Katter iFokus

Katter

Läst 239 ggr
Emmava
0

Svullen tass

Har en ganska nyligen kastrerad hankatt (2-3 veckor sen) som är 8 månader, och på en dag har hans tass svullnat upp 4 ggr större än hans andra tassar! Snälla vad kan detta bero på någon som vet?! Han är innekatt dessutom!

Emmava
0

#0: Tillägger att han går som vanligt och verkar ej ha ont alls, men ser helt sjukt ut

Maria
5

Han måste till veterinären.

/Maria

[Ragatans Naturande]
0

Han kan ha hittat en geting, eller ett bi (de börjar bli hösttrötta och frusna nu. Då söker de sig gärna inomhus) att klappa till. Men det låter som ett samtal med veterinär vore en idé i och med att det kommit så plötsligt, så kan de bestämma om besök är nödvändigt.

Det kostar inget med telefonrådgivning om du inte använder veterinärapp, på mobilen.

Jag ringde ofta veterinär, mina sista år med gammal häst och det besparade mig många onödiga klinikbesök, då det mesta gick att lösa via telefon. <3

• Redigerat 2022-09-16 17:38 av [Ragatans Naturande]
Magi-cat
1

Tänkte också på bett av t.ex geting! Det kan svulln
a rejält.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emmava
0

#4: Om det är nåt sånt känns det ändå lugnt. Men vad annars kan leda till att det svullnar upp så? För han är som sagt innekatt, verkar inte ha ont alls så tänker att det kan ju inte vara nåt brutet eller så. Normalt allmäntillstånd också, ingen skillnad på han förutom en mega stor tass då. Kan det vara något annat bett än geting? För har inte sett nå geting inne här

[Ragatans Naturande]
0

#5: Det är bin, som tappar gadd och dör direkt… Getingar kan sticka och sen kravla iväg nånstans och gömma sig, till våren eller dö i sin ensamhet, i något skrymsle…

Uppkatten
2

Jag tänker också bi/geting i första hand. Då brukar tassen och nedre delen av benet svullna rejält. Det brukar i så fall lägga sig inom något dygn. Jag har själv haft katt som råkat ut för detta och tassen svullnade rejält.

Men sedan kan katter förstås t.ex. fastna i på alla möjliga och omöjliga ställen och få skador så att det svullnar upp. Men då brukar man ofta se tecken som hälta etc. Men katter är samtidigt bra på att inte visa att de har ont.

Leta runt lite där hemma och se om du kan hitta något dött bi/geting någonstans.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
3

Visst kan tassar svullna av insektsbett men fyra gånger så stor…

/Maria

Emmava
2

#7: Tack så mycket för svaret, det gör mig lite lugnare! Avvaktar tills imorgon och ser då, tycker mig se att tassen blivit pyttelite mindre nu än innan, men kan lika gärna inbilla mig också

Emmava
6

Uppdatering: nu dagen efter är svullnaden helt borta, skönt!

Magi-cat
0

#10 Så skönt att svullnaden gick bort och att kisse är bra nu! 😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
0

Vad bra.

/Maria

Emmava
0

#11: Måste uppdatera en gång till här, åkte till affären och när jag kommer hem så har hans andra tass svullnat upp lika stort, blir helt chockad! Så på 30-40 minuter har hans andra tass nu svullnat upp till 4 ggr storleken, vad tusan kan detta vara? Kan tillägga att han legat och sovit de senaste timmarna och helt plötsligt händer detta? Åååå..

Emmava
0

Gav han metacam igår som vi vid ett annat tillfälle fick av veterinären för misstänkt allergi då han var svullen i ansiktet. Gav han nyss en till dos då det kanske hjälpte igår då svullnaden försvann tills idag. Men frågan kvarstår ju vad anledningen är till att han får hulken tassar

Vixxen
4

Metacam har antiinflammatoriska egenskaper också.
Se till att katten kommer till veterinären.

https://www.fass.se/m/produkt/20070522000134/vet/tabproduct

FASS.se - läkemedelsinformation för vårdpersonal, patienter och veterinärer
Emmava
0

#15: Var med han till veterinären för cirka två månader sedan då samma sak hände fast i ansiktet, besöket kostade 1400kr och allt som hände var att han fick en spruta och veterinären sa ”nä det är ingen fara han har nog bara blivit stucken av någon insekt” 😭Men tar han till veterinären om jag märker att hans allmäntillstånd påverkas såklart! Just nu mår han bara bra, det ser bara läskigt ut. Egentligen undrar jag mest om detta är något man borde vara orolig av eller om man bara ska låta det gå över av sig själv hädanefter

Emmava
0

Om det nu är insekter det handlar om förstår jag dock inte vars han hittar allt… inte sett en enda insekt här inne under hela sommaren

Vixxen
5

#16: Skulle bli orolig då det händer andra gången på ett dygn av oklar orsak.
Dessutom är olika kroppsdelar inblandade.

Insektsstick? Finns denna insekt kvar inne?
Allergisk reaktion? Mot vad kan katten reagerat? Då det händer nu igen en tredje gång?

OberonsMatte
0

Det finns en variant av calicivirus (kattsnuva) som bl.a. kan ge sådana svullnader. Har han visat några snuvsymtom som du vet om? Hur gammal var han när han fick sin första vaccination?

Sajtvärd Katter iFokus

Emmava
0

#18: Förra gången han blev svullen i ansiktet hade han även sår av att klia sig där och det var efter vi bytte foder, så vi provade byta till det gamla fodret igen och det besväret försvann. Nu är det inget som förändrats i foderväg eller så och därför undrar man vad det kan vara. Har ej sett insekter här hemma under hela sommaren, vilket gör att jag blir fundersam hur han kan hitta det ifall det är det då

Emmava
0

#19: Han vaccinerades först vid cid cirka 13 veckors ålder. Nu är han 8 månader. Nä han har inte visat något annat symptom

[Ragatans Naturande]
0

#16: Nu låter det ju mer som någon form av allergi. Kolla över foder och Kattsand, exempelvis.

Emmava
0

#22: Kattfodret vi kör med är Royal canin som alltid fungerat, alltid samma Kattsand Everclean men köper lite olika varianter av det, kan det orsaka allergisk reaktion i form av en jättesvullen tass dock? tänkte borde inte alla tassar svullna isåfall?

Uppkatten
8

Om det här har hänt 3 ggr nu så behöver du nog ta kontakt med veterinär igen för diskussion och utredning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.