Längre päls
Hej!
Vi tog över en blandraskatt för några månader sedan, hon kommer inte från ett dåligt hem eller dylikt utan har alltid blivit väl behandlad och älskad.
När vi tog över henne så var hennes päls medellång men nu efter några månader så jämförde vi tidigare bilder då vi tyckte att hennes päls blivit tjockare och längre, och vi hade rätt.
Då detta är våran första långhåriga katt så undrar vi mest om det är ett dåligt eller bra tecken?
Hon är 3 år och kastrerad om det har någon betydelse.
Långhåriga katter brukar ha olika lång/tjock päls vid olika tidpunkter på året, så det låter helt normalt.
Jag har själv en långhårig huskatt. Hon brukar ha som längst och tätast päls i juli-september ungefär. Hon är innekatt, och när elementen drar igång på hösten fäller hon massor av päls och får lätt tovor, trots daglig kamning. I november-mars är hon mer korthårig/halvlånghårig och ser ofta lite tråkig ut i pälsen. Samtidigt verkar hon trivas bäst med den pälslängden, och inga tovor bildas under den perioden. Just nu ser jag hur pälsen blir tjockare, längre och glansigare, samtidigt som risken för tovor ökar. Så här ser det ut för min katt, år in och år ut. Sedan varierar det säkert lite mellan katter, och utekatter tappar förstås inte mycket av pälsen när det är som kallast.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-04-21 05:16 av Uppkatten