Katter iFokus

Katter

Läst 583 ggr
Fridaaaa
0

Lite oplanerat...

… Fick jag hem en katt idag. Hon är cirka 3 år. Okastrerad. Omärkt.
Skulle tas bort om det inte hittades ett hem (personen som hade katten hemma, är inte den som införskaffat katten från början - lång historia). Kissat i sängar bland annat (inget fel på lådor mm, utan troligtvis är det pga okastreringen)

Hon ska såklart kastreras, idmärkas, reggas och vaccineras.
Just nu är hon i egen rum, tills detta är gjort och innan hon får träffa våra katter.

Vad kan vi göra för henne under tiden? Hon är såklart lite rädd av sig nu när hon är ny här hemma.

Tänkte skaffa feliway spray (kan inte ha adaptern i det rummet)
Mer man kan göra?

Och om kastrering inte hjälper, med tanke på åldern vid kastreringen, vad mer kan man testa att göra om hon skulle kissa fel ändå?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
2

Vill bara säga tack för att du räddade livet på denna lilla katt fröken.❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2

Problemet är att du inte bör spreja Feliway när katten är i samma rum, så då får du spreja t.ex. på en filt och sedan vänta 15 minuter innan du tar in filten i rummet.

Det är nog bara bra att ha henne på mindre yta nu i början, undvik att ha textilier som lockar till felkissning, optimera lådsituationen, rengör lådan med en liten skvätt klorin, är hon stressad kan du prova att ge Zylkene.

Och utöka utrymmet först när hon sköter kattlådan (om det är möjligt).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#2 hon kommer få större utrymme någon månad efter kastrering så att hormonerna förhoppningsvis lägger sig. Inte möjligt innan dess, för att då träffar hon mina andra katter.

Ok ja för finns inte för adapter men får spraya på filt då och ha hos henne:)

Hon har en låda med sand i just nu. Se hur hon sköter det. Finns ingen säng eller soffa hon kan kissa på i det rummet :)

Uppkatten
1

Urinmarkering efter kastrering förekommer hos mindre än 5 % av honkatterna, enligt en bok jag har.

Noggrann skötsel av kattlådan kan halvera urinmarkeringen hos 70 % av honkatterna, och löser problemet för 30 % av honkatterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
0

Det enda jag kan tänka är att det kanske tar ett tag att hitta rätt sand om det är där "problemet" ligger, med felkiss. Om det fortsätter efter kastrering då alltså. Man vet ju aldrig, hon kanske är en kisse som är otroligt petig eller så. Vet att du skrev inget fel på lådor, men då jag inte vet vad det innebär så är det därför jag skriver det. Om massor med olika sorters sand och flera lådor redan provats så är ju mitt tips såklart inte rätt steg att ta, men jag menar väl!

Men bra gjort att ta hem henne och att vilja rätta till det som tydligen inte blivit gjort än. Eloge! Kommer jag på nåt mer så hojtar jag! :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MonicaLagerquist
3

lYCKA TILL MED DEN NYA KATTEN.
dET KAN VARA BRA ATT HA EN GRIND/NÄTDÖRR SÅ ATT HON KAN SE OCH HÖRA ER OCH DE ANDRA KATTERNA INNAN HON SLÄPPS LÖS I HUSET.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
3

Ursäkta de stora bokstäverna jag såg inte att det blev fel.

Maria
2

Lycka till🙂

/Maria

Rafflan
2

Låt veterinären hälso checka katten också, körs ett urinprov, ta ett ultraljud på urinvägarna, och ta blodprov för att kolla njurvärden, levervärden, T4 och kolla för diabetes, ev mer ifall veterinären vill det.

Fel kissande kan bero pga medicinska orsaker också. Och då spelar det ingen roll ifall man kastrerar och gör allt hemma för att få katten att sluta felkissa. Så kan vara bra ide att kolla att katten är frisk också :)

Uppkatten
3

#9 Finns det belägg för att katter med njursjukdom/leversjukdom o.s.v. felkissar som en del i sin symptombild? Jag har inte upplevt det själv, därav min fråga.

