Vilket klösträd?
Hej
Någon som har något tips på billigare klösträd som fungerar för en katt?
Cindy ~2022-02-27~
#1: Tack! Hur högt bör ett klösträd vara?
Är det själva klösfunktionen som efterfrågas är det här det billigaste och mest funktionella alternativet. Hög klösstolpe (90cm) som börjar direkt från golvnivå. Är även lätt att placera där det används mest, för placering påverkar också hur mycket det används.
https://www.tinybuddy.se/products/sally-klospelare?_gl=1*g4pfuh*_up*MQ..&gclid=CjwKCAiA5Y6eBhAbEiwA_2ZWIeHO1BqqH9_tRFoOcmEDJwG7ZY96fbI5HvxJWgcpPtXRVkpv8AXkkxoCNSIQAvD_BwE&variant=20525683834968
Sajtvärd Katter iFokus
#2: det bör vara så högt och stabilt så katten kan sträcka sig på det, så alltså stammen bör vara lika lång som katten när hen är utsträckt så hen kan sträcka sig utan problem på klösträdet!
Cindy ~2022-02-27~
- Redigerat 2023-01-15 13:52 av hamsterr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Klöspelare och klösträd är för mig inte samma sak.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Catherine hade vi först här hemma. Mina katter tog sig aldrig högst upp. Tror att vinkeln upp var för svår för just dem. Tunnan använde de heller aldrig. Men andra katter kan ju gilla det.
Nu har vi två stycken klösträd från Natural Paradise där alla delar används.
- Redigerat 2023-01-16 10:42 av [skyggis_tryggis]
Vi har detta, som man spänner mot taket och kisse gillar att vara högt upp
https://www.tectake.se/klostrad-katt-klosmobel-hansi-800214?tec_color=280
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#7: ja enligt mig ser dem bra ut!
Cindy ~2022-02-27~
Tusen tack för era svar!
Är så svårt med klösträd tycker jag. Man vill ju att den lille ska ha det bästa!
#11: japp!
Cindy ~2022-02-27~
#7: Har haft en Catherine. Mina tog sig upp utan problem, men valde oftast att hoppa ner via soffan, trädet är väldigt smal så blir liksom ganska rejält brant. Tunnan använde de inte. Det tog inte jättelång tid förrän plyschen på avsatsen flög omkring - var tydligen mycket mysigt att klösa där. Jag gillade den för den var ganska nätt och jag hade ett bra hörn för den. När jag skaffade nytt katträd slutade de i princip att använda det, så… var nog mer uppskattat av mig än av katterna.
Skulle jag valt ett av dina förslag hade jag valt det mittersta (natural home?), gillar hur mycket klös och klättringsyta det har. Ger katterna chans att sträcka ut sig i full längd.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
#13: Tusen tack för svar! Jo det är nog den natural home jag är mest sugen på men är så rädd att trädet ska vara ostadigt!
Det här har varit stadigt:
Har ett lägre också av det märket som också är stadigt.
När man läser olika omdömen om klösträd så tycker kunder olika om olika klösträds stabilitet. Men just det som du funderar på verkar kunderna på Zooplus, som givit omdömen, vara eniga om att det är instabilt.
Jag vet inte, men jag tror att det kanske delvis beror på hur noggrann man är när man monterar ihop dem? Sen tror jag att det ska finnas en aning svikt i dem för att de ska funka bra? Rätta mig om jag har fel.
- Redigerat 2023-01-17 06:34 av [skyggis_tryggis]
#15: det där trädet har jag också kikat på! Det ser ju väldigt stort och stadigt ut. Och väldigt stora klöspelare vilket kanske är väldigt populärt!
#16: De använder liggplatserna mer än klösdelarna. De klöser lite grann där, men mer på en mycket tjock och hög klöspelare.
På själva klösträdet verkar de inte tycka att det funkar lika bra att sträcka ut i sin fulla längd på samma sätt eftersom sisalen delas upp av träskivorna så att säga.
Vår katt använder klösträdet mer för att ligga i. Han gillar att klösa på pår dörrmatta.
Så vi köper en kraftig dörrmatta i klösvänligt material och byter när den blivit sliten.
/Maria