Katter iFokus

Katter

Läst 469 ggr
Annis70
2022-11-03 08:55
0

MUSH

Hej!

Vi har köpt två kattungar som har lyxen att fått äta MUSH hos uppfödaren.

Vi vill dock inte fortsätta med det, de vägrar torrfoder
och även lite olika mjukfoder.

Tips på hur tusan man går tillväga.
De är ju alldeles för små för att tänka: De äter allt torrfodret när de är tillräckligt hungriga..

mvh anna

Maria
2022-11-03 09:07
4

Ni måste ju fortsätta med mush då de är vana vid det och i såfall vääääldigt långsamt fasa ut.

/Maria

Annis70
2022-11-03 09:11
0

#1: Jo, det förstår vi under en period.
Men vi försöker erbjuda annan mat också men det var inte intressant med något annat. Tänker om ngn kan tips om något foder som är riktigt gott …
Vi har erbjudit kokt torsk och Baby Cat mjukfoder från Royan Canin och det funkar lite grann, men alla torrfoder vi har testat har de tokdissat.

Annis70
2022-11-03 09:12
0

När vi har köpt våra andra skogkatter har vi ju anvnät samma foder som uppfödaren första tiden sen gått över till det våra andra katter äter, eller de har rättare sagt själva valt att äta samma som de andra.
Dessa två äter BARA mush, de har haft tillgång till torrfoder men troligvis inte ätit ngt av det.

Nephi
2022-11-03 10:43
0

Skulle säga att katter precis som vi har preferenser på mat, och färskfoder är ibland det bästa på marknaden ☺️
Så var glad att det är vad din katt fastnat för och inte typ Ica basic torrisar 😉

Det ända du kan göra är att fortsätta erbjuda och blanda, svälta en katt är aldrig en bra idé.

Jag har turen att ha en katt som äter lite av varje, färskfoder, blötmat och torrisar. Hon vägrar däremot blötmat i metallförpackningar. Så de har definitivt sina preferenser 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

• Redigerat 2022-11-03 11:31 av Nephi
[EM_L]
2022-11-03 11:19
3

Finns det en anledning till varför ni inte vill fortsätta med Mush?

MonicaLagerquist
2022-11-03 11:26
4

Varför vill ni att katterna ska äta torrfoder?

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
2022-11-03 12:43
4

Kattungar föredrar ofta det som deras kattmammor har visat är bra och säker mat att äta.

De första veckorna/månaderna i ett nytt hem bör man ge samma mat som hos uppfödaren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
2022-11-03 17:53
4

Varför inte fortsätta med mush?
Torrfoder är inte speciellt hälsosamt för dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annis70
2022-11-03 22:27
0

Vi tycker att det är vidrigt och får nästan kräks när vi hanterar det….

Vi har alltid gett våra katter Royal Canin mjukfoder varje morgon och kväll coh sen har de fri tillgång till torrfoder dagtid.

Även om jag är hemma mycket så gillar jag inte "tiggeriet" som blir så fort man är i köket…

Våra katter har mått ypperligt och har levt länge utan torrfoder och varit fina i både päls, tänder och hull.

Jag ville mest veta om ngn har ngt superdupergott foder som kan jämföras med mush i smak så man kan ge både och se fasa ut mushen…därav min fråga.

Nephi
2022-11-03 23:46
0

Har du testat dessa? Om jag förstått det rätt så är tanken att det ska vara någon typ av mellanting mellan färskfoder och blötmat.

https://www.zoo.se/four-friends-cat-adult-chicken-200g.html?size=200&gclid=CjwKCAjwzY2bBhB6EiwAPpUpZhxJT7D9UJpJbDehCOcKc4mRvu_yQunWXbR5tIw2iI-twnDu_LzQQhoCTCsQAvD_BwE

Sveriges största djuraffärer. Butik, online & veterinärklinik. Allt du behöver till hund, katt, smådjur, fågel, reptil & fisk. Fri hemleverans över 500kr
Uppkatten
2022-11-04 06:10
2

#10 Från vilket land kommer köttråvaran i dessa korvar…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annis70
2022-11-04 06:14
0
Vi arbetar med högklassiga ingredienser i FourFriends kattmat & hundmat. ✓Här kan du läsa mer om våra ingredienser och varför vår mat är så nyttig & god!
Uppkatten
2022-11-04 06:17
0

#12 Handlar nog om torrfodret och inte om färskfodret?