Här rör det sig om en ung katt, som ändå ska kastreras, och oavsett orsaken till felkissning så ska man alltid optimera lådsituationen i sådana hör lägen.

• Redigerat 2022-10-08 17:00 av Uppkatten
Uppkatten
3

Sedan kan förstås en katt med uvi eller smärtproblematik börja felkissa.

Fridaaaa
1

#4 Personen skötte lådan väldigt bra, så hade som sagt ingenting med det att göra.

#11 Är ingen smärta och ingen uvi.

#5 Vet bara att katten haft 2 lådor själv nu senaste, märken på sand vet jag inte vilka som testats. Men sedan igår kväll när katten kom har hon skött lådan här i alla fall, men kan ju vara slump med. Men återstår att se sen :)

#9 Kommer kastrera först, viktigaste just nu
UVI är dock redan kollat. Pratat med 2 veterinärer och en djursjukvårdare och ingen av dem ser koppling med njurarna när det kommer till felkisseri. De tror att högst sannolikt är det pga okastrering och ev att katten inte trivdes helt enkelt.

Nu förstahand ska hon kastreras och idmärkas samt vaccineras.
Och registreras såklart.

UVI har redan kollats sedan tidigare (detta problemet har varit länge, över 1,5 år). Så är långvarigt problem.

#6 Grind kan katter lätt hoppa över. Och vi måste ha fri passage igenom rummen i och med våra andra katter samt hund och småbarn, fungerar inte annars, så nätdörr är inte aktuellt (plus bygge att göra). Annars god ide :)

Tarotstollan
1

Kanske hon har levt i ett väldigt stressat hem, så hon har varit på sin vakt hela tiden och inte känt sig trygg i låd situationen.
De som tog hand om henne innan du fick henne kanske vet något om hennes tidigare situation?

Fridaaaa
0

#13 Jag vet tidigare, och jag tror mycket beror på okastreringen.
Samt ja en annan miljö också, inte väldigt stressig men mer än här hemma hos oss. Men personen som hade henne nu kort tag hade betydligt lugnare men kissade ändå i personens säng.

Fridaaaa
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Väldigt kelsjuk.
Skött lådan sedan hon kom i fredags kväll :) Det är ju positivt! Visst, nu har hon inte tillgång till någon säng eller soffa. Imorgon blir det att ringa veterinären och få en kastreringstid.

OberonsMatte
1

Vad betyder "inget fel på lådor"?

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#10: Det finns belägg för att djur som inte mår bra kan felkissa. Det kan bero på smärta eller medicinsk sjukdom.
Urinvägsproblem och stress är dock vanligaste orsaken till felkissande. Men det finns fler orsaker.

Rafflan
0

#12: Känner du personen som utredde katten för UVI? För vet inte om jag riktigt tror att denna katt är kollad av veterinär.
Delvis borde ju veterinären har rekommenderat kastrering för att få ordning på problemet, och är ägaren beredd att betala för utredning hos veterinären för att få katten att sluta kissa fel, då borde ägaren kunna betala en kastrering för att lösa problemet

Tycker du gör absolut rätt i att kastrera, vaccinera och märka katten.
Men om problemet fortsätter efter det tycker jag du ska utreda katten hos veterinären innan du skaffar 5 kattlådor med 5 olika sorters Kattsand, osv.

Fridaaaa
0

#16 Det har jag förklarat men kan skriva igen: De har alltid rengjorts noga, och det har testats olika lådor och olika underlag, men varit samma sak oavsett. Även olika placeringar (så gott det går, man kan inte ha lådor precis vart som helst). Det har varit lådor med huv, utan huv. Olika sandsorter.

Fridaaaa
2

#18 Ja jag vet att katten är kollad för UVI. Annars hade jag inte skrivit det.
Jag vet inte om veterinären har rekommenderat kastrering eller inte. Det kan jag inte svara på. Men även om en veterinär rekommenderar det är det inte alla som tyvärr kastrerar ändå av olika anledningar. De har bara kollat uvi, men inte vidare utredning.

