Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsa
Läst 278 ggr
MonicaLagerquist
2022-08-28 10:43
5

Kattföredrag

Jag ska ju hålla ett litet föredrag idag på volontär mötet.
Har grubblat på det i en vecka men nu kom jag på ett bra ämne.
Övervikt hos katt.
Viste ni att 20-40% av de svenska katterna
är överviktiga.

Stolt ägare till tre La permer

Nephi
2022-08-28 10:48
0

Jag visste inte nummerna med jag är inte förvånad om vi säger så 😅 4 av 11 katter i min närhet är något för runda och skulle inte ta skada av att gå ned ett hekto eller 3

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

MonicaLagerquist
2022-08-28 10:50
0

#1 Ja det är sorgligt

Pyttelite
2022-08-28 10:57
0

Tyvärr är det nersidan av kastrering och innevistelse.

En katt i frihet överäter inte - med det menar jag inte att mannens låta bli att kastrera eller släppa ut katten.

Bra att informera och lära ut om ämnet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

MonicaLagerquist
2022-08-28 11:01
5

Mina katter är innekatter och kastrerade och de är inte överviktiga .
Rätt kost och motion.

Pyttelite
2022-08-28 11:12
1

#4: Absolut är rätt kost och motion viktig men tyvärr finns det ibland biverkningar av kastrering så katten blir sjukligt intresserad av mat.

Det har inte med matens kvalitet att göra.

Att ha en innekatt kräver också engagemang men på ett annat vis än tidigare.

Det är bra att dina katter mår väl och att du som uppfödare informerar om situationen. 🌟

Uppkatten
2022-08-28 11:20
2

#5 spännande. Vill gärna få en referens på att kastrering kan göra katter sjukligt intresserade av mat och att det inte har med matens kvalitet att göra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2022-08-28 11:22
1

#0 Spännande val av ämne. Övervikt och fetma är ett jätteproblem hos våra katter. Förr begrep man inte hur skadligt det är för katter. Gissar att du även går in på riskerna med att banta katter? Bättre att förebygga så man aldrig behöver banta katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2022-08-28 11:27
2

Why do so many cats get fat after being spayed and neutered? Research using various methods show several similarities in the findings that may answer that question. Read more.
  • Redigerat 2022-08-28 11:28 av Pyttelite
[Ragatans Naturande]
2022-08-28 11:36
2

#8: Jag har aldrig behövt ge mina katter särskilt foder för kastrerade katter. De har hållit hull, energi och muskulatur (enligt många välkända domare runt om i landet), tack vare lek och aktivitet långt upp i åldrarna . <3

Men det finns mkt sanning i att en del kastrerade katter KAN behöva foderskifte, för att fortsätta må bra. Det är ju precis med oss människor… inte just att vi kanske går upp i vikt för att vi kastreras :D. Men vi kan behöva anpassa matintag och vad vi äter, utifrån hur vi lever och vilken kroppsaktivitet vi har.

• Redigerat 2022-08-28 11:41 av [Ragatans Naturande]
Pyttelite
2022-08-28 11:40
4

#9: Det är som för oss människor väldigt individuellt - har haft kastrerade katter med besatthet av mat och kastrerade katter som har en ”normal” relation till mat.

Alla kastrerade katter får inte problem men det kan hända.

Eftersom katter inte är designade som människor där man kan ha ett fettöverskott att ta av när det blir karga dagar är fetma och bantning på katt något man måste vara försiktig med.

• Redigerat 2022-08-28 11:43 av Pyttelite
Kattpatrullen
2022-08-28 13:58
2

#10 Precis min tanke. Jag har tre innekatter som har tillgång till utegård (dock ej på sommaren p.g.a. att det är för varmt). De får mat 5 gånger om dagen. 2 äter nästan uteslutande blötmat och 1 äter enbart torrfoder. De får också kattgodis ibland och för de 2 blötmatsätarna ibland också en smakbit av proteinet. Definitivt i moderation.

Den som äter mest är smalast trots att hon inte är den mest aktiva av de tre. Hon äter 80-90% blötmat och får i princip äta hur mycket hon vill vid varje matningstillfälle. Hon går ibland koppelpromenader.

Den som har absolut svårast att hålla vikten är min hankatt. Han är också den som är klart mest aktiv av katterna. Han är väldigt matfixerad och vill helst äta hela tiden och hur mycket som helst. Han äter 97% blötmat (stjäl några torrfoderbitar av sin ena "syster" ibland) och ca 80% av maten han äter är gastromat då hans mage är lite känslig. Han får en halv påse blötmat vid varje matningstillfälle, d.v.s. totalt 2,5 om dagen. Han fick tidigare 6 gånger om dagen, totalt 3 påsar, men den förändringen har inte gett något resultat på vikten över tid.