Nephi
2022-11-04 07:19
0

#11: ingen aning. Frågan var om mat som kunde likna färskfoder för överfasning och jag gav ett förslag 😅 använder inte fodret själv

Uppkatten
2022-11-04 08:23
1

#14 Jag tänker att man nog måste vara extra noga när det gäller färskfoder till kattungar, just vad gäller hygienbiten. Inte bra om de får salmonella t.ex. Därav min fråga.

Nephi
2022-11-04 08:38
0

#15: Hittade detta på hemsidan:
Laxen är odlad i Skottland. Lammköttet kommer från Nya Zeeland medan fågeln är uppfödd i Tyskland, men även i Tjeckien

Uppkatten
2022-11-04 08:56
0

#16 Men det gällde väl som sagt torrfodret?

Nephi
2022-11-04 08:58
1

#17: MIssade den detaljen 😅

Fridaaaa
2022-11-05 08:45
0

#13 Fourfriends är inte färskfoder, det är blötmat

Uppkatten
2022-11-05 08:51
1

#19 Bra om det är blötmat! Då var uppgiften på nätet fel som hävdade att det var färskfoder.

Fridaaaa
2022-11-05 08:52
1

#20 Köttkorv står det på fourfriends hemsida och ja vissa påstår färskfoder men är konserverat = blötmat :)

Uppkatten
2022-11-05 08:52
1

Så här skriver Zoo.se: Information

"Kyckling Köttkorvar – färskfoder till katt Kattmaten är av högsta kvalitet, fritt från onödiga tillsatser och oöppnade förpackningar kan förvaras i rumstemperatur. Kattmat med hög hälsosam kvalitet – färskfodret är dessutom mycket smakfulla för katterna."

Fridaaaa
2022-11-05 09:03
1

#22 Ja det är felaktigt.

Uppkatten
2022-11-05 09:06
1

#23 Bra. Färskt kött i en plastkorv lät lite väl ohygieniskt…

Uppkatten
2022-11-05 11:30
0

Men hur är det med SMAAKs korvar då? För de står ju också som raw…?

Nephi
2022-11-05 11:42
1

#25: Fast de ligger väl i frysen? 😅

Fridaaaa
2022-11-05 11:43
1

#25 Smaak är färskfoder, det är fryst :)

Uppkatten
2022-11-05 11:49
1

Ok, skillnad på korvar och korvar alltså 🤣

Fridaaaa
2022-11-05 11:56
1

#28 Japp :)

Nephi
2022-11-05 21:28
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17: Har fått ett svar från deras instagram 😁
Förhoppningsvis uppdateras hemsidan framöver

Uppkatten
2022-11-05 21:32
1

#30 Bra initiativ! 😊

Annis70
2022-11-11 06:19
0

Eftersom våra katter vägrar torrfoder ( vi har provat massa olika) så äter dom alltså ingenting på natten…

På morgonen får de en varsin mushboll blandat med babycat mjukmat för att de som vänja sig med annan mat. Blandar dessutom i lite torrfoder som de sorterar ut.

Problemet blir ju att den ena hetsäter och kräks upp maten…….

Vill bara att de ska vänja sig vid torrfoder. Är det ingen som har varit med om liknande, katterna är nu snart 15 veckor.

Fridaaaa
2022-11-11 08:15
2

#32 Kloka katter som vägrar torrfoder

Uppkatten
2022-11-11 08:43
5

#33 Dock är det inget bra alternativ att katterna hetsäter och kräks upp maten. Här gäller det ju istället att ge goda råd om att ge många små mål mat om dagen. T.ex. hellre två små frukostar än en stor. Hellre två mindre kvällsmål än ett stort o.s.v. Och så flera mål mat där emellan.

Det handlar trots allt om relativt små kattungar, som inte far väl av att hetsäta och kräkas upp maten.

Både du och jag vet ju att en del går på tok för långt i sin iver att ge katterna "hälsosam mat". Läste nyligen på FB t.ex. om en person som vägrade att ge katterna "det och det och det och det". Nu kräktes katten och vägrade äta maten som katten kräkts av (neofobi). Men ändå var det viktigare för kattägaren att katten fick i sig "pedantiskt rätt mat" än att katten fick i sig något den kunde behålla. DET är en ätstörning hos kattägaren och inte ett sunt kattägande. Tänker jag.

Fridaaaa
2022-11-11 09:11
1

#34 Finns alternativ för att förhindra hetsätning, tex slowfeeder :) Platta ut maten på tallrik, några exempel. Fortfarande kloka katter som vägrar torrfoder. Förstår itne varför man ska försöka få in torrfoder, när katterna äter bra kost och inte är sjuka.

Annis70
2022-11-11 09:21
0

Men alltså…..

Jag vill inte ha era åsikter om att man inte förstår varför vi vill ha torrfoder ::
Har ni läst min fråga ???

Vi har haft Norska Skogkatter i 25 år och aldrig har någon uppfödare innan gett Mush…
och om jag nu hellre ger torrfoder dagtid och mush morgon/kväll så undanbedes jag
kommentarer om det, det är jättekonstigt att jag blir ifrågasatt ;).

Har ni inte svar på min fråga så svara inte…..

Våra katter har alltid varit fina i hullet, bra tänder osv osv, de är dessutom både inne och utekatter och väljer att äta fåglar/möss ute.

Annis70
2022-11-11 09:21
0

Inte förrens dom är 1.5 år och kastrerade känner jag att jag måste tillägga så det inte uppstår funderingar ….

Annis70
2022-11-11 09:29
0

#34: Jo, men det är exakt det dom får. Jag jobbar deltid så de får mat liksom var 3-4:e timma men det är på natten de får sista målet vid 22 och första vid 06…de får en mushboll var med lite babycat blandat. Hon äter långsammare, men han äter jättefort och har nu kräkts 2 ggr på 2 veckor….. så det är ju inte så mkt men ÄNDÅ skulle jag vilja att de äter torrfoder tex på natten när de känner sig hungriga.
Vi har alltid haft fri tillgång till torrfoder åt våra katter och det har funkat jättebra.
Sen har de fått kvällsmat / frukost i mjukmat vilket har uppskattats av både katter och oss människor.

PUgly
2022-11-11 18:45
1

Om man har katter man vill få över på mush så är en strategi att blanda i pyttelite i den maten de är van med varje dag och sedan öka mängden allt eftersom. Det borde väl kunna funka åt andra hållet också tänker jag. Att blanda pyttepyttelite blötmat med deras mush och sedan öka på tills det enbart blir blötmat så småningom?

Torrfoder känns dock som att det kan vara svårare då det har en helt annat konsistens, så jag vet inte hur man skulle kunna gå tillväga där. Vill de inte smaka på det alls? En del katter gillar ju när man kastar torrfoder som de får springa och jaga. Kanske jakten skulle trigga dem att också testa att äta?

Jag ser att du skriver att du tycker att tiggandet som blir är jobbigt men också att de hetsäter på morgonen. En tanke jag får är ifall de skulle behöva ännu mer mat på dagtid? Mina katter har haft fri tillgång till mush fram till 6 månaders ålder. Jag har serverat dem ca 5 ggr/dag och då så mycket de orkat äta. Då upplevde jag inte att de hade behov av att äta på natten och de var inte heller särskilt hetsiga på maten när de vaknade.

Det är dock såklart ingen lösning på ditt problem med att de inte vill ha maten som du vill erbjuda, men det skulle kunna vara en eventuell lösning på hetsätandet på morgonen, under tiden du vänjer dem vid den maten du vill ge dem.

Annis70
2022-11-11 19:03
0

#39: Hej! Och tack för ett vettigt svar :).
Tiggandet överlever vi….,

Fri tillgång på mush ? Rått kött som står framme i rumstemperatur är väl ingen höjdare ?

Jag har ingen erfarenhet alls av mush så jag tar emot så mkt information jag bara kan, tex hur mkt bör de äta per dag ? Jag fick till mej 200 gr alltså 8 köttbullar per katt om dagen, det låter jättemkt i mina öron, de väger 1700 gr & 2155 gr.

Vi blandar i torrfoder i maten och de äter 1/3 men är inte intresserade när det serveras bara det :).

Fridaaaa
2022-11-11 19:05
0

#40 Man brukar räkna en boll per kilo katt, kattungar mer. Men, kan skilja, min 4 kg katt får 6 bollar per dag plus blötmat medan min ena andra bara kan äta max 2 bollar, väger med 4 kg plus blötmat, hon ökar i vikt direkt. Man får reglera lite.

Men nej mush ska inte stå framme. Och katter behöver ju inte fri tillgång på mat heller.

Uppkatten
2022-11-11 23:15
2

Det beror på vad man menar med fri tillgång. Man ska inte begränsa fodermängden för kattungar, men det innebär inte att det absolut måste stå mat framme för jämnan.

Silvestris
2022-11-11 23:31
0

#42: Man ska tillgodose kattungars energibehov. Kattungar kan bli tjocka, tro det eller ej och blir de tjocka redan som ungdjur kommer det bli svårare att hålla dem i idealvikt som vuxna.

Fri tillgång på mat är något människan hittat på. Katter är anpassade för att jaga tag i sin mat och långt ifrån varje jakt är lyckad.

Uppkatten
2022-11-12 00:32
3

Jag har hittills inte träffat på en för tjock kattunge, däremot kattungar där maten reglerats för mycket, med stressade katter som följd.

Sedan kan kattungar bli lite "knubbiga" inför nästa steg i tillväxten. Vilket är OK.

Från 10 månader har jag fått lära mig att ha extra koll, så de inte utvecklar övervikt. Men självklart finns det alltid undantag, där man måste "bromsa" lite tidigare.

Hur ofta möter du för tjocka småkattungar i ditt jobb? Gissar att det inte är jättevanligt? Från vilken ålder ser du att övervikt börjar bli vanligare?

På katthemmen ser man ofta hur stress tenderar att leda till övervikt, så stressreduktion genom att ge mat oftare praktiseras ofta när så är möjligt. Men det gäller ofta katter som är äldre än de här småtrollen. Riktigt unga katter har ofta en relativt fri tillgång.

• Redigerat 2022-11-12 00:34 av Uppkatten
Fridaaaa
2022-11-12 07:32
2

Fri tillgång = katten kan äta precis när den vill, att det alltid finns liggandes framme. Det är fri tillgång enligt mig. Att ge mat ofta = inte fri tillgång.

Silvestris
2022-11-12 22:30
1

#44:

Från 4 månaders ålder ser jag en del tjocka kattungar.

De flesta kattungar är inte hemlösa som måste konkurrera om den lilla mat som fins. Kattungar som växer upp under normala förhållanden och som får den mat de behöver börjar inte hetsäta.

Fri tillgång på mat har nyfödda kattungar, nästa för deras morsa drar iväg ibland också.

Nej, fri tillgång är ett mänskligt påfund och en av de största anledningarna till att 40% av våra katter är tjocka.

Uppkatten
2022-11-12 22:44
2

Men här har du alltså en som uppges hetsäta.

Silvestris
2022-11-12 23:18
1

#47:

Det finns en massa fiffiga sätt att foderaktivera sina katter så de inte kan hetsäta.

Bästa medicinen mot alla sorters stress är miljöberikning.

Uppkatten
2022-11-13 05:12
2

Om sätten är så fiffiga kan diskuteras.

Miljöberikning är ett sätt att hantera stress, en del typer av stress behöver hanteras på annat sätt.

Många kattungar på katthem föds i katthemmens jourhem och behöver inte kämpa om begränsade resurser.

Men nu har vi snart kapat tråden, vilket inte är ok