Jag kommer självklart inte skaffa massa olika lådor och massa olika kattsander. Det beror inte på det, vilket jag skrivit, då det redan har testats.

Vi har tagit över katten, och de kommer inte betala kastrering för en katt som inte är deras längre.

Vi behöver inte diskutera de förra ägarna, för det har inte med inlägget att göra. Nu är det fokus på katten och ingenting annat. Bara onödigt att sitta och spekulera och ha förutfattade meningar. Nu är katten hos oss - och vi släpper det andra bakåt utan blickar framåt helt enkelt. Vissa kattägare ser mer på det "gamla", och kastrerar inte, tyvärr, inte ovanligt, och tror att det är fel på katten. Det ser man ofta. Men nu släpper vi det som varit förut. Nu ska hon kastreras och så. Hon har skött lådan här sedan hon kom i fredags kväll i alla fall.

Fridaaaa
2

Kastrering, idmärkning och vaccination bokad på fredag:)

MonicaLagerquist
0

Lycka till.

Tarotstollan
0

Hoppas att det går bra!

Fridaaaa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kastrerades hon samt idmärktes och vaccinerades.
Hon hade lite öronskabb långt ner i hörselgången (inget man kunde se utan såna instrument) så behandling med stronghold nu. Så blir att vänta med ihopsättning med mina katter. Men allting gick bra igår och lätt att få i henne metacam idag.

Uppkatten
0

Skönt att bli av med öronskabben! 😊

MonicaLagerquist
0

Skönt att allt har gått bra.

Fridaaaa
0

#25 Ja det blir det för henne, hon har inte visat symtom men måste ju kännas tycker man :)

Fridaaaa
0

#26 Mycket skönt :)

Fridaaaa
0

Allting har gått bra, hon är lätt att få i metacam.
Dock har hon inte fått namn ännu hehe. Hon hette Zelda i förra hemmet men inget jag vill behålla (haft ett djur som hette det)

Thaeri
0

#29: Är inte Zelda i spelet en alvprinsessa? Så vad sägs om Arwen? Eller om du hellre har en drottning: Galadriel?

Fridaaaa
0

#30 Jo det är det :) Men, jag döpte till Zelda för att jag gillade namnet och inte efter spelet :) Så tänkte efter något annat - men vet inte vad, tycker det är så svårt när man redan haft flertalet djur hemma, honor. Eller i ens närheten man känt väl. Svårt haha!

Ska vara enkelt namn, men inte de vanligaste kattnamnen tänkte jag, och inga "tant"namn som tex Doris, Svea mfl :)

• Redigerat 2022-10-22 08:27 av Fridaaaa
Calcifer
0

Vill du ha nåt som är ett faktiskt namn till henne? Och då menar jag som typ ja Elin eller Stina är ju namn. Men känner några som har katter som heter typ Smulan, Sessan, etc. Vill du döpa henne efter utseende eller personlighet eller båda eller spelar det ingen roll?

Att döpa djur är typ det roligaste som finns. Jag önskar jag kunde skaffa hundra djur till bara för att få döpa dem. 😂

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
0

#32 Jag döper efter vad jag tycker är fint namn, inget grundat på utseende eller personlighet :) Skrev det att jag inte vill ha klassiska kattnamn vilket bland annat Smulan och Sessan är :) Samt då inte "tantnamn" sedan därefter spelar det ingen roll :) Har tex kanin som heter Pigall och Batman, men också Som heter Enya, och de andra två katterna heter Mira och freya (vet Freya är vanligt namn men tycker det är fint) :)

Tarotstollan
0

Snusan, Stix, Milli, Axi, Rutan, Vissy.

[Tismon]
0

Luna? Lucy?

[EM_L]
0

Artemis
Dafne
Kalypso
Cybele/ Cybel