Den tredje katten äter bara torrfoder. Äter inga stora mängder och dyker ibland inte upp till alla 5 måltider. Hon är dock väldigt inaktiv (och svåraktiverad, leker väldigt "passivt) och är lite överviktig. Hon är också svårvägd då hon är en skyggis.

Hankatten har vi vid flera olika tillfällen gjort mer eller mindre aktiva insatser för att få ner lite i vikt men det är enormt svårt. Vi väger honom regelbundet och hans vikt pendlar mellan 6-6.3 kg. Jag upplever inte att hur hårt vi håller i maten ens har en direkt inverkan på hans viktmönster. Han har haft lite olika knas med hälsan från och till och bl.a. så börjar han andas häftigt med öppen mun vid väldigt aktiv lek så det är tyvärr svårt att hålla på med det längre stunder. Han har inga diagnostiserade sjukdomar.

Sabah
2022-08-28 14:29
1

#0: Blir inte alls förvånad! Viktigt ämne, bra att du tar upp det!🙂

Minns att veterinären informerade mig om att katten kunde bli överviktig efter den kastrerats (2014), och att hon därför rekommenderade foder för kastrerade katter som hon tyckte jag skulle börja ge. Jag avvaktade dock och hade koll på hennes hull, och jag har ännu inte behövt köpa något magrare foder. Bra ändå att veterinären informerar då risken finns! Både hormonbalansen och aktivitetsnivån kan säkert förändras och därigenom skapa ett viktproblem.

Tillägg: Katten har fri tillgång både på mat (både torrfoder och blötfoder) och utevistelse.

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-08-28 14:32 av Sabah
MonicaLagerquist
2022-08-29 18:24
2

Det gick bra och några fick sig nog en tankeställare.
Nu ska jag fundera ut på vad jag ska ta upp nästa gång.
Någon som har en ide?

[Ragatans Naturande]
2022-08-29 18:38
1

Nya lagen om registrering som kommer gälla från nyår, är ju aldrig fel att förklara och förtydliga och varför det är så viktigt att se till att kattens ägare registreras på chipet/tatuering (för de som redan har det).

Att agitera för kastrering av katter som inte ska gå i avel är ju heller aldrig fel, då många inte förstår hur många kullar honor kan tvingas bära per år och hur många kattungar det kan bli under honans livstid…

Lite enklare genetik är ju alltid spännande… med exempelvis; polydaktyli (som så populärt ofta kallas skepparkatt), himalayaanlag, heterozygot, homozygot, solid, dilution, spotted, tigré, tabby…. Man kan ju grotta ner sig lite översiktligt eller hur djupt som helst.

MonicaLagerquist
2022-08-29 19:30
1

#24 Nu är det här ju volontärer som vet vikten av kastrering och id märkning

[Ragatans Naturande]
2022-08-29 19:43
0

#15: Ah, förlåt - my bad. :)

MonicaLagerquist
2022-09-11 15:14
4

Vad tror ni på "Faror i hemmet"

Kattpatrullen
2022-09-11 18:38
1

Jag kan inte tänka mig att volontärer på katthem generellt skulle vara mindre "pålästa" om faror i hemmet än om nya lagar och regler kastrering och ID-märkning. Vikten av det må vara en sak men vad reglerna faktiskt innebär och vad man vet om hur de (kommer att) tillämpas. Tror snarare att de som "jobbar" på katthem vet mer om praktisk skötsel än lagar och regler. Med det sagt tycker jag att båda är bra ämnen. Även växter (både ute och inne) tror jag är ett bra ämne, om du inte ser det som en del av farorna i hemmet.

Första hjälpen för katt tror jag också är ett bra ämne. Hur man tar hand om enklare sår/skador o.s.v. När jag var volontär på katthem så varierade kunskapen kring detta mycket.

Uppkatten
2022-09-11 19:44
4

Hygienrutiner på katthemmet, är något som jag tycker att man aldrig kan undervisa nog om. Man har rutiner, men följsamheten kan vara både si och så bland en del av volontärerna (det kan säkert variera mellan katthem och perioder).

Inte minst så är det viktigt att diskutera VARFÖR man har hygienrutiner.

Det händer att man får in både snuva, kattpest, ringorm och annat… Då gäller det att rutinerna sitter…