Katter iFokus

Katter

Läst 249 ggr
Boel26
2023-02-02 12:28
0

Kattsnuva

Har tagit hand om två kissar från ett katthem, båda med känd kattsnuva, okänt vilken typ av virus. Den ene är rätt opåverkad, symtomen försvann när han kom hit. Den andre har snorat och rosslat i princip sen den förste kom (tog hand om bröderna med en månads mellanrum, var egentligen bara tänkt att jag skulle ha en). Inte mycket att göra, enligt katthemmets veterinär.
På nätet och via bekanta har jag fått tips om Bisolvon och Lysin. Ok enl vet. Men får den skröpligaste Bisolvon i ordinerad dos börjar han hosta efter ett par dagar, så det blir halva dosen.
Lysin har god effekt på allmäntillståndet, men har nu läst att det kan förvärra kattsnuva?
Tycker att nr 1:s rosslande avtar när han får fisk med lite äggula, enl vet överväger ändå fördelen att han är mindre snuvig, trots att katter inte ska äta fisk.
De får öljästtabletter och jag försöker hålla det någorlunda dammfritt (trots mattor, stoppade möbler osv. Har aldrig städat så mycket i hela mitt liv)
Näsdroppar och koksalt i de minimala näsborrarna kan jag bara glömma, det utlöste en panikattack. Men den snuvige kommer när han vill få nosen putsad och avtorkad.
Den ene är matglad, kavat och företagsam, gissa vilken…den andre långsam och omständlig (och saknar några tänder efter gamla skador).
Trots allt har de mycket glädje av varandra, slåss och leker, sover tillsammans osv. Maten får jag förstås ha koll på… Och så tillgivna, särskilt den rosslige.
Beklagar en lång och omständlig drapa, min undran är egentligen: har ni några tips eller goda råd?
(Möjligen skulle den sjukaste bli friskare om den ibland jobbiga brorsan inte var där, å andra sidan säkert understimulerad. Jag är panschis och själv i hushållet) Tacksam för synpunkter!
Bröderna Brothers matte

earthly
2023-02-02 16:23
0

#0: Mina katter fick kattsnuva i olika grad med hosta. Jag trodde den ena skulle dö 😭 Jag höll henne varm och gav henne lyxmat (långkokt mört kött) och försökte ha henne mig nära och gjorde healing. Det tyckte hon var mysigt och hon klarade sig.

Lycka till!

Boel26
2023-02-02 18:17
1

#1: Tack för svar! Så sjuk har inte någon av mina katter varit, däremot har det varit LÅNGVARIGT…Försöker göra det bästa och vill att de ska må bra. Men undrar om det finns mer råd/synpunkter. Tycker att den mest drabbade är för frisk för att avlivas…

OberonsMatte
2023-02-02 19:08
0

Hur gamla är katterna och hur länge var de på katthemmet? Hur länge har de bott hos dig?

Sajtvärd Katter iFokus

earthly
2023-02-02 19:31
0

#2: Om man misstänker att det går ner i lungorna tror jag veterinären kan skriva ut antibiotika.

Boel26
2023-02-02 20:15
0

#3: De är tre år, varit vildkatter fram till hösten 2021, då de fångades i kattfälla och kom till katthemmet. Där var de fram till våren 2022, då tog jag hand om skröplingen (han hade varit mycket mager, sjuk och närmast ohanterlig när han kom till katthemmet, men blev mycket bättre, mindre skygg och mer social där.)
På katthemmet var man tydlig med att det var tänkt att han skulle bo sin resterande tid där - jag tänkte att han får det lite roligare hemma hos mig, trots allt.
Han var rädd i början men vi fäste oss snabbt vid varandra. Inte mycket kattsnuvesymtom då.

Jag tyckte synd om brorsan, som satt helt själv i sin kattbur och snorade, och tog honom efter en månad. Han har blivit en ståtlig herre som går i koppel och charmar alla (lever rövare om han inte får sina promenader), och är på det hela taget blomstrande.
Ibland tänker jag att en lösning skulle kunna vara att lämna honom åter till katthemmet och försöka få en lite lugnare kisse, mer i paritet med min första. Han är en sådan katt som alla bara älskar och skulle snabbt få ett nytt hem. Men dels har jag inte hjärta till det, och dels är det ju inte säkert att något skulle bli bättre, för någon.

Boel26
2023-02-02 20:23
0

#4: Det sitter i näshålan, där har han en permanent skada enligt veterinären. Han hade lunginflammation vid ankomsten till katthemmet och fick antibiotika. Här snorar han mycket och behöver snytas, har det jobbigt emellanåt, sover mer än sin Duracell-bror. Men äter, leker, spinner…
Tror som sagt inte att lungorna är angripna (hittills)
Har föreslagit kortison för en kort period, men det tyckte inte veterinären.

earthly
2023-02-02 20:33
0

#6: Jag tror värme och närhet hjälper en bit på vägen.

Kanske en luftfuktare, gör ett "ångbad"? Kanske svårt att få en katt nära en balja med vatten. Kanske några godbitar kan locka dit han en stund i alla fall
Kanske kan man använda "physiomer" ,(näsduch) som man använder till barn. Men han kanske vara blir stressad som du sa tidigare.

Boel26
2023-02-02 22:04
1

#7: ja, favoritplatsen är på en hylla över ett element, med gosig dyna ovanpå. Och där älskar han att bli omklappad…Tror också på att fysisk kontakt är läkande, på så vis att han mår lite bättre, trots sitt rosslande.

earthly
2023-02-03 07:05
0

#8: Jag tycker det låter som om han blir ompysslad väldigt väl 😊 Hoppas han kryar på sig mycket snart! 🤧🤒

Boel26
2023-02-03 07:58
0

#9: tack…men har ju varit såhär i ett år….
Börjar tro att det har något med miljön att göra, bröderna delade ju den minimala kattburen innan de kom hit. Visst var de snuviga men inte så som den ene är nu.
Jag tvättar de textilier som de är i närkontakt med, men ser inte alltid alla snorkråkor förrän de har torkat in.
Dammsuger och dammtorkar dagligen, men har mina mattor, osv. En typisk tantinredning, inte dagens minimalistiska stil.
Kanske återinfektion hela tiden…
Ska iaf beställa tid hos en annan veterinär för en second opinion och lite uppdatering om status osv.

[skyggis_tryggis]
2023-02-03 11:01
0

I länken:

https://firstvet.com/sv/artiklar/kattsnuva#section_0

…lärde jag mig lite om hur man ska städa vid kattsnuva. Men du kanske redan gör så.

Kattsnuva är ett samlingsnamn på infektion i de övre luftvägarna hos katt. Här får du lära dig mer om smittan, hur du förebygger den samt behandlar om din…
Boel26
2023-02-03 20:49
1

#11: ja, det där är ett dilemma. Mycket i denna hemmiljö låter sig inte förenas med daglig virkontvätt osv.
Iaf: fick en återbudstid på djursjukhuset idag, kissen blev genomgången och lyssnad på. Givetvis rosslade han inte så mycket då, men presterade jättesnorbubblor… Veterinären sa att hon kunde skriva ut antibiotika men inte gjorde det så gärna, annat än i nödfall. Effekten var ofta god, men kortvarig, sa hon. Iaf var vi överens om att i nuläget är han trots allt inte så dålig att det är motiverat. Liksom veterinären på katthemmet gav hon beskedet att det faktiskt inte var så mycket att göra, förutom symtomatisk och immunförsvarsstödjande behandling. Fick praktiska och handfasta råd.
Jag har vetat om kattsnuvan hos de här gossarna, innan jag tog dem, men hur det fungerar 24/7 har varit en ny erfarenhet…
Ändå ångrar jag inte en sekund att jag tog hem dem till mig!

Boel26
2023-02-05 10:59
0

En uppdatering: näsdroppar skulle vi ge, enligt vet.
De var slut på det närmaste apoteket, men vi gav inte upp…
Efter en droppe spydde han och bajsade, hann i sin förtvivlan till lådan iaf. Sov sen i 8 timmar. Brorsan sympatichockade.
Vet inte om det var för att han blev så uppjagad, eller att det var så äckligt och han inte tålde dem pga det. Nu tvättar jag bort snoret med koksalt som förut…På katthemmet var man restriktiva med allt som stressade katterna, medikamenter bara i nödfall. (Dvs antibiotika/ ögondroppar) Förstår deras tankegång nu.
Iaf: hjärta/lungor var u a. Gott så.

[skyggis_tryggis]
2023-02-05 14:42
0

#10: Kanske går det att göra lite mer för att förändra miljön en period i alla fall för att se om det gör nån skillnad?

Tvätta alla textilier ofta i 60 grader om du inte redan gör det.

Rengör kattleksaker a och borstarna/kammarna.

Plocka undan mattorna.

Rengör mat och vattenskålar varje dag och desinficera genom kokning om möjligt. Helst ska de inte dela skålar.

Rengör kattlådorna ofta med hett vatten.

Tvätta händerna mellan hantering av katterna.

OberonsMatte
2023-02-05 21:53
1

#13: För att ge katten bästa förutsättningar för att läka ut viruset (och symtomen) är tid + lugn och ro vanligtvis den bästa medicinen. En av mina tidigare katter hade kronisk kattsnuva när han kom till mig och när snuvsymtomen äntligen försvunnit aktiverades viruset typiskt nog igen efter veterinärbesök, så att symtomen kom tillbaka. Alltså p.g.a. den stress veterinärbesöket och resan fram och tillbaka innebar.

Sajtvärd Katter iFokus

Boel26
2023-02-07 15:14
0

#15: ok, tack! Hur lång tid var ”äntligen” i ert fall? Iofs har jag hunnit vänja mig…