Katter iFokus

Katter

Etikettkattlåda
Läst 242 ggr
Pawz
1

Tips på kattlåda

Har för ett par månader sedan adopterat två kattungar/ungkatter från ett katthem. Två fina killar som nu är kastrerade och växer och frodas fint!
MEN oj vad de bajsar! 🤣 Det hamnar verkligen överallt, på kanten av lådan, på golvet och på väggarna. Vet inte hur de bär sig åt! Hoppas detta lugnar sig lite när de blir äldre men vilket fall så behöver jag nu tips på riktigt bra kattlåda! Vanliga klassiska med "huv" och lucka gillar jag inte riktigt för det känns som att det blir lite trångt och instängt för katten, eller?
Har sett en hel del med riktigt höga kanter vilket vore bra men har så svårt att veta vilken man ska välja.
Det viktigaste är att det känns bra för katterna men vore skönt för mig om det inte blev bajs överallt. Så har ni något tips? ☺️

Maria
2

Det behöver ju inte just vara en kattlåda utan en vanlig plastlåda med hög kant.😉

/Maria

Kattpatrullen
1

Jag tycker att Modkat Flip är ett bra alternativ. Den har hög kant och dessutom en "liner" som man kan byta.

Pawz
1

#1 Det har du såklart rätt i! Man kanske kan göra någon liten trappa eller så för att underlätta för katterna att hoppa i och ur. Ska fundera på det. 🙂

#2 Åh det är en sån jag kikat mest på, kul att du är nöjd med den! 😃

Uppkatten
1

Jag gillar Nestors lådor men tar bort luckan.

Unga katter bajsar mycket, så det är bra om du har flera kattlådor, bra Kattsand och att du gör rent lådorna flera gånger per dygn.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zooplus har flera bra som har lägre framkant och sen är den hög baktill. Jag har denna.

MonicaLagerquist
2

Hur ser bajset ut ?
Är katten normal i magen blir det ju mer eller mindre torra korvar då blir det ju inte så smutsigt i lådan

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praktisk kattlåda med tak, där katten kan välja att gå in via sidan eller taket - och ut genom taket vilket minskar mängden sand utanför lådan! En skopa ingår! 55 x 44 x 39 cm
Uppkatten
0

#8 Den verkar ha fått lite olika omdömen…?

https://www.arkenzoo.se/basic-top-front-entry-kattlada--skopa?82596

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Praktisk kattlåda med tak, där katten kan välja att gå in via sidan eller taket - och ut genom taket vilket minskar mängden sand utanför lådan! En skopa ingår! 55 x 44 x 39 cm
Fridaaaa
0

#9 Skrev vad jag rekommenderar, vi tycker den är toppen, vet fler som tycker det
Så kan det vara ofta med olika produkter :) De flesta är dock nöjda om man kollar omdömerna. Och håller inte med om vissa omdömen där, men olika upplever olika :) Vi har tex mindre Kattsand på golvet samt tycker den absolut passar större katter också på över 6 kilo så :) Vet en som har till sin hankatt på 7 kg utan problem

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2023-03-25 09:56 av Fridaaaa
Pawz
1

Vi har flera lådor åt dem! På övervåningen där vi knappt är (men katterna gärna är när de vill gå undan) kan de fortsätta ha vanliga öppna lådor men på nedervåningen vill vi gärna ha en bättre då det är där de vill bajsa. 🤣
Och ja vi tömmer flera gånger per dag! Men det är just att behöva skrapa bort bajs från väggen bakom lådan som vore skönt att slippa. 🙂
Dessa två katter kommer från en bakgrund där de inte fått kattmat av sina ägare som haft många fler katter än vad de klarat av. De har därför levt av det de kommit över, mest matrester vad jag förstått. Så deras magar är i lite dåligt skick, ibland löst och ibland formade korvar. Det blir en del kladd men detta är något vi och veterinär försöker få ordning på så oroa er inte över det. ☺️

Tack för alla tips! Ska kika vidare 🌸

Uppkatten
1

Stackars kissarna, inte lätt med den bakgrunden. Då är en kattlåda med hög kant bak säkert ett bra tips. Kanske kan ni också testa att ställa kattlådan lite längre från väggen?

Pawz
2

#12 Nej de har inte haft det lätt men är helt underbara, hade inte kunnat få bättre katter. 💕
Ja men absolut! Det låter som en bra ide, ska testa oss fram lite. ☺️

Pawz
2

Kan ju lägga till också till alla som undrar att jag har koll på en katts näringsbehov och att jag absolut inte ger något skräpfoder. De får i första hand blötfoder och även lite spannmålsfritt torrfoder. 😉

kattisen98
0

#0: Kanske en hop in låda? Vet att åsikterna om dessa varierar men för oss funkar det perfekt. Vår ena katt står upp och kissar (hona) så någon annan lägre låda funkar inte alls då hon lyckas kissa utanför och vi kan heller inte ha en med låg kant fram och hög bak, då hon gärna ställer sig i öppningen på dessa lådorna och kissar..utanför 😛

trissmillion
0

Hos oss fungerar dessa super! De är rymliga och har en hög kant bak :)
Dock tagit bort filtret på dom eftersom min ena hona tycker det är jätte rolig att bita sönder "skumfiltret" lol

https://www.amazon.se/dp/B003RQVGKC/ref=pe_24982401_506182521_TE_item_image

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir