Katter iFokus

Katter

Läst 192 ggr
Tina-A
2022-07-29 17:06
1

Tricks

Har du lärt din katt några trick? Vilka?

Vilka trick tyckte du var lätta att lära katten? Några tips till oss andra kanske? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Ragatans Naturande]
2022-07-29 18:54
0
Välkommen till Katter iFokus, sajten för kattintresserade! Här är det tänkt att alla kattintresserade skall kunna läsa om och diskutera kring olika kattrelaterade ämnen, och lite till. Vi har en levande och öppen diskussion med såväl nya som gamla som blivande kattägare. Stämningen hos Katter iFokus är härlig och generös! I vårt forum finns flera vitt skilda grupper, även sådana som avhandlar djur-frågor i största allmänhet, relationen mellan djur & människor m m och inte minst några exklusiva trådar för endast medlemmar - så vad hindrar dig från att också bli en av oss, välkommen in i gänget!
Tina-A
2022-07-29 20:18
0

#1: Jag läste den tråden :) Vad jag förstod det som har du lärt din katt ”apport”. Så kul! Har du lärt den något mer trick?

Tarotstollan
2022-07-29 21:17
2

Jag lärde en av mina katter "High Five", började träna när den var en kattunge.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Ragatans Naturande]
2022-07-29 22:17
0

#2:

Sitt, försöker jag träna in och ska även försöka få fram "tack" tass.

Men i övrigt försöker jag som sagt också lära henne praktiska saker, som att komma när jag ropar, ha sele på sig, var hon får kloa och inte, och att vänta på rätt sida kattgrinden, när jag eller hemvården ska in genom ytterdörren. Kunna stanna hos mig, när hemvården går från vardagsrummet och in i sovrummet för att bädda sängen. Inte alla i hemvården som uppskattar att ha katthjälp med sängbäddningen.

Men jag vill inte träna henne på för mycket olika saker, utan hellre att hon gör en del saker BRA, innan jag lär henne något annat.

Hon är bara sju månader. :) Så vi har lång tid att lära oss saker. Mor o fars katt lärde jag sitt, ligg och räck vacker tass (med "rätt" tass - höger, försökte man räcka fram vänster, nafsade han - snällt) när han var 15 år.

Tina-A
2022-07-30 09:37
0

Ni som lärt in tass, hur har ni gått till väga? Har ni shejpat in det, använt någon target eller hur gjorde ni? Jag vill försöka lära min katt det också!

[Ragatans Naturande]
2022-07-30 10:26
0

Du måste ju få katten att sitta först och då sitta och inte bara resa sig på bakbenen hela tiden (vilket också kan vara ett EGET trick i sig).

När katten är trygg i att sitta, så håller du en godisbit en liten bit ovanför så att katten inte når med nosen när den sitter utan måste sträcka upp tassen/tassarna… sen är det tålamod, tålamod tålamod… tills den gör rätt. Ibland kan du vara tvungen att berömma/belöna den om den sträcker upp båda tassarna, bara för att den inte ska tröttna helt.

Men var noga med att ordet tass eller tack, enbart ska användas när den räcker upp/fram en tass, samtidigt som belöning/klicker. :) När katten förstår att det är ordet tass/tack som gäller, kommer den med tiden lära sig att sträcka upp tassen när du säger tass/tack och räcker fram din tomma hand och håller en godisbit i den andra. Och givetvis ska du då snabbt berömma det, när den gör rätt. :)

Men det gäller att vara konsekvent, envis och tålmodig, att göra exakt likadant varje gång man ber om ett trick. Katten kan inte gissa sig till vad du vill. Det gäller i och för sig oavsett vilket djur du tränar. :)

• Redigerat 2022-07-30 11:15 av [Ragatans Naturande]
Tarotstollan
2022-07-30 22:07
2

Jag började med att sätta hennes tass i min hand och sa High Five och så höll jag på tills det blev högre och högre.
Jag minns inte allt för det är så länge sedan men hade inget godis inblandat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tina-A
2022-07-31 14:18
0

#6: Han kan sitt :) Han kan sitt, puss (på munnen), snurra och hoppa genom en ring.

Nu har vi hållit på med High Five sen igår, och min upplevelse är att det är ett ganska svårt trick att lära in! High five känns som det svåraste tricket vi försökt oss på än så länge. Vi kämpar på och har haft flera korta träningspass sen igår, och nu börjar det lååångsamt att komma. Det känns som att han precis har börjat förstå vad jag vill ha för beteende - men det tog tid!

[Goldie2010]
2022-07-31 15:24
1

Mina katter kan: Ligg, sitt, (nästan) rulla runt, stå på bakbenen och vacker tass:))Och snurra runt:D

• Redigerat 2022-07-31 15:25 av [Goldie2010]
Tina-A
2022-07-31 16:32
0

#9: Vad häftigt! :)

[Goldie2010]
2022-07-31 17:57
0

#10: :))

MonicaLagerquist
2022-07-31 18:59
4

Mina katter kommer på inkallning när jag ropar deras namn.

Stolt ägare till tre La permer

UlrikaD
2022-08-01 16:54
1

#8 Test att hålla en fjäder som sticker ut mellan två fingrar när du håller upp handen. Katten brukar vifta med sin tass då. Klicka vid minsta kontakt.
Alternativt träna katten med target-stick. Problemet där är väl om man har tränat in nos-kommandon att man får en buff med nosen istället.

Tina-A
2022-08-02 07:54
1

#13: Tack för tipset! Jag ska testa!
Jo, jag har funderat på att lära in en target för att lättare kunna styra men har inte riktigt kommit till skott ännu. Vet inte heller om man ska satsa på nostarget eller tasstarget :) Eller båda!