Kattunge yrsel?
Hej! Min lilla ragdoll kille på 5 månader har vid ett par tillfällen efter man lekt med honom tappat balansen och blir då stirrig och svårt att gå , när man bär upp honom då så spänner han sig och spretar med tassarna , detta har varat i ca 5 min sen är han som vanligt igen. Han är annars pigg och äter och leker som vanligt. Undrar vad detta kan bero på, har kontaktat veterinären så har tid imorgon men är det något som kattungar kan bli ibland efter de har lekt intensivt? Mvh
Jag känner inte igen det från egna kattungar, eller från kattungar som jag har mött på katthemmet över åren, så jag tycker att det låter bra att du kollar upp det.
Skriv gärna här och berätta sedan vad veterinären sa, för det du berättar vill jag gärna få lära mig mer om! 😊
Självklart får man en massa tankar, som om det är öronen som spökar, något neurologiskt o.s.v. Bra att kissen kommer iväg till veterinären!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nej, det låter inte normalt och bör undersökas.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: tack för svar! Ja det är mycket underligt , när han ändå är så pigg för övrigt, märker inget alls på att han skulle må dåligt annars överhuvudtaget, det har hänt två-tre gånger nu med kanske några veckors , ja vi får se vad veterinären säger, jag skriver här efter jag varit där. usch man blir orolig att det ska vara något allvarligt.
#3: * några veckors mellanrum ska det stå
Det är begripligt att du blir orolig. Hos människor finns det ju mängder av orsaker till yrsel, och i de flesta fallen är yrsel helt ofarligt hos oss människor. Men yrsel hos katt hör man inte talas om jätteofta, även om man ibland läser om katter som vinglar, katter som går i cirklar o.s.v. Vet att vi hade en katt på katthemmet som hade uttalade problem med balansen (den tippade omkull ibland när den satt/stod). Det var efter att jag själv hade slutat på katthemmet, men jag vill minnas att veterinärerna i det fallet kom fram till att det var vingelsjuka. Vilket inte betyder att din kattunge skulle ha vingelsjuka (det är en diagnos som åtminstone tidigare har varit svår att fastställa, så jag vet inte hur säkra de var när det gällde katthemskatten heller). Jag tror inte att det är det din kattunge har drabbats av.
Det låter ändå bra att din kattunge är pigg och leker etc. Om det är just vid intensiv lek det här händer så kanske man kan avstå från den typen av lek så länge (om så är möjligt).
Däremot har jag träffat på kattungar som blivit väldigt "flämtiga" och andats med öppen mun efter intensiv lek (vilket också kan se oroande ut).
Håller tummarna för att du får svar i morgon och att allt går bra för er. 💖
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-12-08 15:26 av Uppkatten

Har du varit i kontakt med uppfödaren?
Det låter inte alls normalt.
Stolt ägare till tre La permer

#5: Ja katter kan vingla, kanske vara yra, när de har vingelsjuka.
Men jag tror inte heller din kattunge har vingelsjuka (min mamma har haft en katt med det) - för då skulle nog besvären uppstå oftare (hela tiden efter ett tag).
Katter med vingelsjuka brukar också ha många andra symptom.

#8: Ja precis.

Jag sålde en kattunge för många år sen.Hon var helt frsik när hon flyttade efter ettpar månader blev hon vinglig och klen i bakpartiet.Hon var till veterinären många gången men blev bara sämre och sämre och vid sex månaders ålder fick hon somna in.Obduktionen visade på en missbildning på ryggraden.
Stolt ägare till tre La permer
Hej ! Här kommer en liten uppdatering, vi var ju hos veterinären men de kunde inte hitta något avvikande just där och då , men misstänkte att det kunde vara något neurologisk, det ändå de kunde se var att han hade ryckningar i ena ögat och det kan ju kanske vara nystagmus, men veterinären skulle skicka vidare ärendet till ett annat djursjukhus för mer omfattande neurologisk utredning , kanske kan röra sig om epilepsi eller något annat , vi får se men tack alla för ni tog er tid att svara 😊
Håller tummarna för er och hoppas på fler uppdateringar längre fram! 💖