23:22
0

Färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
  • Redigerat 2023-05-27 23:43 av [JennySofiMari]
Uppkatten
2023-05-27 23:30
1

Feberpäls?

Varför avlar du fram huskatter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2023-05-27 23:49
1

Ragdoll har dubbla långhårsanlag och dubbla anlag för maskad pälsfärg (som även innebär blå ögonfärg). Både långhårsanlag och anlag för maskad pälsfärg är recessiva anlag som alltså måste ärvas från BÅDA föräldrarna för att synas hos avkomman.

Stambokförda katter får enligt kattförbundens ansvarsregler enbart användas i fortsatt stambokförd avel. Parar man stambokförd ragdoll med en korthårig helfärgad huskatt får man en kull korthåriga helfärgade huskatter som utökar det redan befintliga huskattöverskott som innebär att 150.000 huskatter lever i hemlöshet. Frågan man ställer sig är såklart VARFÖR någon ens kommer på tanken att syssla med den sortens avel..

Sajtvärd Katter iFokus

Lona
2023-05-28 00:53
0

#1: OT men vad är "feberpäls"?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Belimas
2023-05-28 07:36
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Det är när en kattunge föds med ett "frostat" utseende (inte att förväxlas med smoke) på pälsen. Orsaken är oftast att mamma katt har haft en infektion av något slag under dräktigheten. Med tiden kommer "frostningen" att försvinna och katten får sin riktiga färg på pälsen men det kan ta upp till ett par månader.

Lånad bild från google på en svart kattunge med feberpäls

Uppkatten
2023-05-28 10:31
4

#2 Ja, det här är så ledsamt. Många verkar tro att de kan "färgavla" på sina katter, och så tar de en katt med lite speciell färg/teckning och avlar på den och tror att det ska bli både mask, och blå ögon, och långhårigt, och häftiga färgkombinationer. Men eftersom de inte har någon kunskap om hur olika egenskaper ärvs och vad som är möjligt "att göra" så slutar det med en kull korthåriga svarta huskattungar…

Själv är jag svag för just korthåriga, svarta huskatter, MEN inte desto mindre är det ofta den grupp katter som är svårast att bli av med (svarta katter sitter t.ex. ofta längst på katthemmen).

Och att utöka huskattbeståndet ännu mer när 150 000 svenska huskatter saknar ett hem och någon som vill ta hand om dem, känns helt enkelt inte OK. I det läget avlar man inte fram FLER huskatter.

Det går helt enkelt inte att avla fram spännande färger/mönster/ögonfärg o.s.v. hos katt utan att ha ingående kunskaper om ärftlighet.

Det viktigaste är dock att eftersträva friska, välfungerande katter som kan leva ett gott kattliv. (Och som är önskade!). Inte ett udda/spektakulärt utseende.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
2023-05-28 16:05
2

#4: Vad intressant! Vet man varför en infektion hos mamman orsakar detta hos ungarna? Det borde rimligtvis uppstå om infektionen inträffar under en specifik utvecklingsperiod hos fostren?
Förekommer det på alla färger (även om jag antar att det knappt syns på en del) eller bara på svart?
Påverkar det kattungen på något sätt? Inte färgen i sig utan infektionen, kan den även ge andra (negativa) effekter?

(Jag tar mig friheten att sno tråden eftersom TS har avslutat sitt medlemskap och diskussionen om avel på huskatter visserligen är angelägen men förs i många trådar.)

/Lona som alltid är intresserad av avel, sjukdomar och genetik, oavsett art - och som inte har minsta tanke på att själv avla 😘

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Belimas
2023-05-31 18:01
1

#6: Jag har inte sett något om varför en infektion hos mamma katt (kan) orsaka feberpäls men ja, rimligtvis borde det vara under en specifik utvecklingsperiod hos fostren det sker.

Alla färger kan bli drabbade så det är inte begränsat till enbart svarta katter. Så vitt jag vet så påverkar det inte kattungen negativt på något sätt utan det är bara ett kosmetiskt "fel" som växer bort med tiden sen. Det kan kanske bero på vad för fel mamma katt hade givetvis men jag har inte sett någon nämna något om några andra hälsoeffekter som påverkar kattungen negativt.

Jag är inte jättepåläst när det kommer till just feberpäls så någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

TiggyLee
2023-06-06 21:19
0

#7: Accepterad skillnad är colorpoint/brunmaskad hos tex siames som är en gen och som inte växer bort.

Thaeri
2023-06-07 23:42
1

#3 och #4

Det är också väldigt intressant hur feberpäls är raka motsatsen till smoke/silver. Alltså att när det kommer till smoke/silver brukar kattungarna vara mörkare först för att sedan få sin ljusa pälsbotten, medan de med feberpäls har ljus päls i början och sedan får sin riktiga färg.