Katter iFokus

Katter

Läst 220 ggr
RacingDinosaur
2022-08-02 20:11
0

Material på soffa?

Hej!
Jag ska köpa en ny soffa från ikea men kan inte välja vilket tyg.
Så är det någon som har en möbel med nått av tygen Djuparp, Saxemara eller Hillared som vet hur tygen funkar med katthår och klös?

MonicaLagerquist
2022-08-02 20:29
0

Skinnsoffa rekommenderar jag

Stolt ägare till tre La permer

Kattpatrullen
2022-08-02 23:50
0

Mina katter älskar att klösa på vår lädersoffa! De är faktiskt mindre intresserade av tygmöbler (förutom sängarna…).

RacingDinosaur
2022-08-03 10:12
0

Skinnsoffa är inte ett alternativ.
Har redan valt soffa, bara tyg kvar och dom 3 tygen jag skrev är dom enda jag gillar. Därav efterfrågar jag om någon har erfarenhet av dom.
Hillared (strukturerad, lite grövre) är jag rädd att dom ska klösa mycket på och att den snabbt ska bli ful, Djuparp (sammet) och Saxemara (manchester) är frågan hur pass mycket hår dom drar till sig och om det blir för jobbigt.

Marinas Mix
2022-08-03 11:26
1

Sammet drar till sig päls, så det heter duga.
Manchester drar också till sig päls, men inte i lika hög grad som sammet.
Jag skulle ta det grövre tyget och sedan skaffa ett sofföverdrag/ filtar och lägga över soffan.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

OberonsMatte
2022-08-03 11:35
0

Jag är själv på jakt efter en ny soffa p.g.a. att den jag har är för liten, men annars är jag jättenöjd med den jag har. Det är en vit Karlanda, som tyvärr utgått ur sortimentet och det är jättedumt för det tyget är perfekt. Det är kraftigt, men tätvävt bomullstyg som även är avtagbart och går att tvätta i vanlig tvättmaskin. Eftersom tyget är så tätt och kraftigt är det svårt för klor att fastna och eftersom det är tvättbart blir soffan som ny efter tvätt om det blivit en fläck någonstans.

Jag var på IKEA och kollade soffor utifrån kriterierna avtagbar och tvättbar klädsel + kraftigt tätvävt tyg som känns slätt (inte luddigt). Minns inte nu vilken jag tyckte kändes bäst, men det var ingen som var lika klockren som den jag har.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2022-08-03 11:40
0

En annan sak som är viktigt för mig är också att soffan står på ben som möjliggör att katter och dammsugare kan komma in under soffan.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
2022-08-03 12:32
1

#3 Jag har ingen erfarenhet av just de här specifika tygerna, men generellt:

Mina klöser nästan inte alls på sammet och när de gör det så orsakar det i min erfarenhet inga stora skador. Jag har både en puff och en sänggavel i sammet, och båda har klarat sig fint. Puffen leker de mycket på och kring men den är fortfarande fin!

Jag hade undvikit det grövre tyget då det påminner mer om det som sitter kring sängbottnarna som mina som sagt ÄLSKAR att riva på.

Vi har inget i manchester så där har jag ingen koll!

TccT
2022-08-03 16:51
0

#6 Vi hade tvärtom för katterna. Vår nya är för låg att komma in under för katterna. Förra var jättekul att pressa sig in under och klösa i underifrån😺

OberonsMatte
2022-08-03 18:33
0

#8 Jag och mina 3 katter bor i en 2:a och golvytan under soffan är lite extra yta som katterna kan använda. Den används främst när något är läskigt, men ibland kan någon av katterna även bara ligga där och vara ifred en stund. Om de leker med en boll kommer de åt bollen även om den rullar in under soffan. Jag var kattvakt en gång åt en katt i en jätteliten lägenhet och den kattägaren hade soffa på sockel (eller väldigt låga ben) och det var helt hopplöst. ALLA leksaker försvann där.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-08-03 18:43 av OberonsMatte
RacingDinosaur
2022-08-04 23:26
0

#4: Ja, dom gör ju det generellt. Men finns även dom som drar till sig mindre så hade varit bäst om nån hade erfarenhet av just dom här tygerna.
Har nog uteslutit det grövre tyget då det verkar bli väldigt fult av klös snabbt och jag har liknande material på stolarna som katterna älskar att klösa på. Har nog hellre en hårig soffa än en förstörd soffa

RacingDinosaur
2022-08-04 23:34
0

#6: Jag har tidigare haft kravet att soffan ska vara på ben så det går att dammsuga under och plocka fram leksaker lätt men nu har jag behovet av en bäddsoffa så det blir inte så den här gången. Klädseln är iallafall avtagbar och tvättbar.

RacingDinosaur
2022-08-04 23:37
0

#7: Ja det grövre är typ uteslutet nu då det verkar bli fult snabbt av klös.
Upplever du det jobbigt med hår och damm på sammeten?

Kattpatrullen
2022-08-05 08:56
0

#12 Nej, jag gör faktiskt inte det. Dock är jag i ärlighetens namn inte superkänslig heller…

Jag använder en sådan luddroller (inte "engångs") och den funkar bra. Lite damm samlas det i fördjupningarna där knapparna sitter så det får man åtgärda då och då men i övrigt är det inte så farligt.

Tror det kan skilja en del mellan tyger dock (och förstås hur väl saker syns på olika färger) för min syster har en sammetssoffa och där syns hår ganska väl (damm är inget problem, iaf inte "synligt").

Marinas Mix
2022-08-05 12:25
1

Sedan beror väl en hel del på vilken päls kisse har, min är semilånghår och jag har smyckesdisplayer klädda med sammet. Tar jag fram dem för att visa smycken så är de snabbt pälsiga.
Har en svart soffa, som jag köpte på loppis, så jag bryr mig inte så mycket att lilla damen klöser på den, däremot har jag fleecefiltar över dynorna.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

OberonsMatte
2022-08-05 13:29
0

När det gäller färg så skulle jag som har ljusa långhåriga katter inte stå ut med något annat än ljus soffklädsel. Över huvud taget tycker jag att mörka tyger lätt ser ofräschare ut än ljusa när det finns katt i hemmet.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
2022-08-05 17:34
0

Ja, vad gäller färg skulle jag köra på något lite ljusare.

Jag har haft svarta, blå och brunmönstrade katter, oftast med vitfläck, boendes hos mig och jag kan ju säga som så att ingenting synts jättemycket på min nuvarande ljus- till mellangrå soffa, medan allting som inte är svart blir väldigt synligt mot en mörk bakgrund.

Och oavsett utseende på ens nuvarande katt/katter vill man ju inte behöva byta soffa ifall man skulle råka få fyrbent tillökning av annan färg heller.