Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 121 ggr
GDPR
0

Delad vårdnad katt

Hej,
Jag har skrivit inlägg förra vecka. Där finns lite bakgrundsinfo. Kortfattat har jag skaffat katt för två veckor sedan och är fortfarande i chockfasen. Älskar katten, men har svårt att ta in att mitt förra liv är som bortblåst. En nära vän till mig bor i lägenheten bredvid min och hon är också sugen på att skaffa katt (har haft katt tidigare så är van vid katter). Då föddes tanken hos mig att hon skulle kunna få låna katten ibland (men relativt ofta ändå). Kanske inte regelbundet såsom varannan vecka, men kanske något liknande.

Min katt är nyfiken och vill alltid vara med. Har tagit med honom till Lina föräldrar en halvdag - gick jättebra. Kissade på deras låda etc. Vad tror ni om att låta han vara hos min kompis ibland?

Magi-cat
0

Fungerar det så låter det väl jättebra! Det är säkert olika med olika katter och ni får vara uppmärksamma på hur katten tar det och dess behov..

Jag vet katter som flyttar emellan ett par grannar, något de verkar trivas med.

Det går ju att prova!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
4

Ja, en kattvakt är aldrig fel och katten kan säkert trivas lika bra där, men det är viktigt att ni från början är helt eniga om vem som äger katten, dvs. vem som står för kostnader för mat, Kattsand, försäkring, veterinärvårdskostnader och liknande och vem som har beslutanderätt när det gäller annat än det ni kommit överens om (t.ex. utevistelse, flytt, ytterligare kattvakter, ansvar för kastrering/avel eller annat som har med ansvar att göra).

När en katt lämnas hos granne, vän eller bekant med lite luddiga överenskommelser finns alltid risk för att ägaren med tiden tappar kontrollen över vad som händer med katten och till slut kanske inte ens vet var katten är någonstans.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-11-13 18:07 av OberonsMatte
Magi-cat
3

#2 Det förstås, det måste vara klart med ägarskapet och beslutanderätten angående kattens fortsatta väl och ve. En katt kan bli gammal och mycket kan hända under tiden, så det måste man göra upp om ordentligt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen