Katter iFokus

Katter

Läst 128 ggr
Snipps
0

Var har han ont?

Vad har hänt med Tutte? Helt plötsligt gick han saaaaakta här hemma, han är 11 år och annars frisk. Men sen igår kväll går han som i slowmotion, han haltar inte utan liksom ¨smyger¨ försiktigt fram!
Han har inte ätit eller druckigt på hela dagen, och ligger under en stol i sovrummet(han vill ha lugn o ro). Ser jag ingen förbättring mycket snart så blir det Evidentsia. Är det någon här som har varit med om liknande?

UlrikaD
0

Det kan ju vara vad som helst. Ont i magen kanske? Vätska är det ändå viktigt att han får i sig.

OberonsMatte
1

Är han utekatt eller innekatt? Har du haft koll på kiss, avföring och eventuella kräkningar?

Att han rör sig ovanligt långsamt (och mindre än vanligt?) kan som sagt bero på att han mår allmänt dåligt. Att vilja "gömma sig" och ligga på samma ställe och trycka ovanligt länge (t.ex. under en stol) är också tecken på allmänt dåligt mående. Att varken äta eller dricka på en hel dag är också tecken på allmänt dåligt mående.

När orsaken till flera symtom på allmänt dåligt mående är okänd behöver katten undersökas av veterinär.

Min Ruben har haft livshotande stopp i tarmen flera gånger och då uppvisade han liknande symtom som din katt (förutom att det började med upprepade kräkningar som hade väldigt speciellt utseende och lukt).

Sajtvärd Katter iFokus

Snipps
0

#2: Ja han är både inne och ute katt. Jag vet hur viktigt det är med vätska, och just det där att gömma sig under en stol i ett annat rum är också ett tecken på att han mår inte bra. Däremot har jag inte kunnat kolla hans kiss o bajs eftersom han smyger iväg till skogen och gör sånt där.

Snipps
0

Jag var mest lite nyfiken om ngn kände igen beteendet. Det blir veterinären imorgon.

OberonsMatte
1

#3: Har han varit ute kan han ha råkat ut för en olycka och fått invärtes skador (som han känner utan att det syns på utsidan). Vid t.ex. påkörning kan klorna vara sönderflisade efter att katten sprungit därifrån väldigt snabbt, så kolla hur klorna ser ut.

Han kan även ha kräkts många gånger utomhus utan att du märkt det (min katt med stopp i tarmen kräktes bara medan han fortfarande betedde sig som vanligt i övrigt).

Det kan förstås även vara något helt ofarligt och tillfälligt han drabbats av, men med tanke på att du inte vet om han råkat ut för något eller när/hur han gick på toa eller åt och eventuellt kräktes senast bör veterinär uppsökas.

Har du munspruta kan du ge vatten med den.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
1

#5 Tänkte aldrig på utekatt. Det är ju alltid livsfarligt.

UlrikaD
3

Hur ät det nu? Har du pratat med någon?