Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 178 ggr
Calcifer
2022-11-17 14:00
1

När man "plågar sin stackars katt". >_>

Tänkte se om någon annan förutom jag kan uppleva detta "problem". Jag har två katter, som får mat regelbundet.
Fyra gånger om dagen, ungefär 80% blötmat blandat med 20% torrfoder då ena katten inte äter annars (något jag kämpat med i flera år, så detta är lösningen som fungerar).

Men alltså nåde mig om jag är sen med deras mat med mer än drygt 30 minuter…

Igår var jag sen, därför jag väntade på leverans av deras mat då den tagit slut hemma, men så kom inte leveransen igår och jag fick inse att den kommer i morgon (idag alltså) så gick till affären och köpte substitut för dagen.

När de alltså fick sin mat var den ungefär fem timmar sen. Det är ju knappast några katastrofer. Man kan ju tänka sig att fem timmar är ingenting. Men mina stackars katter leeeeeeed verkligen.

När jag kom hem så sprang de omkring mina fötter så jag nästan ramlade, när jag försökte ordna deras mat stod de och gallskrek vid mina fötter (i vanliga fall kommer de fram när maten redan är serverad och jamar i princip aldrig) och Nox hoppade även upp mot mina händer när jag höll skålen med maten och försökte ställa ner den.

Alltså herreguuuuud. 🙄

Man kunde ju tro att jag svält dem i några veckor som de betedde sig… Båda katterna försökte även stjäla "mat" från mina händer tidigare. Tråkigt för dem att det inte var mat utan det var varm choklad i koppen jag hade så där fick de inte så mycket… Visst, Nox kan vara något av en mattjyv men det brukar vara efter konstaterande att det är t:ex skinka jag äter. Elrond brukar aldrig intressera sig för fem öre av vad jag har för mig i matväg.

Någon annan än jag som har katter som verkligen dööööör när man är sen med mat till dem? 🤦‍♀️

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

• Redigerat 2022-11-17 14:04 av Calcifer
Maleficum
2022-11-17 14:27
2

Inte katt men min kanin tycker hon svälter ihjäl om jag är sen med hennes mat (och då har hon ändå hö 24/7).

Är jag sen upp ur sängen på morgonen så hon inte får som medicin i tid så skuttar hon runt på mig, bufflar på mitt huvud och drar mig i håret.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Calcifer
2022-11-17 14:30
1

Det dumma är ändå att mina katter får inte mat efter klockslag. Jag lider av extrema sömnproblem, så de får mat med jämna perioder, men inte på exakta tider. Men ändå så dör de tydligen mer eller mindre om jag inte ger dem mat på "rätt" tid… >_>

Magi-cat
2022-11-17 14:32
0

Stackars utsvultna katter! 😻

Min katt brukar få ett mål vid 18-tiden på kvällen. Gissa vad han tycker om det här med tidsomställningen!? Nu dröjer det ju katastrofalt länge innan maten kommer! 😁

Han får så klart mat under dagen också och norpar dessutom åt sig ett och annat, men just det här målet har han extra koll på. 😋😸

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2022-11-17 14:32 av Magi-cat
[EM_L]
2022-11-17 14:37
1

Kommer ihåg att min gamla katt Chaly var lite sådär för sisådär 10 år sedan, skulle ha mat en viss tid och det kändes som om världen skulle gå under ifall man inte gav henne mat på rätt tid. Fick hon inte mat så ignorerade hon en :P

Men annars råkar min kanin Bevies föra ett riktigt liv här hemma ifall maten inte kommer prick 17:30 och agera som om jag aldrig ger honom mat xD

Maria
2022-11-17 14:52
7

Vi hade en katt för flera år sedan som hette Fritz. Han hade fri tillgång till blötfoder och skrek som en besatt vid matskålen om det var tomt.

Till slut tystnade han och slängde sig på rygg bredvid skålen som om han var död.😃

Jag gav honom ny mat och sedan gick han….
Han ville bara det skulle vara påfyllt 😉

/Maria

Calcifer
2022-11-17 15:12
1

#5: Ja men så har mina katter varit ibland! Typ de lider som om de är nära döden av svält. Så ger man dem mat. Så äter de två tuggor och går därifrån…

Typ okej???????

[Vargnatt.]
2022-11-17 15:19
2

Ha ha ha jo tack det här har man vart med om senast idag 😂

Mina har tillgång hela tiden till mat men nåde mig om blötmaten tagit slut och idag la jag mig och slöade lite gissa vilka som började gallskrika som om dom aldrig någonsin fått eller får mat jo fyra underbara bortskämda 😂

Ändå var inte maten slut det fanns torrfoder och det här tycker jag händer ofta det räcker med att nån av "maträtterna" är slut fast det finns kvar av den ena så är det gap skrik och kaos.

Tänker på det Maria skriver om katt som la sig ner som han vore död dom kan verkligen spela på våra känslor och jag har haft två den ena lever än idag som lägger torrspyor och riktigt medvetet hulkar tills det kommer lite för att visa hur hungrig och utsvulten man är om maten inte serveras på sekunden på deras befallning 😂

Underbara katter dom kan dom ❤️ 😻

Zadeira
2022-11-17 15:35
1

Jag tror att en del djur har nån inbyggd varningscensor i sin hjärna för att det är tomt i matskålen. Även om de inte är hungriga eller vill ha mat så "ska" det gnällas och påtalas för OM de skulle råka bli sugna måste det vara uppdukat och klart i sekunden. Det måste liksom finnas där bara för att 🤣

[Vargnatt.]
2022-11-17 16:12
1

#8 Det kan ligga mycket i det du skriver och jag tänker även på jaktinstinkten som djuren har att det är något inbyggt hos dom för dom är av naturen skapade att jaga och ha mat när dom själva känner och behöver 😎