Katter iFokus

Katter

Läst 193 ggr
kattkoll
0

Renrasig Ragdoll

Hej!
Jag ska köpa min första katt och har blivit kär i rasen Ragdoll och deras personlighet!
Jag har hittat en kattunge men till min fråga, pappan är renrasig men inte mamman, kattungen kommer alltså inte vara 100% renrasig Ragdoll. Blir lite tveksam då eftersom jag blev kär i just Ragdoll rasen och deras personlighet, men är lite tveksam om katten jag i så fall ska köpa blir mer som en huskatt i personligheten. Är det bättre att köpa från uppfödare istället?

Tror inte det fanns något stamtavla heller hos den jag har kollat hos. 🤔

kara_murray
6

Vill du ha en renrasig ragdoll så är det att köpa en från en uppfödare där du får stamtavla på din kattunge och båda föräldrarna har stamtavla och då är renrasiga ragdoll. Ragdoll är en mysig ras!!!

• Redigerat 2022-08-13 09:21 av kara_murray
MonicaLagerquist
9

Är katten inte renrasig så kan den inte få stamtavla.
Då katten är en huskatt.
Varför har de gjort denna parning.
Är uppfödaren med i en katt klubb och är det i så fall anmält att uppfödaren fått en tjuvparning?
Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa den katten om uppfödaren medvetet avlar utan att registrera kattungarna.
Är det en ragdoll du vill ha så köp av en vettig och kunnig uppfödare som registrerar dina kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2022-08-13 09:24 av MonicaLagerquist
Kattpatrullen
11

Så bra att du frågar! Kattunge skaffar man bäst från en registrerad uppfödare som dessutom ger ett seriöst intryck när man anmäler sitt intresse för en kattunge från en av deras kullar, ELLER från ett seriöst katthem som hjälper till att omplacera/adoptera ut katter som av diverse orsaker inte har ett hem.

Det finns väldigt många anledningar att inte stötta uppfödare som inte är registrerade, framför allt för katternas skull men även för din som kattungeköpare då det är tveksamt att en icke-registrerad uppfödare ser till att kattungarna är veterinärbesiktigade, vaccinerade o.s.v. Du kan läsa spaltmeter om detta i andra trådar i det här forumet.

kattkoll
2

#3: tack hjälpsamt! Det är ju också ofta väldigt mycket pengar som dom vill ha med för en katt som inte är renrasig Ragdoll 🤔 upp mot 10 000 kronor oftast

OberonsMatte
7

Köp INTE‼️

Ragdoll är en underbar och väldigt populär kattras och TYVÄRR innebär det även att väldigt många huskattuppfödare ser en chans att tjäna väldigt mycket pengar på att påstå att det är ragdollkattungar de föder upp.

Huskattuppfödare låtsas som och vill lura kattungeköpare att tro att en raskatt inte alls behöver vara stambokförd! En raskatt är ALLTID stambokförd och får ALDRIG användas i huskattavel. Att utnyttja en stambokförd katt i huskattavel bryter mot en av kattförbundens viktigaste ansvarsregler och istället för att skämmas skryter (!) huskattuppfödaren om att ha brutit mot kattförbundens viktigaste ansvarsregel..!

En person som fått förtroendet att köpa en stambokförd katt och därefter utnyttjar den katten i väldigt lönsam och väldigt oansvarig huskattproduktion (!) är opålitlig, nonchalant, oansvarig, lat och girig. Egenskaper som är raka motsatsen till de egenskaper som krävs för ansvarsfull avel och uppfödning.

Vill du ha en ragdoll - Köp från stambokförd avel!

Vill du ha en huskatt - Adoptera från katthjälpsverksamhet!

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-08-13 12:41 av OberonsMatte
Kattpatrullen
4

#4 Detta är tyvärr en väldigt stor del av problemet. Många ser en möjlighet att tjäna pengar på att sälja kattungar med hjälp av felaktiga påståenden om ras, etc. Tyvärr är befintliga regelverk relativt svaga (trots att de nyligen förstärkts) och efterlevandekontrollerna ännu svagare, så det finns många sådana här aktörer.

Dessutom är många kattungeköpare okunniga om den bakomliggande problematiken och köper villigt dessa kattungar. Det är därför det är så himla bra att du frågar!

Enligt mig är det bästa du kan göra i den här situationen att avstå från att köpa kattungen och informera "uppfödaren" om att du vill köpa av en registrerad uppfödare som följer uppsatta regelverk.

Lycka till med att hitta en lämplig uppfödare. Min syster har en 1 år gammal Ragdollhane och han är en fantastisk katt!

kattkoll
5

#6: tack så mycket för hjälpen! Det får bli från en uppfödare! Har hittat en söt kattungen redan från en 😍

OberonsMatte
2

#7 Vad roligt! Ja, fördelen med att välja en populär ras är att det inte heller är så svårt att hitta uppfödare inom stambokförd avel. 😊

Jag är för första gången på många år ragdoll-lös, och jag saknar det varje dag, trots att jag har 3 andra katter. Jag kan inte skaffa en till katt just nu, men åååh vad jag skulle vilja det. ❤️

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
1

#7 Varsågod! Härligt att du redan hittat en potentiell kandidat. Håller tummarna för att du får ett fint bemötande av uppfödaren och att allt går i lås!

kattkoll
1

#8: åhh förstår de! Rasen känns så himla givande! 😍

MonicaLagerquist
1

TS
Lycka till.

Stolt ägare till tre La permer